Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6015 ggr
lolaisdenied
0

light yoghurt

är de ok att äta light yoghurt (4,5g per 100g), eftersom det är mindre kolhydrater i den än i de andra sorterna?

vill inte äta naturell yoghurt eller fil.
och den enda sorten förutom light som jag tycker om är 11g per 100g.

MimLan
0

Den ende som kan svara på den frågan är du själv.

Vad tål du? Blir du mätt? Har du sötsug? Tål du sötningsmedel? Vad handlar din fråga om? Vilket syfte äter du LCHF? Vilka förutsättningar har du? Och så vidare.

lolaisdenied
0

Hm jag vill inte bli tjock bara:P

[annalinnea]
0

Risken är att du inte kommer att hålla dig så mätt på lightyoghurt!

Du kan räkna ut energiprocenten på maten, det är lika viktigt som att ha koll på kolisarna. En tumregel kan vara att försöka hålla 5% av energiintaget från kolhydrater, om du villl vara hyfsat strikt, men det är svårt med lättprodukter. Det finns en bra artikel om energiprocent i mjölk vs grädde här i forumet, jag ska se om jag kan länka.

Sötade frukt- och lättyoghurtar är ingenting som ingår i LCHF, men man bestämmer ju själv vad man vill äta. En del äter ingen yoghurt alls, en del kanske väljer fet turkisk yoghurt med lite hallon i istället. :)

[annalinnea]
0

Här är artikeln om grädde och mjölk och energiprocent :) Tyvärr får du nog en rätt kass fördelning av näringsämnena med lightyoghurt, om man ser ur lchf-synvinkel :)

[Pennylane1]
0

fast det  tabellen är ju inte så heltäckande. jag har också upptäckt att lättare turkisk yoghurt har mindre kolisar än den feta av ett märke (var det Lindahls tro) Och det stämmer alltså inte med hur det är med mjölk.  Man får se till att få i sig mer fett på annat håll helt enkelt , nåt fel med den lätta kan inte jag se annat än att den just har lite fett.

MimLan
0

Bortsett från att sötningsmedel och annat dumt inte är särskilt bra för någon, oavsett kosthållning, är det generellt dåligt att basera en måltid på yoghurt. Dels mättar det inte i längden, dels höjer mejerier insulinpåslaget oproportionerligt. Kort sagt, det är inte mat.

Jag tror inte att det är en slump att du föredrar light yoghurt framför riktig yoghurt. Smaklökarna är vana vid "fel" smaker. Du får själv fundera på hur du väljer, för det är ingen annan än du själv som kan svara på frågan om det funkar för dig.

Zepp
0

Grejen med light är att du får äta dubbelt så mycket för att hålla dig mätt och iomed det så får du trots allt i dig mer kolhydrater!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
0

om man inte blandar i grädde så man kommer upp i 10 % och sötningsmedel är det ju inte i sådan yoghurt. Fast nu inser jag att TS kanske menar fruktyoghurt, ja den är ju inget vidare  förstås, light eller annan…