Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4644 ggr
starhawk
0

Gastro-operation

Det slog mig just när jag såg en sån där operation gastro-nåt (vad det nu heter) när dom flyttar tunntarmen till matstrupen eller i bästa fall till en ficka av magsäcken. Hur fungerar det egentligen? Den normala matsmältningen börjar ju med ett rejält syrabad i magsäcken, därefter tillsätts en rejäl bas, dvs gallan, i tolvfingertarmen eftersom tarmarna opererar på det basisiska området. Om man kopplar förbi dessa båda områden hur fungerar då matsmältningen? Blir det inte knas i systemet då?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

dufva
0

Ja, långsiktigt vet väl ingen hur dom i gruppen som har mycket liv kvar kommer att må.

Tillskott av tex b12 och en del annat brukar dom få knapra i sig efteråt.

nyborjare08
0

Ja jag fundrar på hur 17 det kommer att bli för alla dessa opererade på ålderns höst! Idag finns ju så många undernärda äldre och de är inte opererade… Hur ska det bli sen? Tycker att det känns riktigt ruggigt!

UBCL
0

Jag har skrivit om detta på min blogg.

Bertil

cnidaria
0

Det verkar inte bra. Magsäckens syra (pH 1,5-2,0) tar död på många bakterier och där sönderdelas och blandas även maten. Även protein spjälkas lite med enzymer. 

Det alkaliska (bikarbonat) samt flera spjälkningsenzymer kommer med saften från bukspottkörteln. Körtelns gång, ihop med gallgången mynnar ju ut i tolvfingetarmen (första delen av tunntarmen). Frågan är om det är det som menas, när det skrivs tunntarmen? Annars vet jag inte alls hur det ska fungera, dessutom måste väl maten ätas passerad.? Jag tror inte man ska pyssla med sånt där.

starhawk
0

Hittade en bra term på nätet "Metabol invalid", dom är visst tvungna att käka vitamintillskott resten av livet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zepp
0

Jag har för mig att den mesta matsmältningen föregår i övre magsäcken, det är där maten knådas och bryts ner med hjälp av enzymer!

Magen är en påse med en massa hudveck där maten stoppas upp, och då finns det snabbfiler ute mot väggen som är vertikala där smält föda kan passera allt eftersom den blir smält.. magen gör oxå en hel del muskelrörelser för att knåda maten så den sönderdelas och blandas ytterligare så att enzymerna kommer åt allt!

De som har Gastropares har tappat den förmågan att knåda maten!

Längst ner finns magsyran som skall sterilisera maten och där aktiveras även pesinogen av syran så att protein kan brytas ner till aminosyror.. har för mig att det även utsöndras gastriskt lipas och Intricik faktor som är en förutsättning för upptag av B12!

Metabola Individer är nog rätt ordval.. det blir ett liv med kosttillskott på grund av näringsbrist.. även om man kan hålla sig frisk i årtioenden men sen så har man tömt alla sina reserver!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

magma
0

Precis det tänkte jag på i förrgår! Att hur 17 ska maten kunna spälkas och brytas ned om det inte finns någon magsyra för den att bada i?