Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4397 ggr
[CarnageCandy]
0

Sylt

Idag gjorde jag för första gången oopsies, vilket gick över förväntan. Dock så tycker jag att vanligt vitt bröd är väldigt trist och smaklöst - men scones är ju väldigt gott till en kanna thé! Men då måste man ju ha marmelad… har funderat länge på det där med hemgjord sylt, man kan självklart göra det med sukrin, men har man det inte så provade jag följande:

Jordgubbar (använde jag) direkt ur frysen, ner i lite vatten och koka och mosa ihop. Hällde på vaniljextrakt och stevia (man får smaka av själv beroende på hur sött man vill ha det, hur mkt bär som används etc) tills smaken stämde, och sen provade jag att hälla på fiberhusk! Som planerat blev det en riktigt bra syltkonsistens, och otroligt lätt att sno ihop! Passade underbart med smör på nygjorda oopsies :)

Dessutom tänkte jag prova att göra en jordgubbstårta på sötade oopsies, "sylt" och vispgrädde, och bjuda vänner på i helgen. Nån som har nåt tips på nåt annat smarrigt man kan ha emellan, typ vaniljkräm?

Wildrat
0

Kanske sån här: Dansk råkräm.

Sugiyama
0

Åh så gott det lät. Har genast bokmärkt tråden.

[CarnageCandy]
0

Ja, kanske det, får surfa runt lite och kolla :) vill ju ha nåt tjockt men ändå rätt lättlagat…

Kan tala om att jag la en klick i filmjölken imorse och det var helt perfekt! Måste säga att jag faktiskt saknade cornflakes lite då, haha. Men det finns ju fröer och kärnor att slänga på för att få det där krispiga och söta…

Wildrat
0

#3 Eller så kan man äta ägg och bacon och vänja sig av med sötman…

[CarnageCandy]
0

Ja, men nu var det inte det som den här tråden handlade om.

juzze
0

Lät gott som tusan, men skulle inte funka för mig till frukost. Som dessert nån gång då och då dock. :-) Med efterföljande sockersug i några dagar.

Sindri
0

Jag har alltid kokat sylt och marmelad själv. Funkar finfint med pektin (Certo, Melatin) även fast man inte har socker i.

[CarnageCandy]
0

Vilka bär använder du, #7?

Nej, att äta sylt på frukosten är verkligen inte nödvändigt :) men jag som kör på LCHF för hälsans skull tycker att halva grejen förtas om man inte får lyxa till det och unna sig ibland också. Spec sött behöver man ju förresten inte göra det heller.

Sindri
0

Jag gör på jordgubbar, hallon, björnbär, blåbär, svarta vinbär eller blandningar. Det är mest till barnen o maken, till mig själv tinar jag lite bär bara när jag är sugen. Supergott på t ex mandelplättar med en klick vispad grädde.

Monnis
0

Sylt/kräm ska jag prova att göra vid tillfälle, tack för tipset Skrattande