Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5030 ggr
Majros
0

Rå bacon

Sitter här med mitt fredagsgodis,3 långa skivor rå bacon som blir bara längre allt eftersom jag sliter och drar i dem med framtänderna.Smaken är faktiskt inte så dum,godast råa ,tycker jag. 

Har gått ned 50 kg med Cambridge och har gått upp 30 kg igen och var desperat när jag hittade till denna sajt.Har läst Skaldemans bok och fått nytt hopp.Det verkar så trevligt här och man får tips,råd och recept hela tiden.

Har ätit lchf i 4 veckor och gått ned 3 kg.Håller på lär mig Cal Counter för att få hjälp med "mängden"framför allt.Ville bara säga att jag är överlycklig över denna sajt.

Lillianna
0

Men är det inte risk för magsjuka om du äter bacon rått??

/Lillianna

~ Lillianna ~

Majros
0

Lillianna,jag vet faktiskt inte om det är risk för magsjuka.Tycker att bacon blir så salt när man steker det.Dessutom är det segt och gott när det är rått.

dufva
0

Majros!

Se bara till att "fredagsgodiset" varit en sväng i frysen först (minst 3 dygn) annars finns en minimal men dock en risk att du kan få i dig trikiner..

Majros
0

dufva

Huvaligen,det låter obehagligt,tänkte att det är ju rökt,men det är kanske inte tillräckligt.Nu är det plötsligt inte lika gott längre.

magma
0

*urrk* Rått kött?! Klarar människomagar av sånt? Men sedan såg jag att du åt rökt bacon, jag trodde du menade färskt, rått bacon… Men ÄR det rökt? Alltså sådant bacon som ligger i typ Scans baconpaket. Är det inte bara saltat och behandlat med diverse annat?

Majros
0

Sprang ner till köket och tittade.Det står putsat och varmrökt sidfläsk.Nu får jag väl nån läskig sjukdom??

Denna kommentar har tagits bort.
magma
0

Är det varmrökt så borde det väl vara "tillagat", om det är rökt tillräckligt länge?

dufva
0

Majros

Nä, det är nog ingen större risk att du blir sjuk.

Vi har väldigt lite trikiner i svenskt fläsk, men för att helt utesluta risken är det bra med en sväng i frysen…

Det finns en hel del personer som experimenterar med att äta rått kött. (se tex paleodiet.se) Näringsinnehållet är förstås bättre om man inte hettar upp det, och dom som provat rapporterar ofta positiva effekter..

Många av oss har väl förresten testat sushi och det är ju både rå fisk och kött..

Trikiner kan finnas i fläskkött och i en del vilt (ren,älg) nöt ska inte kunna ha trikiner..

Mervi
0

Majros, grattis till minuset. Hoppas din mage tål baconet utan att du steker det.

Majros
0

Mervi,jag tror inte att det var någon god ide att äta ostekt(låter bättre än rått)bacon.Gud vet vad jag fått i mej.Man lär sig hela tiden.

Majros
0

Glömde säga Tack för grattiset.3 kg.är ju inte mycket när det borde vara 30kg.men visst man får se tiden an.Kläderna känns lösare i alla fall.

Mervi
0

Har du använd måttbandet, ofta blir det flera cm:ar i början.

korseett
0

Gravad lax är ju också rått liksom inlagd sill

Pasi
0

Bacon är inte rått. Glad
Korv som säljs är oftast rökt o inte heller råa.
Är nog tom snällare mot magen i ostekt tillstånd.

hjortronet
0

Vet ni, vi får nog akta oss för vad vi äter…vi kan ju knalla ner och dö Skrattande tänk bara på alla som hittat till sushins underbara rike.

Majros
0

Pasi,du lugnade mig.Vi glömmer baconet.Skrattande

I dag har jag ätit tunna revbensspjäll,väl tillagade och kryddade med Garam Masala.Det var länge sedan jag ätit något så gott.Har handlat Ister och kravmärkt smör,samt lite goda ostar idag,så nu är jag beredd för helgen.