Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 14767 ggr
Ballo
0

Bikarbonat

OJOJ! Vad man kan använda det till. Det hade jag ingen aning om.

På min hemsida:

www.kennetjacobsson.se

Under bikarbonat finns en 19 sidig pdf-fil som du kan läsa.

jag har redan provat några och blev förvånad, hur det fungerar.

MVH. Ballo

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Anand
0

Helt otroligt! Man kan nog summera det som att man kan ha det till allt Glad

hemul
1

Jag tvättar håret med det. Skrattande

Angelfish
0

Jag tvättar också håret med det.  Skrattande

Ethla
0

2 och 3

Hur gör ni då? Blöter det och gnuggar?

Håller håret sig fräscht längre då? Mitt hår klarar sig nästan igenom en hel dag innan det blir för flottigt för att visa upp….

hemul
0

Ja, jag tycker det håller sig längre. Det tar ett tag innan svålen reagerar och slutar spruta ut så mycket fett dock, så vänta dig ingen effekt de första tvättarna. Jag började med äggschampo, som också var bra, men det här är ju onekligen lättare.

Man gör en röra med bikarbonat och lite vatten och sen får man försöka sprida ut det. Det blir en lite tvålig eller hal känsla när man gnuggar (som lut), så man känner rätt lätt om det spritt sig överallt eller om man missat några fläckar. Jag har kort hår dock. Kan tänka mig att det är svårare med långt.

Enligt instruktionerna ska sista sköjningen vara svagt surt vatten  (ha i lite citron, citronsyra, vinäger…) för att håret ska bli mjukt och inte strävt, men jag tycker inte det behövs. Kanske beror på hårtyp.

Pasi
0

#5 Det (Sur slutsköljning) är nog egentligen bara för att neutralisera eventuella rester av den basiska bikarbonaten - huden ska ha ett lätt surt Ph för att motstå svamp och liknande.

[Russinflarn]
0

Jag tvättar också håret med bikarbonat - har långt, tjockt hår och har länge haft problem med supertorr och mjällande hårbotten. Bikarbonat torkar ut, så jag sköljer REJÄLT med en äppelcidervinägerblanding, just för att neutralitsera hårbottnen. En del äppelcidervinäger, nio delar vatten. Har min blandning i en sån härn vattenspruta (tappade ordet - heter det vattenspruta? Sån som man brukar använda för att spruta vatten på blommor med? Jissesamalia! Blomsputa?). Skölj inte ur det sen, utan låt det torka med vinägern i. Luktar mysko medans det torkar, därefter doftar det ingenting! Håret är mjukt och lent, behövs inte balsam. Mitt hår håller sig ungefär en vecka :) Skitfint och hårbottnen mår SÅ mycket bättre!

Finns bra trådar, sök på no'poo (eller något ditåt) finns även en superbra blogg, googla på attentionwhore så kommer ni till en tjej som har stenkoll på sånt här.

Kan rekommendera att använda olivolja på kroppen också, helt superb! Min torrhy börjar bli len som en bäbisrumpa! Dessutom tokbilligt om man jämför med en massa dyra krämer och ditåt. Och mer miljövänligt än en massa kemikalier, inbillar jag mig.

Att använda bikarbonat är något jag verkligen rekommenderar! (Det är ju också mkt billigare! Jag är student, så jag tycker det är ypperligt jag.)

Använder ofta bikarbonat och ättika till spisen också - beroende på hur skitig den är, vill säga.

Halvdansken
0

Jag tvättar det inte alls. Bara sköljer det när jag duschar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Russinflarn]
0

#8 mm, jag testade det jag med, men höll inte ut. Det kliade något så INFERNALISKT plus att det blev alldeles… Liksom tjockt och korvigt och… Fett. Ja. Hä gick int. :(

Men jag antar att det är en "invänjningsfas" där med?

Halvdansken
0

Nu har jag ju kort hår, så det var inte så jobbigt. Det kliade lite men det har slutat igen. Håret blir liksom tjockare (tack o lov!!) och inte fett, men… vad? "Sidenmatt" läste jag nånstans, det stämmer bra. Lite som otvättad ull (utan krullorna), det finns lanolin i ull som gör händerna mjuka om man tar i det, och det är samma med mit hår nu.

Sen blir det aldrig elektriskt eller flygigt heller. Och jag slipper mjäll.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Wildrat
0

Har haft mycket problem med min hårbotten som bara blivit värre. Håret blir fett på en gång och hårbotten kliar nåt infernaliskt. Har testat balsammetoden (tvätta med balsam istf schampo) men det funkade inte och det har bara blivit värre.

Läste sen om bikarbonat och sen jag började tvätta med det är hårbotten mycket bättre (inte bra men mycket bättre, nu kan jag tvätta håret varannan dag istf varje dag). Jag blandar honung med bikarbonat och sen när det är ursköljt har jag i lite balsam. Gillar inte vinäger men citron kan jag testa med eller kanske blanda citronsyra eller askorbinsyra i balsamet?

På Willys och vissa Hemköp finns stora påsar (Eldorado) med bikarbonat, då blir det extra billigt.

hemul
0

Har du provat att skippa balsam?

Wildrat
0

#12 Nej.

Ballo
0

Äntligen hittade jag storpac på citygross i Hyllinge. Det var kockens bikarbonat. 2 kg för 65kr.

Länk till pdf-filen

MVH. Drutten

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida