Professor varnar för glukossirap i Expressen!
Har ni last Expressen? Det handlar just om det vi pratade om igar och som Vargalyster har gjort en lista pa att skriva under. Det hander visst nagot i alla fall. Han skriver just att det ar billigare och behovs storre mangd for att ge samma sotma.
Nu fattar jag inte. Vad är billigare???
Ungefär samma (antar jag) finns i Aftonbladet
När vi slutar äta socker och kollar innehållet på varorna så har tillverkarna börjat använda andra sätt att söta och i detta fall då en ännu farligare ingrediens. Det kanske blir så när man tar bort transfetterna så ersättar man det med något ännu hemskare.
Man kan aldrig vara säker.
Citat: Enligt Claude Marcus är dock glukossirap i sig ett marginellt problem.
- Det kommer inte att påverka om barn får eller inte får mer fetma i framtiden. Försök att välja bort sockret helt istället för att välja bort glukossirapen, säger Claude Marcus.
Vilken fantastisk logik! GLukossirap skulle alltså vara helt OK medans socker är dåligt…

Denna Marcus vet tydligen inte alls vad han talar om. Det ar ju detta som ar det farliga, att det inte heter socker, att man maste anvanda mer mangd for att fa samma sotma och att det paverkar (tror att det var hypofysen) hjarnan och att man blir hungrigare och ater mer. Speciellt i godis, ketchup och lask, just sant som barnen anvander mer an vi vuxna! Det ligger nog forsaljningsteknik bakom. Att det blir billigare menade jag att ravaran ar billigare och fabrikanten tjanar mer.
Navarro, man skulle ju tro att en läkare skulle fatta det…

Claude Marcus verkar säga emot så fort någon använder ordet GI… Faktum kvarstår att glukossirapen har en snabbare blodsockerhöjande effekt, och tydligen måste användas i större mängder för att söta produkter. Antagligen värre än rent socker och lättare gömma i innehållsförteckningen.

Faktum är att gör du själv allt från grunden så vet du vad du stoppar i munnen.
Det har sedan drygt ett år tillbaka blivit min melodi - Familjens kost har blivit billigare, nyttigare och tar mindre plats i skåpen!
H Cina
#8 Trolcina:
Precis så gör vi också. Sen vi flyttade har det blivit märkligt i köket, för vi har väldigt FÅ skåp med mat i eftersom vi nästan helt saknar specerier…
Numer pensionär i Nynäshamn
Trollcina: det är det vi försöker göra, köper ingen färdigmat utom korv ibland, och kollar jag noga vad den innehåller. Ibland känner jag mig paranoid när jag går och kollar..
och läser i paketen.

Trollcina, du har sagt det! Om man sjalv tillverkar allt man stoppar i munnen kan det ju aldrig komma in sana farliga kemiska tillsatser som verkar vara naturligt nufortiden. Jag har just stekt sidflask och stekte flasksvalarna sa att dom blir knapriga och fick klagomal av sambon, men gudskelov smakar dom gott och lukten kan man ju snabbt vadra ut. Flasksvalar = godis.