Mejeriprodukter
Hej!
Jag har förstått att ost är okej att äta, men att dricka mjölk verkar inte okej? Hur kommer det sig?
Förvisso har osten processerats så att den innehåller mindre laktos (socker), vilket är anledningen till att laktosintoleranta ändå ofta kan äta ost utan problem men inte dricka mjölk.
Men om man kör på <5g/100g produkt, så hamnar ju mjölk på rätt sida av gränsen?! Jag har tittat på olika mejeriers mjölk, och de flesta har under 5g/100g!
Om du tar ett glas mjölk, ur många kolhydrater får du då i dig?
Om du tar två ostskivor, hur många kolhydrater får du då i dig?
Det handlar även om lite perspektiv, 10 gram av något som innehåller mycket kolhydrater är ok, medan 1 kg av något som innehåller 5 gram per 100 gram är inte ok [för många]. Det handlar om totalbelastning.
5 gram är bara en rekommendation. Vidga hellre vyn till att fokusera på bra och rena råvaror så är den siffran inte särskilt intressant.

5%-regeln är lite dum tycker jag, det kan lätt bli fel om man tror att man kan konsumera fritt av en vara så länge den inte innehåller mer än 5% kolhydrater, utan det intressanta är totalmängden, där måste de flesta ligger under 20 gram om dagen för att tappa vikt. Ett dricksglas mjölk ger dig alltså 12-15 gram kolhydrater, det är över halva dagsransonen, då får man knappt plats med några grönsaker.

Prova dig fram om du kan dricka mjölk eller inte, det är enklaste sättet.