Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1063 ggr
Monsun
0

fördelning fett under dagen

Hej! jag har nu suttit ochplanerat lite med Cal counter för att lära mig hur det blir under en dag. Är det någon som har erfarenhet (tänkte åka snålskjuts lite…Flört) om det är ok att den totala fett mängden på en dag blir tillräckligt eller är det viktigt att varje mål har de rätta proportionerna. Mao om jag inte får i mig mina 45 g fett till lunch - kan jag dricka te med kokosfett under eftermiddagen och därmed komma upp i rätt mängd innan middagen?

monsun

Mervi
0

Jag ser till hela dagens intag.  Men jag tror att ju jämnare fördelning destå bättre. Det kräver ganska mycket jobb i början men man lär sig  med tiden.

Jag brukar äta tre mål och fördelar maten på dem, men håller inte järnkoll på fettet. Jag äter och så på kvällen skriver jag in allt och är nöjd för det mesta.

Monsun
0

Hej Mervi - men du har varit med ett tag eller hur? Jag har trodde jag åt helt enligt rekommendationerna men gick idag in på CC (Cal Counter) för att kolla av. Visade sig att jag åt alldeles för mycket protein och för lite fett. Och jag som har tyckt att jag har ätit massor med fett och har varit rädd att jag åt för lite! Skrattande

Jag kan se att det kanske blir svårt att få i sig allt fett till lunch och middag i början och tänkte se om jag kunde lösa det med teet!

monsun

Sotlugg
0

Jag kämpar också med det här problemet. Till det stora målet mitt på dan får jag gärna lite för lite fett. När jag sen kompenserar det genom the med vispgrädde på kvällen får jag rätt kvoter men jag undrar om det fungerar. Det ger väl sig i långa loppetm men det vore kul att höra om nån hade testat det här på något sått. Jag tycker Cal counter är svår att begripa sig på. Först får man siffror där procenten är konstig. Sen om man trycker efter det kommer helt andra siffror fram. Får kanske leta här på sajten om det finns något om detta.

Margareta
0

För min del är det rätt viktigt med jämn fördelning, men det beror kanske mest på att jag lätt blir förstoppad.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag brukar ha smör till lunchen/middagen, låter smöret smälta över kött/fisk eller så smälter jag det i mikron och häller över. Tar smör även i kaffet. Det går en himla massa smör hos oss.

Monsun
0

Jo jag har tänkt så också men tycker det är lite svårt på jobbet……… Jag är den enda som är överviktig och de andra äter lite sallad eller så till lunch. Och där sitter jag med rejäla portioner kött OCH SMÖR?! Hör ni de tysta kommentarerna? Har inte riktigt kommit på hur jag ska lösa detta ännu. Idag tänkte jag gå ut i köket innan lunch och äta fettet med tesked!

monsun

Mervi
0

Jag förstår dig, men göm smöret under salladsbladet, jag brukar smyga med det jag också, orkar inte med dessa diskussioner som kommer upp emellanåt.

Margareta
0

Även jag smusslar, det fungerar inte annars, nog illa att jag har grädde i kaffet, smöret visar jag inte…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag tänkte att när jag fått mitt kokosfett med kokossmak skall jag ta det med till jobbet och gömma i skrivbordslådan och tillsätta en tesked i kaffet/teet. Smör är lite svårare att ha där.Flört

mumsan
0

Hej! Nu när vi pratar om fett mängd så skulle det vara intressant hur många gram fett/smör äter ni om dagen. Tänkte  på dig Mervi som är i ungefär samma sits som mig vad gäller kg att gå ner. Jag försöker få i mig 50-100gr om dagen. Det blir inte så mycket fett förutom i grädden. Köttet är ju inte alltid så fett.

mumsan