ekologiskt proteinpulver
finns det proteinpulver som inte är sådant som bodybuilders tar, eller är det den typen man ska ta? känns som om sådana sorter är fullproppade men tillsatsämnen, kanske är jag fördomsfull. finns det ekologiska varianter?

Skip och Holistics har proteinpulver med väldigt lågt kolhydratinnehåll som är helt utan sötningsmedel och andra tillsatser.

#1 Hur smakar egentligen Holistics pulver. Jag har sett att Anna Skippers "offer" får dricka det och de ser INTE nöjda ut så jag har undrat lite över om det är drickbart eller inte.

Rent proteinpulver smakar rätt unket… Smaken går att uthärda, men det är godare att hälla i sig om man smaksätter med t.ex. några bär som maskerar unkenheten.
Jag har personligen slutat med proteinpulver eftersom det känns bättre och naturligare att äta riktig mat. Men visst är det bekvämt att kunna skaka ihop en proteindrink lite snabbt!

Personligen tycker jag att proteinpulver är urläskigt. Köpte Holistics pulver innan jag började med lchf och den är väldigt svår att lösa upp. Det blir små klumpar och sånt äcklar mig nåt otroligt och dessutom smakar det apa.
Men det är ju min personliga åsikt

Jag förstår inte riktigt vitsen med proteinpulver, när det går att äta riktig mat.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Det är enkelt att ta till när man inte har vare sig tid, lust eller möjlighet att laga mat. Självklart ävljer även jag riktig mat i största möjliga utsträckning, men ibland fungerar det inte och då fungerar ett bra proteinpulver för min del.
Jag tycker faktiskt att Holistics pulver är bra! Framför allt är det inget sockero ch inget sötningsmedel i det, iviket jag inte hittat något annat pulver som gör. Dessutom är det vassleprotein, vilket enligt sakkunskap här på forumet är bättre för kroppen än sojaprotein.
Det innehåller visserligen för många kolhydrater för många av medlemmarna här inne, men för mig fungerar det. I en riktig shaker löser detu pp sig kanonfint och smakar faktiskt helt okej. I alla fall om man blandar med mjölk istället för vatten. Jag tillsätter dessutom gärna lite extra fett för att få upp balansen.
Säg gärna till om du hittar ett annat proteinpulver som är bra/bättre!
/Linda

Jag brukar använda Pure Whey som är helt fri från tillsatser samt innehåller färre kolhydrater än Holistic ( 7g/100g istället för 11,4g/100g). Har aldrig haft problem med klumpar i vare sig Pure Whey eller Holistics! Smakar hyfsat neutralt.
Hej förresten
detta är mitt första inlägg fastän jag lurkat omkring här ett tag i perioder.
Jag gillar Holistics protein för det är det enda på marknaden som vare sig har socker eller sötningsmedel eller någon av den skiten som finns i alla andra produkter. Mest använder jag Holistic vanilj som faktikt innehåller äkta vanilj (världens näst dyraste krydda).
Jag förstår inte resonemanget att man ska välja mellan mat och kosttillskott. Kosttillskott är nyttig mat i koncentrerad form, som man tar som ett tillägg till sin vanliga mat!
Holistic protein kommer ju från vasslet från kravmärkta kor i Norrland. Vad är det för fel på den maten.
Sedan håller jag med om att det smakar blä om man bara blandar det i vatten. Det är priset man får betala för att slippa äckliga smakgivare, aspartam och annan skit.
I gengäld är du fri att smaksätta och söta det efter eget huvud. Här är några av mina favoritrecept:
Recept 1
2 deciliter fet mjölk (gammaldags)
2 skopor Holistic Protein vanilj
En halv banan
1 färsk dadel (eller 1 tsk björksocker)
Recept 2
3 deciliter ris-, mandel- eller havremjölk
2 kryddmått upp till 1 tesked gurkmeja
2 kryddmått upp till 1 tesked ingefära
3 skopor Holistic Protein choklad
1 matsked Holistic Lecitin
Recept 3
2 deciliter havremjölk
2 skopor Holistic Protein vanilj
En halv banan
1 halv avokado
1 tsk björksocker

Kan inte äggmjölk vara ett alternativ till proteinpulver? Den kan ju göras helt ekologisk om man vill.
Grundrecept:
Knäck två ägg i en tillbringare, mixerbägare el dyl Dela 25-50 g smör i bitar och lägg i tillbringaren. Häll över 2 dl kokande vatten och kör med mixern tills det blir slätt. Smaksätt med t ex kakao, vaniljpulver, kardemumma, vispad grädde, stevia….
Som det står klart och tydligt är Holistics Protein ett kosttillskott, för dom som behöver extra energi, man kanske tränar mycket eller har svårt att få i sig allt protein man behöver genom maten.
Det är vassleprotein utan sötningsmedel, utan socker utan aspartam eller konstgjorda tillsatser. Proteintillskottet vanilj är gjord på äkta vanilj dessutom!
Mycket bra komplement till LCHF kost…
Mycket möjligt att det smakar blä när man blandar det i vatten, eftersom det inte är sötat upplever många smaken annorlunda mot "vanliga" proteintillskott.
Blanda den i fet mjölk, laktosfri mjölk, mandelmjölk eller vad som passar… Mixa i lite bär eller annat efter smak om du vill!Stevia, kanel, kardemumma eller annan kryddning kan göra drinken hur god som helst!
Proteinet finns i Jordgubb, Choklad och Vanilj smak.
/Malin
Jag har käkat Holistics protein tilskott vid flera tillfällen, bland annat när jag ska ner till en lägre viktklass inför en tävling.
förutom att det inte innehåller socker eller sötningsmedel eller andra onaturligheter så är det gjort på mjölk från ekologiska kor, så det är väl ett svar på den ursprungliga frågan om det finns något ekologiskt proteinpulver.
Jag tycker att vanilj och jordgubb smakar sådär om man bara blandar dem med vatten, men chokladen tycker jag är helt ok. Självklart godare med mjölk men jag kör den oftast med vatten av den enkla anledning att jag oftast inte har mjölk till hands på jobbet och så, och det är verkligen inga problem att få i sig.
Men man måste ha en shaker eller nåt annat hjälpmedel för att den ska blanda ut sig utan klumpar i kallt vatten. Ibland kör jag i lite psylliumfröskal och/eller lecitin granulat (finns i hälsokostbutiker eller på nätet http://www.vitamera.se) för att få mer fett och fibrer och så att det blir lite mer mättande.