Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 8323 ggr
lundsabin
0

LCHF - cellförändringar

Hej!

Jag har tidigare följt LCHF, men försvann någonstans på vägen av många anledningar; främsta är pågående skilsmässa som var jobbig såväl fysisk som psykisk. Nu ska jag flytta i juli så då hoppas jag få ordning på "allt".

Emellertid fick jag häromdagen ett annat besked, nämligen att jag hade cellförändringar i ena bröstet, och de vill operera bort förändringarna. Ingen stor grej (hopps jag), men sitter och funderar på om jag ska ge mig in på LCHF-spåret igen, redan nu. Eller är det kanske dumt att gå igenom den här första fasen precis när operation inträffar och jag eventuellt kommer att vara trött och uppstressad som det är?

Är det ngn som har ngn mer kunskap om detta, eller tips på var jag kan hitta mer material? Att socker inte är direkt bra för cancer vet jag, men det är ju ändå en viss omställning.

För övrigt tror jag inte (som jag förstått det) att det blir någon efterbehandling, inte vad de säger nu i alla fall.

TAck på förhand!

MimLan
0

Det räcker ganska långt bara att ta bort de sämsta delarna, som t.ex. spannmål och att inte äta mycket tillsatt socker. Samt att äta fullfeta produkter. Nöj dig med det så när du är klar med operationen kan du fokusera på annat som LCHF om du känner för att dra ner det till striktare varianter. En sak i taget.

Lycka till, det går bra skall du se!

Inkanyezi
0

Jag tror att du absolut ska gå över till LCHF nu om det kan handla om cancer, av det enkla skälet att en cancer kan inte livnära sig på fett, utan den behöver ett rejält överskott av socker. Din kropp kommer inte att tillverka mer socker än vad som behövs för vitala funktioner om du baserar din energi på fett, och du hamnar i ett bättre läge när det gäller cellförändringarna om du utesluter kolhydrater ur din kost. Inför en operation har det ingen som helst betydelse hur din diet ser ut, men mer fett är bra, bland annat för att du får i dig mer vitaminer och verkligt livsnödvändiga saker och minskar din produktion av insulin, som tillåter större mängd socker att cirkulera i systemet och göda felprogrammerade celler.

lundsabin
0

Tack för era svar!

Jag tror att jag gör så att jag kör med en mjuk övergång, vilket innebär att jag skippar brödskivan jag äter ibland, den halva potatisen jag får i mig då och då, o marmeladen på mackan. OCH den största boven - godiset. ibland är det mörk choklad, men alltför ofta en massa annat som jag egentligen känner att jag inte mår så himla bra av, t.ex ostbågar. Men som jag inte kan sluta med när jag väl stoppat första biten i munnen.
Fullfeta produkter äter jag, o som sagt, inte så mkt bröd o annat kolhydratrikt till maten, det är det efter/mellan maten som är boven. Så jag börjar med att ta bort det och struntar i att räkna kolhydrater på den riktiga maten, så räcker kanske det ganska långt.
Operation blir antagligen inte förrän om ca 3 veckor så då har jag väl hunnit vänja mig.

Trevlig helg!

Anders-S
0

Om jag själv blir drabbad av cancer kommer jag välja en strikt antiinflammatorisk ketogen kost

med så lite kolhydrater som möjligt 

med mycket omega-3 (EPA), t.ex vildfångad fet fisk

ta tillskott av extra virgin, kallpressad, ekologisk kokosolja & MCT

undvika omega-6, alla övriga vegetabiliska oljor samt grisfett

helt undvika E-tillsatser, t.ex. sötningsämnen och smakförstärkare

ta tillskott av D-vitamin

Jag har djupt ångrat att jag inte diskuterat detta med de vänner som drabbats av cancer och som sedan avlidit av infektioner i samband med cancervård/cellgiftbehandling, inte av cancern.

Det är tillåtet för alla att föra en saklig diskussion. Det är rädslan för att lägga sig i, tystnaden och likgiltigheten som dödar!

Ketogen kost finns inte att beställa på sjukhus. Det måste man själv ordna eller ta hjälp av anhöriga och vänner.

lundsabin
0

JAg funderade på en ny tråd, men lägger mig här eftersom det handlar om samma sak.

Igår var jag hos läkaren, och de talade helt enkelt om för mig att jag har förstadium till cancer (cellförändringar, men låter värre på det sätt hon uttryckte sig). Det hade upptäckts tidigt, vilket är bra, men den dåliga nyheten är att de måste ta bort hela bröstet.

Jag är chockad, gråtfärdig, trött, knockad, allt möjligt, och orkar inte göra någonting, i princip.

Nej, det ÄR inte cancer, och det ÄR säkert bra att man tar bort hela bröstet för att förebygga att det utvecklas eller kommer tillbaka, men det är inte riktigt vad man väntar sig.

Så nu borde jag verkligen tänka på kosten, men orkar inte riktigt. Så till frukost åt jag visserligen ägg, och bregott, men även en skiva bröd och juice.

Helst av allt skulle jag vilja ha en färdig meny med lchf-kost, och gärna en cateringfirma som serverar Glad, men är det någon som har fler bra tips, ENKLA, som jag kan ta till mig såhär i den här situationen som jag befinner mig i?

Jag fick bra råd ovan men just nu orkar jag inte riktigt kolla vad jag har hemma. Kokosoljan är t.ex. slut…

VAd är MCT förresten?

TAck ni som orkade läsa hit. Jag känner mig lite förvirrad nu…

bullmagen
0

Åh, vad jobbigt för dig lundsabin! Det finns en gammal tråd om kost och cancer som kanske kan vara till hjälp här

kort sammanfattat kan dessa livsmedel vara bra vid cancer:

kokosfett

äkta kallpressad olivolja

chili, vitlök, gurkmeja

broccoli

d-vitamin

ägg

(grönt te)

Undvik all typ av socker, stort lycka till och kram på dig!

lundsabin
0

#6, tack!

Undviker socker fr.o.m efter den halvmisslyckade frukosten.

Ska föröska få tagpå kokosfett, det andra har jag nog hemma.

Är det ngn som hört ngt om vitt te, förresten? Var inte den ännu nyttigare än grönt te, på något vis…?

Läste i tråden, vet inte om den var upplyftande eller nedtungande, men en del information som är bra att ha. Orkade inte läsa allt, men kanske en annan gång…

[ngupa]
0

#4 precis sån är min strategi också OM jag råkar ut för eländet… och höga doser D vitamin är viktigt.

shin
0

Hej  lunsabin! Förstår att du e chockad o förvirrad. Jag fick samma besked som du 2006. Skynda långsamt med kosten, det det du får tänka på är att äta - proteinrikt  näringsrikt med fett efter op., för läkningen och för att hämta kraft både psykiskt o fysiskt. Jag kan även tipsa dej om sidan " Cancertjejer". Där får du mkt stöd o råd, o värme. Kram.

lundsabin
0

Tack för era svar!

D-vitamin - är det ok att äta även på sommaren? Någonstans har jag fått för mig att det kunde bli för mkt av det goda, men kanske inte,…. Har ätit det hela vintern men nu är burken slut.

#9, så det är ingen idé att ställa om innan, torr du? Har inte tid förrän 15 juni och känns som om NÅGOT måste jag göra.

Blev nyfiken på sidan "Cancertjejer", var hittar jag den?

Tack igen, har precis försökt att ta ett långt och varmt bad men det blev för varmt o inte särskilt långt, kunde int riktigt koppla av. Får försöka m promenad i eftermiddag istället.

[ngupa]
0

kan man tänka sig att skjuta på op eftersom det ändå inte är cancer och köra som #4 säger och se om det tillbakabildas förändringarna?

Jag kommer käka D`isarna hela sommarn om den är mer eller mindre utan sol och/elller jag inte hinner sola mitt på dagen, fast inte så hög dos som på vintern dock. Oskyldig

lundsabin
0

#9 igen, glömde att fråga - var det just förstadie till cancer som du fick och att ta bort hela bröstet? får jag fråga hur det har gått sedan?
Kanske bättre att ta det i ett meddelande än att lägga ut det såhär…? Vill du inte svara är det ok, men jag har fler frågor av lite mer privat karaktär.

#11 - innan beskedet hade jag nog övervägt det, nu vet jag inte om jag vågar bara chansa på det. Jag har små barn och på något sätt så tänker jag främst på dem.
Men D-vitaminer ska jag nog köpa nya i alla fall. Får jag fråga, hur mkt du äter på vintern o ungefär hur mkt du planerar nu för sommaren?

shin
0

Hej, visst kan du börja med LCHF-kosten nu, jag menar bara att det inte går att hålla 100%, glykos-dropp på sjukhuset, kanske  problem med sjukhusmat, men minska på kolhyrater är bara bra,   cancer-celler  göds ju av socker, sägs det. Jo, jag hade förstadie på två separata ställen, så det skulle inte se fint ut efteråt. Det blev mastektomi (hela bröstet bort), ett halv år efter fick jag  bröstrekonstruktion,  o det andra bröstet lyfte om så det blev symetriskt. Jag fick ingen annan behandling.   Canerbeskedet,   gör att livet aldrig blir det samma .  Att vänta på tillbaka bildning är inte att tänka på, Du har en lång resa framför dej ,men du ska se att det går bra .   Addressen till canertjejer är http://cancertjejer.forum24.se/

[ngupa]
0

#12 jag köper kapslar med 50.000 IE i en kapsel och tar just nu över höst-vinter-våren 1 kapsel i veckan. Snart övergår jag till 1 var fjortonde dag.

hade jag åkt på cancer så hade jag nog tagit ett par kapslar varje dag…..

[ngupa]
0

#13 Nu var ju det inte cancer i detta fallet #0, om jag läste och förstod rätt… Obestämd

lundsabin
0

#15, nej det var inte "äkta cancer" utan förstadium till cancer. Jag trodde att det var samma som cellförändringar, för cellförändringar var vad de sa först när de ringde. Emellertid är det inte det; förstadium är sådant som OM det utvecklas så är det till cancer o inget annat. Alla förstadier utvecklas emellertid inte berättade läkaren, utan är som de är år efter år, men än så länge har de inget sätt att få reda på om det är ngt som kommer att utvecklas eller inte och därför chansar de inte.

Så jag är naturligtvis väldigt tacksam över att det inte är äkta cancer och att det hittades nu och inte senare, men ingreppet känns väldigt stort och stympande.
Förresten känns begreppet "äkta cancer" väldigt motsägelsefullt; när jag tänker "äkta" tänker jag på ngt positivt, naturligt, bra, men det är det ju inte i detta fall….