Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 22833 ggr
Mojjan73
0

Stekfläsk eller bacon?

Jag undrar om det är bättre med stekfläsk än bacon? Stekfläsk får man ju krydda själv medans baconet är färdigt… bacon innehåller så mycket salt och jag märker att det binder för mycket vätska på mig. Vad säger ni som kan mer om detta än vad jag kan?

starhawk
1

Krydda och krydda, bacon är ju rökt, det är ju knappast fråga om någon krydda, så närmaste jämförelsen borde väl vara rökt fläsk, fast då har man ju praktiskt taget bacon hmm Obestämd knepigt det här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Maja2
0

många baconmärken är inte alls rökta, utan det är tillsatt röksmak bara. Nog är det rätt mycket salt i bacon. Vi röker fläsk hemma istället.

mumin61
1

Jag tycker oxå att bacon känns väldigt salt. Rökt fläsk känns inte riktigt lika salt tycker jag fast det kanske bara är inbillning. Godast är färskt stek fläsk, det är ju bara rent kött som man kryddar som man vill.

Mojjan73
0

Ja jag menade just färskt stekfläsk för det är neutralt, man kryddar med det man behöver utan onödigt salt. Det är just saltet jag känner att det kan bli för mkt av… att skölja baconet innan användning funkar säkert också men iaf. Obestämd

bustas
0

Jag köper aldrig Bacon!Skrikandes

Jag köper alltid sidfläsk!Skrattande

Skär det i tunna skivor och lättrimmar det och lite vitpeppar. Ett berg av skivor och in i kylen. Nästa dag börjar jag tära av bergets topp!

Jennix
0

Jag föredrar riktigt fläsk framför bacon, alla gånger. Köper aldrig bacon längre…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

UBCL
0

Jag är mycket svag för rimmat sidfläsk.

Jag köper färdigskivat (jag har riktigt vassa knivar men …) pepprar med nymald vitpeppar och steker bara lätt. Jag använder det som bacon men även med stekt lök/sås (i med vispgrädde, soja och CF) + wok.

Bertil

flikkan77
0

Kan man köpa sidfläsk i lika tunna skivor som bacon är i?

"You just have to belive…"

andreas0
1

Saltet i bacon är ofarligt. Farligtheten med salt är nästan lika överdrivet som farligheten med fett. Vätskan som saltet binder lär knappast vara så mycket att det är synligt på något sätt på kroppen. Sedan att man kanske inte tycker om smaken när det smakar för salt är en annan sak.

Men färskt sidfläsk/stekfläsk är nog ändå bättre, eftersom man slipper tillsatser, främst nitrat. Det ska altså vara färskt då, och inte rimmat, köper man rimmat är det lika "dåligt" som bacon.

Köper jag det färskt så saltar jag själv rejält. Stekt fläsk ska smaka salt tycker jag. Det man går miste om är smaken som finns i bacon som tillförs för att baconet är rökt.

Köper man färskt sidfläsk, saltar och röker själv, så får man hemmagjort bacon som är lika nyttigt som vilket annat kött som helst, utan tillsatser.

UBCL
0

#9 hur mycket saltar du och hur länge?

andreas0
0

#10, Jag brukar göra en så kallad "torrmarinad". Jag tar lite diverse kryddor, beroende på vad jag känner för, och blandar med rejält med salt och täcker sedan köttet med det så bra jag kan. Sedna får det stå i kylskåpet i en burk eller i en plastpåse i 1-3 dygn kanske. Det brukar bli rätt bra. Innan stekning eller vad jag nu gör med det skakar jag av det värsta, men en del av kryddorna sitter kvar på.

Jag mäter aldrig mängderna, så hur mycket jag tar vet jag inte.

Agyr07
0

Jag brukar steka sidfläsk med lite svartpeppar och ha spenat stuvat med philadelphia ost till. Mmmm. Gott!

Bacon tycker jag passar bättre i mat numera än att ha det som huvudrätt. Smakar för salt för ägg och bacon plus att för någon anledning så är det enda gången jag kan tänka mig bröd. Men stekfläsk och äggröra är gott.

greensis
0

Jag gillar stekfläsk men min man ogillar gravt lukten av stekande stekfläsk. (*ogillar* är en underdrift) Så för husfridens skulle steker jag upp ev fläsk morgnar han inte är hemma, eller på kvällen om jag vet att han kommer sent och vädrar.

Barnen föredrar dock bacon.

Fabricati diem, pvnc!

[Pennylane1]
0

jag har inte fått den "biverkan" av kosten att jag tycker saker är vare sig för söta eller för salta, men min man som tidigare saltade väldigt överdrivet mycket verkar ha lugnat sig därvidlag, han saltar inte alls lika mycket på maten nu. Saltar gör han dock, lite extra nästan jämt.

BalticJohan
0

Tycker det är svårt att hitta färskt sidfläsk - alltså utan nitrat.

Jag tycker det rimmade är gott men skulle vilja byta ut det mot vanligt färskt stekfläsk  - har ni problem att hitta det i affärerna?

Fetrik-Snubbe
0

#15 jag hittade idag. Men förra veckan sålde de inget. Och inte veckan innan dess, eller före den. Misstänker de skurkana gör färs av det! Skrikandes

starhawk
0

#5: Jag köper heller aldrig Bacon, eller rättare sagt inte det som Scan o Co kallar för bacon, jag köper bara Äkta Bacon, i 200 g pack som innehåller c:a fyra skivor, det är riktigt Bacon det!

#8: Visst finns det, men vem vill ha skräpet? det är väl därför det är så sällsynt!

andreas0
0

#15, Det är inte så vanligt att det ligger ute i hyllorna. Säg till i charkdisken så kan dom beställa det åt dig.

flikkan77
0

#17 Jag vill ha "skräpet". Har svårt att äta kött men i väldigt tunna skivor går det ganska bra, bara det att bacon är så salt och jag tror inte jag lyckas skära sidfläsk så tunt här hemma.

starhawk
0

#19: Har träffat på det nån gång, kommer dock inte ihåg var, tror det var nån ICA-butik. Kan du inte gå till någon manuell charkdisk och få det skivat där?

flikkan77
0

#20 Har lite social fobi och vågar inte fråga folk somjobbar i affärer efter saker. Annars hade det varit en bra idé!

Ska kolla lite i ica-butiker sen, nu vet jag ju att det kan finnas i alla fall och då är det ju lönt att leta med! Glad

Zepp
0

Färskt sidfläsk köper jag på ICA och Coop men det finns bara i vissa affärer, både skivat och i bit!

Det vanliga baconet som säljs är inte så gott, väldigt mycket vatten och smakar lite kemiskt!

Tyvär så är sidfläsket i ganska tjocka skivor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
0

#22: Det finns både tjockare och tunnare sidfläsk, det tunnaste är i klass med baconet

greensis
0

OT: Jag blev så inspirerad av den här tråden att jag grävde fram mitt sista paket stekfläsk…Tungan ute

Fabricati diem, pvnc!

KarinJ46
0

Min hushållsvåg har pajat. Kan nån tala om för mig ungefär hur många gram "ätfärdig" bacon det blir av ett sånt där 140g standardpaket som dom säljer i butikerna? Jag brukar inte kremera den utan den är så där lagom stekt. Äter ett paket tillsammans med 2 stekta ägg men har just konstaterat att jag har matat in 140g "stekt" bacon i MinMat och då blir ju proteinvärdet helt åt pipsvängen.

Aniara4
0

#25 Välj 140g rått bacon istället?

Iofs smälter en del av fettet ut i stekpannan, men mest är det nog vatten som dunstar.

KarinJ46
0

Hej Aniara,

Jag kollade valen på MinMat och där finns det då 3 olika alternativ:

- Bacon Gris

- Lättbacon Gris

- Bacon magert gris rökt stekt

Det kändes som det var lite svårt att veta vilket som passar bäst in med t ex Lithells bacon 140g så då tänkte jag att jag skapar mitt eget livsmedel utifrån innehållssdeklarationen på just detta paket.

Döm då om min förvåning när jag läser på baconpaketet: "Näringsvärde per 100g färdig vara" osv….det här känns ju som ett Moment22 där jag då ska behöva VÄGA det ostekta baconet för att sedan få veta hur mycket det krymper i stekpannan.

Jaja, jag får väl släpa hem brevvågen från kontoret i värsta fall!

Laila19
0

Hej!

Intressant tråd.

Jag tänkte bara tipsa nu inför sommaren.

Prova att grilla sidfläsket, det är så gott… det brinner visserligen bra så man får stå och passa på det så det inte blir bränt men det är det helt klart värt.

Igår åt vi Grillat stekfläsk och vitkålsallad med gräddfil, det var riktigt gott och detta kommer det bli mer av i sommar.

Kram på er!  Skrattande

Aniara4
0

Jag brukar helt enkelt välja "bacon gris" (eller lättbacon om jag har stekt kotlettbacon, men det är ingen större skillnad) och den uppskattade vikten före stekning (om det nu är ett helt eller halvt paket), och strunta i om det inte blir exakt. Jag tycker inte det är så kinkigt på grammet. Rinner det ut lite fett så är det väl inte hela världen, en annan gång kanske jag tar lite mer smör än jag tror…

KarinJ46
0

Jag är helt övertygad om att 90% av fettet hamnar i spisfläkten Skrikandes

(i allafall verkar det så när jag ska göra ren den :P)

Inkanyezi
0

#30 Det där med att få en massa fett i fläkten undrar jag hur det går till. Hemma har jag aldrig fått så mycket fett som jag har sett hos andra som jag städar hos, mitt fläktfilter brukar vara nästan rent. Kan det bero på hur man steker? Hög värme och mycket stänk? När jag steker fläsk eller bacon lägger jag över ett sånt där finmaskigt nätlock över stekpannan, men kotletter och karré steker jag först yta på och låter steka färdigt under lock på lägre värme. När locket ligger på behöver jag inte ens köra fläkten. Jag vill ju inte bränna mitt stekfett, jag äter ju upp det, så jag passar värmen ganska noga. Jag ser gärna att det är lite brynt yta, så jag börjar alltid med högre värme, men jag får aldrig så där omåttliga mängder fett i fläkten. Ändå steker jag varje dag.

KarinJ46
0

Hej igen,

Nu återkommer jag med mitt bacon-experiment. Jag använde en packvåg som visar 10-delar av gram och mitt 140g-paket med ostekt bacon förvandlades till 54,2g stekt bacon. Sen stekte jag 2st ägg i baconflottet och hela måltidens vikt slutade på 149g.

När jag jämförde innehållet på baconpaketet jämfört med de 3 varianterna i MinMat så kom jag fram till att "Bacon Gris" stämmer bäst med verkligheten.

JAUS
0

#32 Du vet väl att det är vattnet i baconet som står för viktförlusten?

KarinJ46
0

Hej Jaus, jag ville egentligen bara veta vad jag skulle knappa in i MinMat när jag stekte ett paket bacon. Det är ju en markant skillnad mellan 140g och 55g. Äter man 2 pkt bacon om dan som jag lätt kan göra så blir skillnaden i proteiner ca 33g kontra ca 14g. Och jag vill gärna försöka hamna så nära det faktiska resultatet som möjligt. Anledningen till att jag tog upp det här var för att andra kanske har gjort samma misstag som jag och man behöver ju inte uppfinna hjulet fler än en gång :-)

MegN
0

Jag röstar på rent, färskt fläsk (även om jag själv ofta är lat och tar bacon istället för att det blir enklare att äta/tillaga). Det räcker med att titta hur det ser ut i stekpannan efter bacon jfrt färskt fläsk. Efter bacon finns det ett lager konstigheter kvar… T.ex. går det inte att steka ägg i fettet efter bacon - då fastnar hela härligheten.

willas
0

Jag slutade med bacon när jag läste innehållsförteckningen. Det är en ganska lång rad E-nummer där.