Tårta!!!
jag lovade att återkomma efter helgen och….
Nu har jag gjort och bjudit på min tårta, rättare sagt i fredags då jag fyllde år.
Men jag glömde mig och tog inte fram måtten och vågen utan gjorde som jag brukade, på en höft, nypa skvätt m.m. ;-) Men jag har sötat med lite stevia men tårta ärer man ju inte var dag.
Men för er som kan följa såvaga recept i väntan på ett mer exakt så vad det så här:
Charlottes tårta! (något namn måste den ha ;-). till max 4 pers
Botten:
½ - 1 dl mandelmjöl eller kokos eller hälften av varje.
1 ägg
½ tsk bakpulver
1 knivsudd stevia
Fyllning 1
2 äggulor
1 skvätt grädde efter behov
½ vaniljstång (äkta alltså)
1 knivsudd stevia
1 klick smör
Fyllning 2
1 skvätt grädde (ca 2 msk)
några chokladbitar ungefär 4 (naturligt vis över 70%
Dekoration
Vispad grädde
1 dl hallon
Så här gjorde jag:
Blanda ihop allt till bottnen, bred ut på en liten talrik ca 15 cm i diameter. Baka i mickron i 1 minut (ungefär). Gör allt en gång till så du får 2 bottnar. Lossa dem lätt med en kniv och låt dem svalna.
Fyllning 1. lägg äggulor, urskrapad vaniljstång grädde och stevia i en kastrull och koka ihop till en ganska tjock kräm. Ta av från plattan och visspa i smöret. Låt svalan lite men inte i kylen.
Fyllning 2. grädden och chokladen lägges i en liten kopp och sätt i mickron på ca. 1 minut. Rör sedan chokladkrämen mjuk. Låt svalna lite men inte i kylen.
Tårtan lägges ihop med först en botten sedan äggkrämen och sedan en botten till och ovan på den brer man ut chokladkrämen. Toppa med rikligt med grädde och hallon.
Den blev så god!!!
Det är också gott att bara göra botten på kokos och sena hälla chokladkrämen över och då få en lite kaka till kaffet. Kanske inget att äta var dag men lite alternativ till särskilda tillfällen eller för att inte frestas av annat som är värre måste man ju ha ;-).

Ska jag prova till min sons kals för släkten men får nog göra 4 st
Tackar och bugar
Som jag väntat *sss* grattis i efterskott och ska göra denna till en kompis

GRATTIS i efterskott!
Tack för receptet - allt som sätter guldkant på vardagen emottages tacksamt! Ligger receptet under "Mat - Recept"-rubrik?
Iza_the_cat! Jag har visserligen inte testat det på icke LCHF:are för jag gjorde en vanlig prinsess till de andra men vi var två som åt den. Den andra LCHF:aren tyckte det var väldigt gott och klippte över hälften ;-). Men även om jag sötar med stevia så gör jag det så lite att det inte får smaka så sött. Jag är rädd föt att utveckla mitt smaksinne åt det söta hållet igen. Men har man inte de bekymmren kan man ju söta lite mer.
Gumman! Den ligger under "Mat - Recept på efterrätter och sötsaker"
Tack för grattisönskningarna i efterhand!
Kommer det exaktare, så väntar jag med att spara det?