Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 433 ggr
Mona-Stina
0

Ny, både här och med kosten

Hejsan!

Jag vill bara hälsa och tala om att jag är här.  Glad  Jag har bantat i jag vete tusan hur många år och brukar lyckas bra men det värsta är att hålla vikten. Har hört talas om LC-kost men inte vågat mig på den eftersom den motsäger allt man tidigare lärt sig men nu ger jag den en chans.

Jag har ätit LC-kost nu i drygt en vecka efter att ha läst artikeln om Annika Dahlqvist i GT. Hur det har resulterat kan jag faktiskt inte svara på eftersom batterierna i vågen har tagit slut och jag bara glömmer att köpa nya.  Fundersam

Rent spontant känner jag mig bra, om än lite plufsig, jag kanske äter för mycket fett men jag är mätt och belåten, känner inget sötsug eller något vilket jag är jättenöjd över.

Jag är lite nyfiken på hur ni andra äter, utesluter ni kolhydrater över huvud taget? Inte ens lök i köttbullarna eller blomkål/broccoli som tilltugg?

zeretki
0

Ett tips som jag håller hårt på: ta måttbandet istället för vågen! :D

MIn diet består just nu av kött i olika former, skaldjur, fisk, smör. Detta är grunden. Tillbehör kan vara sallad, broccoli, spenat, blomkål, champinjoner, purjolök, lök. Jag försöker att hålla nere så mycket som möjligt men jag vill också ha lite annat ibland och då blir det mer grönsaker.

Jag tänker aldrig aldrig äta pasta, bröd, ris eller andra spannmålsprodukter om jag inte blir tvingad till det eller om alternativet är att svälta. Frukt är för mig en lyx som jag bara kommer att äta som godis.

Men här finns alla sorters "dieter"! Här finns väl både LowCarb, Atkins  och GI, tror jag.

mezza
0

Hej och välkommen hit!

Det är nog bra att inte ha batteri ivågen..

Det är lätt att lägga all tro på vågen..

Jag äter också i första hand kött fisk och ägg och framförallt massor av smör och kokosfett en del kokos mjölk och provar också med lite grädde och ost.

Avsiktligt skriver jag inga mängder för jag försöker känna efter när jag är mätt och varje gång jag stoppar något i munnen se till att det innehåller fett.

catlin
0

Hej Mona-Stina och välkommen! Vad bra att batterierna är trasiga ;-) , då behöver du inte bli så fixerad vid vad vågen säger. Du märker säkert snart en förändring ändå.

Som sagt, alla här äter olika och det gäller att hitta sin egen nivå. Det som funkar för en passar inte nån annan.

Själv äter jag just nu "sådärstrikt": kött, fisk, ägg, smör, creme fraiche & grädde i små mängder, vitkål, broccoli, lite lök & purjo. I stort sett det. Blir runt 10 g kolh per dag.

Jag tror inte du äter för mycket fett, det är bara bra att du kör på med fett i början och håller dig mätt. 

Du gör helt rätt! :-)

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

folke
0

Hej och välkommen..

Vi är många här som är som du, bantat hela livet mer eller mindre.. så du är i gott sällskap…

Problemet är inte att vi ätit för mycket fett, vi har alla tidigare ätit för lite fett…  och alldeles för många kolhydrater…. men nu är det bättre, och denna gången håller jag min vikt…

Här gör man bäst i att glömma vad de så kallade experterna försöker lura i oss, att man ska äta 60% kolhydrater för att överleva och att gå ner i vikt,,,,,,,

Det tar tid att lära om, och det är svårt att fatta att så många experter inte vet bättre, men jag lyssnar på min kropp och hälsa som säger att detta är rätt…..

Jag kör lök i mina biffar, och de flesta grönsaker som växer ovan jord som tillbehör, men måste passa mig för att komma över 20 gram kolhydrater per dag, det är egentligen den enda restriktion som är viktig, osså att äta mig mätt förståss

….   Dock klarar jag inte av nötter vilket triggar mitt sockersug…

Varmt välkommen hit, här finns en massa goa människor Skrattande

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Margareta
0

Hej Mona-Stina!

Välkommen till oss!

Du har fått så många bra svar redan att jag nöjer mig med att vinka lite…. och säga LYCKA till, Du har startat jättebra!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

Monsun
0

Hej Mona-Stina! jag är också ny här - har varit med en 10 dagar. Jag har ätit Gi förut under en lång tid, men inte har jag gått ner i vikt för det (med GI alltså) Den stora skillanden nu är att jag inte har något sockersug och inte heller behöver äta mellanmål för att inte vara hungrig. Men visst får man kämpa för att glömma allt "experterna" säger.

monica monsun

Mervi
0

Välkommen Mona-Stina. Jag tror du fått svar på det du undrar. Jag har skrivit i min dagbok vad jag ätit de senaste veckorna. Har kört lite striktare. Normalt äter jag ovanjordsgrönsaker, grädde och creme-fraiche i såser och lite turkiskt fet yoghurt, men då går jag inte ner. Då håller jag vikten, inte så dumt det heller.