microvågsugnar ger cancer?
Jag har senast idag fått höra att microvågsugnar ger cancer.
Jag vill gärna värma min lunchlåda. Men nu har jag några frågor som jag hoppas att någon lärd kan besvara:
1. Är microvågorna cancerogena?
2. Förstör microvågorna näringen i maten, så att man kan få näringsbrister?
Tacksam för svar innan jag går sönder av oro!!!

Jag tror att svaren på båda frågorna är nej. Iallafall vad man vet idag.
Det jag fått veta är att molekylerna i matens celler ändras och att man inte riktigt vet hur det påverkar kroppen på sikt. Jag försöker mikra lite mer sällan, precis som jag försöker välja bort mat med tillsatser.

Microvågor är radiovågor.. inte canecerogena i sig!
Man fundera på om de kan slita sönder ämnen i maten på ett sätt som gör att dessa förändras på något negativt sätt.. men man vet inte riktigt!
Tror att värma mat är helt okej.. man kanske inte skall laga allt för mycket mat i micro däremot!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
konstigt! jag har en matlåda från Granit.
I botten invid triangeln står "05", och sedan "pp".
Undrar hur bra dålig den är?

Mikrovågor kan naturligtvis vara farliga i sig och kanske t.o.m. cancerogena. Men allt handlar om DOS. Det är både en och två svenska män som blivit sterila av att ha varit i farlig närhet av svenska radarstationer t.ex Men effekten avtar med kvadraten på avståndet. Själva mikrovågsugnen lär dock vara helt ofarlig.
Vad gäller BPA ska man sky det som pesten för alla kärl (som t.ex polykarbonat) eller som i mitt fall tandimplantat av plast som jag fått utbytt. Det som gör att det utsöndras är värme eller naturligt åldrande.
EFSA är bara i startgroparna för att samla in info i ämnet…
http://www.efsa.europa.eu/en/press/news/cef100331.htm?WT.mc_id=EFSAHL01&emt=1
Medarbeterare på Kost
#4 Polypropen den är BPA-fri, men kan under vissa omständigheter läcka andra kemikalier. Själv använder jag en matlåda av rostfritt stål och värmer på tallrik.
#5 Hur gick det att byta ut tandlagningarna?

Det var inte lagningar utan kronor så det gick nog lättare kanske…
Medarbeterare på Kost
Aj då! Så om man har lagningar så är det kört. 

Vad lagningsplast (finns en uppsjö av dem om du kollar) består av idag vete tusan… den enda gemensamma nämnaren är väl att de är härdande av ljus (UV)
Men jag gick med MYCKET plast i munnen i mer än 20 år. När det sattes in så var det en högst experimentell verksamhet som tandläkare nu skrattar åt…
Medarbeterare på Kost

Korta svaret: Mikrovågsugnar fanns inte på stenåldern.
Långa svaret:
Visst får man skador av illa skötta och felplacerade mikrovågsugnar som läcker: Hornhinneavlossning bland kioskpersonal. Cancer bland servicetekniker. Minns en servicetekniker på 70-talet som ibland kom och bredde potatismos på botten av ugnen och sedan körde utan skydd medan han ställde in antennen. Jo, han hade svårt att sova vissa nätter p.g.a. alla blixtar berättade han. Tror alla service-killarna försvann i cancersjukdomar och firman de jobbade på upphörde.
Fleromättade fetter härsknar när man använder mikrovågsugn. Därför smakar mikrad fet mat illa och är olämplig att äta.
Använd en mini-ugn istället, varmluft eller en röhmertopf.
Självklart är mikrovågsugnar dåliga. Tycker det är rätt självklart. Slängde ut min för flera år sedan. Pluggade på en Friskvårdslinje i Trosa & vi hade diskussioner om detta.
Dock mikrar jag maten mån-fre på jobbet. Finns inte så mkt alternativ + att jag inte tror det påverkar så mkt + att hemlagad mat ofta är bättre än "att äta ute". Så man tjänar på matlåda, ekonomiskt + hälsomässigt.
Men en mikro kommer aldrig hitta hem till mig igen;)