Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3846 ggr
snofsan
0

Nybörjare ....

Hej alla ni ! Jag har ätit enl LCHF i en vecka och jag blir helt förvirrad, jag känner mig plufsigare och mer sladdrig i kroppen än innan…. :-( det var ju inte vad jag hade tänkt…

Hör till skaran med de fettskrämda men har ökat på med det "goda" fettet och tagit bort kolisar. Mina menyer består av fisk, kött, fett, grönsaker (mest salladsgrönsaker, broccoli & blomkål) samt nötter & fil. Jag tror att jag är lite känslig mot för mkt mjölk/fil även om jag använder rätt produkter för mig (laktosintollerant)

Jag skulle vilja bli av med min mage som ser höggravid ut mellan varven samt gärna tappa ca 5-7 kg. Vad tror ni ? Är detta något för mig med de önskemål jag har..?? Hjälp !! Glad

magma
0

Nja, inte tror jag det hänt så mycket på en vecka att du redan blivit "sladdrigare" och plufsigare:) Undrar lite vad du menar med det "goda" fettet? Du skriver att du äter fett, men inte om du menar smör, margarin eller oljor.

För övrigt ser din meny OK ut! Även om du bör vara medveten om att kolhydratmängden väldigt lätt springer iväg när man äter fil och nötter. Ha lite is i magen och vänta några veckor innan du utvärderar hur det gått:) Lycka till!

snofsan
0

tack för svar ! jo jag menar det rätta fettet, smör och endast olja i sallad ( oliv eller raps)

Är det många som bara vill gå ner några enstaka kilo som fått detta att funka ?

magma
0

Vet inte hur många, men att det finns de som gått ner ett mindre antal kilon vet jag. Själv så hade jag inte bara några få kilon tyvärr:) Förhoppningsvis får du svar från de som är/varit i din sits!

Zepp
0

Bukfettma är ofta ett tecken på stress i någon form, psykisk, dålig sömn, felaktig livstil.. men kan även vara ett tecken på metabolt syndrom!

Ofta är det kortisolet som spökar.. klart att det inte blir bättre med en felaktig kost som ger högt blodsocker!

Du får allt ge det minst tre månader innan du kan utvärdera!

Helt klart är iallafall att det är viktigare för hälsan att minska sitt bukomfång än att minska i vikt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

snofsan
0

jo så sant , jag har en liten ring där men det är också pga uppblåsthet jag vill ha hälsovinsten av lchf… förmodligen berott en del på "fiberfylla" i magen… :-( så är det när man tror man äter rätt.. men det tar väl sin lilla tid innan magen lugnar ner sig oxå antar jag..

Zepp
0

Så bra.. då kanske det inte handlar om reel bukfetma.. utan mer gasbuk!?

Man kan kolla det genom att mäta bukhöjden, liggande på rygg.. för är det sådant farligt visceralt fett så sjunker inte magen in lika mycket!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.