Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4404 ggr
Ninjisen
0

Vitaminer?

Får man i sig tillräckligt med vitaminer genom att äta LCHF kosten? Är det okay att tex äta vitamin tabletter som "Mitt val".. ?

Hur mycket kolhydrater är det i en sats Oopsies?

Hur mycket man på tallriken är tillräckligt per portion och måltid. Ska man äta tills man är mätt eller en viss mängd?

Hur smakar äggmjölk, är den slemmig i konsistensen? :)

Zepp
0

Det mesta vi behöver finns i de bytesdjur vi äter.. sen så gäller det givetvis att äta varierat med inälvor och annat, mejerier och grönsaker!

Klart är att om man bara åt oxfile med beasås och sparris varje dag så skulle man få någon form av brist!!

Här diskuterade vi vitaminerna!

vitaminer???

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ninjisen
0

Tack för svaret!! Jag äter ganska mkt grönsaker men inälvorna hoppar jag nog över Flört

Wildrat
0

Är man frisk och äter både kött och grönsaker behöver man oftast inte komplettera men en multivitamin gör ingen skada.

Du ska äta tills du är nöjd, blir du proppmätt har du ätit för mycket. Hur mycket det blir på tallriken är indviduellt men oftast är det mindre än när man åt kolhydrater eftersom maten nu är mycket näringstätare. Vi behöver inte lika mycket mat längre. Känns det jobbigt med en nästan tom tallrik så skaffa mindre tallrikar eller använd djup tallrik eller assiett, de är mindre.

Äggmjölken är inte slemmig och om man gillar den är individuellt, precis som smak oftast är. Beroende på hur mycket vatten man har i så blir den som blaskig grädde ungefär…

[annalinnea]
0

Jag uppskattar inte äggmjölken naturell, men använder man kaffe istället för vatten, osaltat smör och har i lite kanel eller något så funkar det huur bra som helst. Jag tycker att det kan bli slemmigt om man använder vitorna så jag hoppar över dem och steker till istället.

Om man tycker att det är svårt att veta om man är mätt eller inte så kan man prova att äta en viss mängd och sedan vänta med att äta nästa gång tills man är märkbart hungrig. Blev det sex-sju timmar kanske man vill äta lite mindre portioner, men om man blev hungrig efter 2-3 timmar behöver man äta lite mer. Man väljer ju själv hur många måltider om dagen man vill äta, men de flesta behöver inga mellanmål utan tycker att 4-5 timmar är lagom mellan målen.

Ninjisen
0

Innan åt jag alltid tills jag va proppmätt och kände mig höggravid efter varje mål. Men det måste ha varit alla kolhydrateer´´r för jag känner mig inte alls lika uppblåst längre och jag äter väldigt små portioner, men blir MÄTT! Riktigt häftig känsla..
Jag fick tipset om att äta mindre men oftare, så¨nu försöker jag pilla i mig ett litet mellanmål och äta något mer till lunch, det har funkat väldigt bra.

Åhh okay, kaffe istället för vatten, ja det låter mer som min smak.. Dricker 2 koppar varje morgon ändå så då kan man kanske lägga i lite kokosfett så blir det inte salt?
Så du använder bara gulorna alltså.. Och sparar vitorna till stekning?

Usch jag fick lite ångest förrut när jag kikade på MINMAT vad kaffe innehöll.. Massa kolhydrater, det kan väl inte stämma?
Men sedan vägde jag och en kopp 150 g plus 5 g vispgrädde tog bort kolhydratmängden avsevärt… Mer fett… Hur funkar det?

Wtn3
0

Det mesta av energin i kaffe är mycket riktigt kolhydrater, men de totala mängderna (förutsatt att du inte dricker flera liter om dagen) blir inte mycket alls, tillför du fett som grädde eller kokosfett kommer mycket riktigt halten kolhydrater sjunka eftersom du nu fler av kalorierna du får i dig kommer från fett.

MimLan
0

Om du äter 1 gram socker, dvs 1 gram kolhydrater, blir det 100% energi som kommer från kolhydrater. Äter du 100 gram socker, blir det fortsatt 100% av energin som kommer från kolhydrater.

Äter du 1 gram socker med 1 gram fett, blir fördelningen energi 36% till kolhydrater och 64% till fett. Men det är fortsatt 1 gram kolhydrater, mängden kan inte sjunka eller försvinna för att något annat läggs till.

Det är skillnad på mängd av någonting och andelar i procent.

Ninjisen
0

#6 Oj va skönt att höra, blev helt skräckslagen när jag såg vad det innehöll först, jag dricker visserligen bara ca 2 koppar om dagen men morgon koppen är livsviktig…. Oskyldig

#7 Fick läsa texten några gånger men nu tror jag att jag hänger med.. Hmm men varför delas det 64% och 36% och inte 50/50?
Nu känner jag mig jätte dum… Jag har nämligen funderat så över detta med max 4 kolhydrater/100g.. Om jag köper en korv med 5%.. Men jag äter bara kanske 1/4 av den, har jag då ätit 1 kolhydrat? Förstår inte hur jag ska räkna ihop mitt mål… Skäms

Wtn3
0

#8 För att socker (kolhydrater) innehåller 4 kalorier per gram, fett innehåller 9, så lika andelar socker och fett i gram blir mer energiprocent fett.

Sen beror det på vad korven väger, väger den 100 gram och du äter en fjärdedel av den blir det mycket riktigt 1 gram kolhydrater, väger den 80 gram blir en fjärdedel 20 gram, och du har du fått i dig 0.8 gram kolhydrater.

Ninjisen
0

Ahaa, okay.. Tror nog att jag behöver läsa på lite…. Nu hänger jag med!

Ja precis men då är det inte krångligare än jag trodde. Tar jag tex 2 msk turkisk yoghurt ur en stor hink 1000 g och det är 4.5 kolhydrater per 100 g så måste jag tänka att jag delar upp den i 10 delar… Sen hur stor del dom 2 msk jag tar är från dom 100 g, då blir det ju ingen stor mängd kolhydrater i slutändan!!

Det där har jag funderat mkt på… Tack Glad

Zepp
0

Att man talar om E% o lite annat är för att för någon stor musklig karl som väger 150 kilo så är 3500 Kcal rena svältdieten medans för en liten späd inaktiv kvinna så är 1500 Kcal ganska lagom.. ialalfall om hon vill gå ner något kilo.. kanske!

Därför så är antalet gram kolhydrater per dag man själv tål beroende på dels hur stor man är.. hur känslig man är osv!

Att starta på max 20 gram kolhydrater per dag kan vara bra iallafall en vecka eller tre.. så man garanterat vet att man kickstartat ketosen med turbo o hela kittet.. sen måste alla till syvende o sist hitta sin egen nivå.. dels den man kan hålla längre tider.. annars så blir det ingen livsstil.. och så kräver vi lite olika fördelning för att vi är genetiskt lite olika och lever olika liv!!

Ninjisen
0

Okay.. Ja jag äter nog under 20 nu.. Gillar inte mjölk och fil och allt sånt där.. Men jag har lite svårt att räkna ut en sak..

Om jag tar 2 msk från en hink turkiskt yoghurt på 1000 g och 4 g kolhydrater/100 gram.. Hur räknar man ut på ett ungefär hur mkt kolhydrater det är i dom 2 matskedarna?  Glad

Zepp
0

2 msk är cirka 30 gram vilket skulle ge 30/100*4= 1,2gram!

Ninjisen
0

Ah just det… Ja man får lära sig snabb huvudräkning så funkar det nog! Måste säga att detta forum är så otroligt bra just när man har lite nybörjar dumma frågor. Nu är så kunniga!

Tack Glad