Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-färsrätter
Läst 14002 ggr
Cajsavarg
0

Köttbullar med Fiberhusk

Jag ska i kväll göra köttbullar på hälften kalv hälften fläskfärs. Tänker byta ut ströbrödet mot fiberhusk.

Hur mycket Fiberhusk ska man ta (har aldrig använd det förut), om man har 3/4 dl ströbröd till en "normal" sats köttfärssmet? Lika mycket eller mindre eller mer??

//Fat makes Me fit//

Tisdag
0

Jag skulle strunta i det och bara köra rent kött, ev. tillsätta ett ägg. Om du vill använda fiberhusk så snackar vi en superliten mängd då det sväller rejält.

kaisakavat
0

Skulle ta två-tre matskedar..men jag är lite ovan vid fiberhusk.

Brukar istället använda pofiber till färssmet, och tar en halv dl av det till 500 g köttfärs och ca 2 dl vätska.

Fiana
0

#2 Och det blir bra? försökte mig på att göra köttbullssmet med pofiber för ett antal månader sedan och det blev riktigt hemskt - torra som om jag haft sågspån i dem - tror jag hade liknande proportioner som du - men jag antar jag gjorde något riktigt tokigt

marialan
0

Varför vill ni ha fiberhusk o dyl i färsen?

Det vanligaste jag brukar använda är Dijonsenap, en liten gnutta kanel och ibland riven ost.

Wtn3
1

Jag använder inte ströbrödssubstitut. Kött, äggulor och kryddor räcker fint.

kaisakavat
0

Jag råkar helt enkelt tycka betydligt bättre om biffar/köttbullar/köttfärslimpa som är porösa och saftiga än såna som är sega och torra.

Kanske är jag mycket konstig på det viset, måste genast ta kontakt med nån bra psykolog. *himlar med ögonen*

kaisakavat
0

Fiana - Om det ser torrt ut - i med en skvätt grädde eller vatten. Med de mängder jag nämner, så har vätskan stannat i biffarna när jag stekt, vilket ju liksom är "poängen".. och det har inte blivit torrt. Har också i ägg och kryddor, förstås. Lite hackad lök. Ibland riven ost.

Det kan säkert funka med fiberhusk - är bara inte så van med den produkten att jag kan säga nåt säkert om proportioner och tillagning.

Fiana
1

#7 Det såg inte torrt ut alls utan som det "ska" det bara bara smaken som blev så oerhört torr - skumt. Har inte vågat prova igen.

bubblor
1

hej,hej, jag gjorde pannbiff med fiberhusk, det blev lite slemmigt tyckte jag, min snälla sambo tyckte dom var goda, men i fortsättningen är det ägg, lök och en skvätt grädde som gäller.

Fiberhusk är huskut (väldigt på jämtlänska) bra till pannkaka, muums filibabba.

magma
0

Jag har i riven ost, grädde och ägg, fungerar oftast utmärkt att rullla dem så länge jag inte har i för mycket grädde.

marialan
0

#6 Kaisakavat

Inte är du konstig - i alla fall inte konstigare än vad jag är Skrattande

Har bara märkt att med denna kosten blir allt saftigt och gott och jag tror att många fortsätter med gamla rutiner i onödan. Kan lova att mina köttbullar varken är sega eller torra. …Flört

Cajsavarg
0

Nu har jag gjort mina köttbullar och dom blev jättegoda, tack vare inspiration från alla svarTyst!

På totalt ca 1 kg färs (kalv o fläsk) så hade jag ½ dl pofiber, vilket kändes bäst när jag läste svarem, som fick svälla i 1 dl grädde. Därefter 3 ägg, dijonsenap, riven lagrad Prästost, 3 hackade marinerade tomater, 1 riven vitlöksklyfta o 2 rivna scharlottenlökar, salt o peppar. Dom blev super! Tackar o bugar för alla svar!

//Fat makes Me fit//

kaisakavat
0

Cajsavarg - Jag har också precis stekt färdigt en sats - fast jag var lite lat och gjorde biffar. Och jag tog också en massa gött smakligt i förutom pofiberna.

De smääääälter i munnen - Hur gott som helst! Glad

bubblor
0

Hej, jag brukar använda pofiber, men man måste ha mycket vätska, då blir det suveränt.

Här kommer ett bra recept: Börja med att hacka två stora lökar och två stora morötter i matberedaren, använd kniven, hacka ordentligt. tillsätt ett kilo köttfärs, två ägg, en dl vispgrädde, en dl fiberhusk, salt och peppar slå sedan på så mycket vatten att smeten blir lite lös. den kommer att bli fast efter ett tag när den fått svälla cirka en halvtimma. Den där smeten blir suveräna köttbullar, pannbiffar eller varför inte en köttfärslimpa.

Aniara4
0

Morötter???

magma
0

Morötter går säkert bra, det brukar funka även i pannkakssmet- åtminstone vanlig sådan. Kanske det kan funka även i pannkakssmet med fiberhusk, har inte provat:)

LenaK63
0

Har också prövat Fiberhusk till köttfärslimpa. Den blev så äcklig och slemmig att jag gav den till hunden som åt med god aptit. Vet inte vad jag gjorde för fel. I fortsättningen utan ströbrödsersättning.

Aniara4
0

Jag tänkte mest på kolhydrathalten.

magma
0

Jo det är klart. Å andra sidan så äter en del lchf:are t.ex nötter, mörk choklad osv som i de flesta fall har mycket mer kolhydrater i sig än morötter:)