Bär
Hej!
Jag undrar lite om vilka bär håller låg kolhydratmängd? Typ om det finns listor på det, eller om det finns listor på matprodukter som håller låg kolhydratmängd? För jag kan verkligen inte hitta några…
Vänliga häslningar
Kalendula
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Om du tittar under "LÄNKAR" här ovanför, finns det flertalet länkar till just sådana tabeller som du efterfrågar.
Var ligger maxgränsen för att man ska kalla det för låg kolhydrat?
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
#3 Vad handlar din fråga om?
Undrar du över definitioner så är det inget som är hugget i sten, det varierar vanligtvis upp till 60-100 gram/dag.
Handlar det om vad du personligen tål, måste du ta reda på det själv.
#4…60 g kolhydrat kan väl inte va lågt? Jag trodde det var max 20 g?
Är det en gräns tex kolhylodrat i förhållande till fett som man på något sätt ska räkna ut? Om vi tex tar avacado som har 4.1 kolhydrat och 15.3 fett och hallon som har 4.4 kolydrat och 0.6 fett. Vilket är då bäst att äta? Och hur kommer man på vad man själv tål och som är bäst för en själv? Och hur viktigt är det att man rör och motionerar?
#4 Nope. Max 20 gram/dag är en vald gräns som några går efter, men det är inte definitionen på lågkolhydratkost. Just 20 gram är en vald gräns som passar en del med skadad metabolism eller andra kost-relaterade problem.
Lågkolhydratkost är inte per definition en kost för folk med skadad metabolism, utan det är en diet beståendes av låg andel kolhydrater.
En frisk person har ingen som helst anledning att ligga på 20 gram/dag, men kan likväl äta en lågkolhydratkost.
#6 Kalendula, har du läst tråden Vanliga frågor & svar som finns bland de översta trådarna här till vänster? Om inte, föreslår jag att du börjar där. Samt att du läser broschyren LCHF-folder som finns på första sidan. Där får du en bra grund och kan ta dina frågor därifrån.
Mängd är påverkar också tex vitlök med 30% kolhydrarter, har jag 3 g vitlök i köttfärssåsen blir det med 1 gram kolhydrater som rätten ökar rätten.
jmf med mjölk som har 3 g kolhydrate per 100gram, dricker jag 2,5 dl mjölk blir det nästan 8 g kolhydrater.
Många äter allt som har under 5 kolhydrater per 100 g. Sen är det ju skillnad som #9 skriver på mängderna man kan äta.
Jag har för mej att den som försöker gå ner i vikt ofta använder högst 20 gram
kolhydrater per dag.
#6 Enligt fineli har acokadon 0,8 gram digererbara kolhydrater(skalet och kärnan är inte med)

Det finns ingen generell mini/max-gräns.. men när folk frågar så brukar rådet bli.. sikta på 20gram per dag tillobörjamed.. för att ge ketosen en kickstart.. sen får man lära sig vad kroppen tål och vad man står ut med i långa loppet!!
Under 100 gram per dag räknas i medecinska samanhang som en ketogen diet.. men det finns de som äter en kost som betydligt understiger SLVs rekomendationer vad gäller kolhydrater och därmed oxå äter någon form av lågkolhydratkost!
Sen finns tipset att sträva efter att ligga på 75E%L, 20E%P, 5E%C, det är oxå tumregler!
De enda stenhårda reglerna är att alldrig ligga under ditt proteinbehov.. vilket brukar sättas till 1-0,8 gram per kilo och dag i snitt över en längre period!!
En annan regel säger att ditt fettintag skall vara lika med eller högre än ditt protein och kolhydratintag i gram räknat.. detta kallas Skaldeman Index!
Fast allra enklast är att strunta i att räkna och och steka en fet köttbit i en rejäl klick smör.. ta upp köttbiten.. slå en skvätt grädde i pannan.. sjuda detta till en sås.. slå såsen äver köttbiten och avnjuta måltiden med valfri grönsak!
Som regel ger en sådan måltid automatiskt en bra fördelning!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Vem är fineli?
Jag gick efter listan som jag fick länk på lite längre upp i denna tråden, men den kanske inte stämmer då?
fineli är finska livsmedelsverket.
Tack Zepp för det mer tydliga svar som jag i allafall uppfattade lite bättre än det jag hittills har läst. Det jag nu inte förstå är vad L,P och C står för?
Vet inte varför han skrev så men uppenbarligen menar han L = fett, P= protein och C = kolhydrater
Kan man på något sätt bli dålig i början, tex huvudvärk, dålig i magen, illamående, etc?

Med allra största säkerhet kommer du att få omställningsbesvär, det blir lite som en baksmälla!
Om du tar rådet att lägga dig på 20 gram om dagen går det över på tre veckor.. eller så trappar du ner under tre månader o slipper besvären!
Vad det handlar om är att kroppen inte är van att få sin energi från fett.. hjärnan och dina muskler är vana att drivas av socker.. på 3-4 dagar drivs hjärnan av 10% ketoner för att efter 3-4 veckor nå maxtaket på 70% ketoner.. resten av förbrukningen är glukos.. och resten av kroppen måste då drivas av fett!
För musklerna kan det ta månader att konvertera till fettdrift, då det är en hel del mekanismer som måste uppregleras.. ett tips är att öka konsumtionen av cocosfett då detta lättare förbränns i musklerna och omvandlas lättare i levern till energi!

Jag får be om ursäkt för mitt sätt o uttrycka mig.. det är vådan av att läsa för mycket rapporter på engelska!
L = Lipid = Fett!
P = Protein!
C = Carbohydrate = Kolhydrater!

Kokosfett går lättare in i lederna med och smörjer dem än annat fett, så kokosfett står ganska högt upp på listan av fett vad gäller mig.
Hur viktigt är det att man motionerar i början?

Det är väldigt viktigt.. att du motionerar så mycket du mår bra utav.. är du väldigt överviktig kanske man skall ta korta promenader eller simma!
Att röra på sig är bra för hälsan.. men påverkar väldigt lite vad gäller viktnedgång.. som regel brukar de som lycktats gå ner till mer normala vikter spontant börja röra på sig mer!
Det är roligt att röra på sig.. speciellt i trevligt sällskap.. promenader, cykelturer, trädgårdsarbete, resa till GeKås..osv,osv!