Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 5461 ggr
Sindri
0

Hur hungrig?

Ja, hur hungrig kan man bli utan att kroppen ställer sig i svältläge och börjar spara på tillgångarna?

Jag var inte speciellt hungrig när jag vaknade imorse. Tog lite te med kokosfett o grädde. Åkte iväg och gjorde ärenden. Nu är jag lite hungrig, men ingen fara på taket. (underbart att känna hunger och inte bara detta läskiga blodsockerfall!) Optimalt för mig idag vore om jag kunde äta om ett tag och sedan vänta tills jag får mat ikväll.

Men som sagt - när blir kroppen orolig? Kan man vänja kroppen vid att det blir några timmars hunger, men det är ingen fara - maten kommer alltid. Och successivt utöka den tiden? För våra förfäder måste det ju varit vanligt att magen fick tåla sig några timmar.

Någon som läst på/gjort egna iakttagelser om detta?

Zepp
0

Du får nog gå med energiunderskott rätt länge och dessutom inte kunna ta till fettreseven, för att det skall bli fråga om svält!

Joo.. jag har oxå märkt att man ibland kan hoppa över någon måltid när man inte hinner utan att det leder till speciellt mycket cravings.. antar att kroppen då tar av reserverna!?

Jag tror man bör äta minst en gång om dagen.. eller iallafall varanan dag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anand
0

Jag har gjort samma idag. Frukost, kaffe med kokosfett. Sen när klockan var halv 2 så tänkte jag att nej fasiken nu måste jag äta.

Man blir lite snopen när man ser vad klockan är. Visst kurrade det lite på förmiddagen men det försvann för jag hade fullt upp.

Hinner nog äta en gång till idag och när jag har sådana här dagar så märker jag att jag blir hungrig fortare på middag, alltså det går inte så många timmar mellan lunch o middag, kanske 4.

Zepp
0

Det misstaget jag gjorde i början var att jag var upptagen med en massa annat och tänkte inte så noga på att äta.. först på kvällen fick jag tillslut illamående och huvudvärk innan jag kom på att jag glömt äta!!

Man får helt annorlunda hungersignaler på denna kosten, de är framförallt inte lika tydliga om man är lite disträ av olika skäl!

Sen så.. om aptiten skulle sjunka efter ett tag eller om måltidsfrekvensen minskar.. samtidigt som man går ner i vikt.. så får man anse att kroppen tar en del av reserverna!

Tex om man bara orkar äta 1400 Kcal om dagen samtidigt som man tappar ett halvt kilo i veckan så tar kroppen 500 Kcal av fettdepåerna.. det blir iallafall 1900 Kcal om dagen!!

Anand
0

Ja det är ju trevlig räkning men jag som inte går ner kan inte räkna alls men ändå verkar kroppen nöjd. Tycker den kunde gå ner lite innan den är nöjd Tyst

Sindri
0

Såhär blev det idag:

På morgonen en kopp te med kokosfett och grädde.
Vid ½1 omelett på 1ägg +1äggula, riven ost, halv avocado+2 körsbärstomater.
Vid ½5, fyra mandelplättar med en klick vispgrädde och 4 tinade jordgubbar.

Buffén på kvällen blev lite kallskuret; tonfisk, lax och andbröst och lite grönsaker. Inte mycket fett där, men jag känner mig nöjd, tar dock lite te med kokosfett nu.
Bara rädd att jag äter för lite så kroppen inte släpper på det sista bukfettet.

Wtn3
0

Svältläge hamnar man i om man under längre tid ignorerar kroppens hungersignaler, det är ingen fara att en dag då och då nästan inte äta något alls. Det brukar kroppen kompensera genom att vara hungrigare de dagar man "vill" äta. Det gäller iaf friska människor, har man störd aptit och konstant blir mätt på väldigt lite kan det vara en idé att tvinga i sig kalorier efter ett teoretiskt energibehov. Men det är mest i extremfall, i vanliga fall behöver man inte oroa sig om man någon eller några dagar inte känner sig hungrig fastän man knappt ätit.

tankgirl
0

#6 Jag tillhör den kategorin med "störd" uppfattning om när och hur mycket jag ska äta. Jag har fått rekommenderat att det mellan huvudmål och huvudmål ska gå minst 3 h men högst 6. Och mellan mellanmål och huvudmål minst 2,5 h men högst 4. Samt äta frukost senast klockan 9 på morgonen. Och jag äter 4 ggr om dagen.. Tycker det funkar bra, kroppen stabiliserar sig.

Anand
0

Nu så är jag där, hungrig men blir fort proppmätt! Idag har jag inte vägt någonting och inte gjort så på en vecka men jag har ätit kanske 1,5 dl blandfärs, champinjoner lite salsa och ost. Middag 2 små bitar fläskfile, 2 tsk bearnais sås och lite gurka. Kaffe med cocosfett med.

I måndags hade jag gått ner 3,5 kg JIPPIE! Ska inte väga maten förrän jag väger mig nästa gång för o se om jag klarar detta utan matkoll.

Zepp
0

Skrattande Hoppas att det är kroppen som svarar på kosten nu då!?

Anand
0

Japp, katastrofen skulle ju vara om jag har gått upp tills nästa vägning eller om jag tynar bort i musklerna.

Jag ger det en vecka till i alla fall eftersom jag bara väger mig var fjortonde dag. Har ingen egen våg för den gör mig knäpp. Då väger jag mig varje gång jag går på toa Skrattande

FRAXA
0

Jag tycker att det är rätt skönt att man verkligen känner skillnad på sötsug och verklig hunger nu när man äter LCHF. Man kan ofta fråga sig själv när man är sugen på något om man lika gärna skulle ta och steka upp lite ägg och bacon, men det blir ofta ett njaaaa vilket därför förklaras med sötsug.