Innertemp på Fläskkarre?
I dag tänkte jag tilllaga helstekt fläskkarre och letade i mina kokböcker efter vilken innertemp den ska ha när den är klar. I böckerna står allt från 70 - 85 grader!
Vad gäller? När tar ni ut eran stek?
Det ska vara 77 gr. för fläskkött.

Ok tack, testar med 77 grader! Har noterar att ju äldre kokbok desto högre gradantal.

Kör du de temperaturerna får du en skosula!
Max 120 grader i ugnen och 62 grader för medium.. 65 väl tillagad!
Låt vila i minst 10 minuter i folie då stiger temperaturen ytterligare.. minst 5 grader!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Men under 70 grader… finns inte risk för triciner ( stavas det så) eller andra bakterier då? Medium mm gäller väll bara nötkött?

Joo.. säkert var det så på 1800-talet!
Som sagt tempen stiger när den ligger o vilar!

Ursäkta min okunskap……Vill bara inte bli sjuk!
Jag kör alltid fläskfilèn till 70° grader på utegrillen. (Men den hinner inte vila innan vi tar fram den på bordet.
)
Men slutresultatet ska iaf inte vara lägre än 70°, där går gränsen.

Låter man köttet vila så rinner inte saften ut när du skär upp sen, det blir saftigare.. och som sagt ugnstemeraturen skall vara låg,, då blir den ännu saftigare!!
Enligt Svensk köttinformation:
"Det är en smaksak om man vill ha sitt griskött helt genomstekt eller inte. Svenskt griskött, som är salmonellafritt, behöver inte serveras helt genomstekt. Många konsumenter föredrar möra styckningsdelar som filé eller kotlett som stekts till mellan 58 och 65°.
Andra styckdelar (Karré, bog, stek osv) smakar godare helt genomstekt.
När du steker till exepmel en kotlett och vill ha den genomstekt är det dags att vända när genomskinlig köttsaft tränger upp på ytan av köttet. Stek då lika länge på andra sidan. Då har köttet en innertemperatur på ca 70°.
Fläskkarré kan stekas till ännu högre temperatur, upp till 85°. Då blir köttet smältande mört och fettet smälter ut."

Jag tog ut karren vid 75 grader och den blev faktiskt något överstekt. Låg ugnstemp kör jag alltid med men nästa gång provar jag och tar ut den tidigare. Mycke av fettet rann ut i buljongen och den är ju svår att få upp (om man nu inte äter med sked ). Tur att jag hadde gott om bea sås hemma.
Jag brukar köra min karré till strax över 75. testade en gång med 70 och den var lite röd längst in. Något som jag personligen tycker inte passar på just karré
Tror exakt temperatur är mest en smaksak :)

Det skiljer bara någon grad mellan rosa och rå.. man får lära sig lite hur man själv vill ha det!
Som regel brukar jag sällan äta upp en hel karre, så jag tar bara ytterbitarna som är prexis lagom, medans innerdelen är lite röd.. då lämpar den sig för att värma upp en gång till!