Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 3216 ggr
carolr
0

Kex ??

Finns det någon som har recept på lågkolhydratkex?

Jag har precis blandat 2 dl soyamjöl, 2 dl dinkel fullkornsmjöl, 1/2 dl av vardera; sesamfrön, krossade linfrön och psifallumfrän med lite rapsolja och vatten till en fast deg, gjort små avlånga kex och gräddat kex i ugnen på 280 grader.

De blev mumsiga, undrar stilla om dessa är ok att äta (i små mängder) ?

Vad tror ni?

// C

Mervi
0

Skriv in allt i CalCounter så får du besked! Det är svårt att veta, men jag skulle inte kunna äta något med så mycket mjöl i men alla tål vi olika saker.

Margareta
0

Hej och välkommen till Kolhydrater carolr!

Det är jättesvårt att svara på Din fråga när vi inte känner Dig eller vet vilken kost Du äter och vad Du har för mål med att äta lågkolhydratkost.

Vi är alla olika och för många av oss här på forumet är det (precis som Mervi svarar) troligen alldeles för mycket kolhydrater. Många av oss kan inte äta ett enda gram stärkelse och då är dinkel uteslutet bara av den orsaken. Sojamjöl har vi diskuterat flera gånger.

Gör som Mervi föreslog och skriv in i CalCounter (http://www.tikei.net) så får Du besked direkt.

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Jag tittar inte bara på kolhydraterna utan vad som är artriktig kost (undantaget i min kost är feta mejeriprodukter)….frön (inkluderar spannmål) och rapsolja tillhör de sakerna jag undviker. Så i kexen var det bara vatten som är godkänt livsmedel för min del.Skrattande
Men alla är väl inte lika strikta med sånt som jag!?

carolr
0

Tack för svar alla!

Jag är nybörjare - som ni säkert märker och fascinerad att detta att få svar verkligen fungerar! Kul!

Jag har försökt hålla mig till LCHF metoden nu i 3 veckor, men vikten står stilla och jag tror mig ana att jag får i mig för lite fett.

Kanske för mkt grönsaker - vet inte riktigt.

Börjar dagen med 2 ägg, 3-4 skivorbacon och creme fr, the m mjölk och suketter (?) Keso ett annat alternativ m skinka/bacon

Lunch med proteiner och lite grönt (sallad,tomat,gurka)

Middag det samma.

Inget bröd, ingen frukt, eller ris/pasta.  Mår toppen dock och känner mig piggare, inga större problem med sug eller så, men vet att jag verkligen kan lura mig själv om jag vill och "tillåta" att, om jag, ifall att - ja, ni känner nog igen er. Sover bättre och humöret känns mer jämnt, inga drag av deppig, så jag ska lära mig mycket om detta och har beställt böcker om ämnet. Har redan en drös av dessa i ämnet Gi, men känner att LCHF är ngt för mig.

Ska gå ner 10 kg ca och vet att jag troligen också måste röra på mig mer. Men motivationen på det området är det inget vidare med.

Ngr tankar, förslag på matnyttigt! Ha det alla!! Glad

Margareta
0

Du ser carolr, Du är säkert DIN lösning på spåret. Öka inte fetthalten för snabbt bara, då kan Du bli illamående.

carolr
0

Skulle gärna vilja ha förslag på vad ni andra äter, tider, recept, mängder. Det är svårt att uppskatta mängden.

Andra tips mottages tacksamt!

Hur har ni det med viktminskning, mående, ev problem runt kosten?

Hoppas på svar!

Margareta
0

carolr:
Det finns massor av svar på dina frågor om Du läser runt här på forumet. Bläddra i vänsterkantens rubriker och läs där Du är intresserad. Det är absolut det snabbaste sättet att få kunskap.

SvartKaffe
0

carolr; Jag använder cal-counter för att få reda på hur mycket protein, fett och kolhydrater jag får i mig. Du hittar webadressen bland länkarna (knapp här ovanför). Sedan utgår jag från att äta ca 1 gr protein per kilo kroppsvikt.

catlin
0

carolr:

jag redovisar vad jag äter på min blogg, om det kan hjälpa dig något. Men jag varnar: jag satsar inte på variation i första hand! ;-)

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Mervi
0

Det finns massa recept på forumet.Glad

carolr
0

Tack alla!

Jag kollar runt!

Gittan-Xyz
0

Varning för sojamjöl! Farligt!