Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1045 ggr
Iza_the_cat
0

Xtre! Helsingborg 9/2-07

Finns en artikel som tar upp olika dieter

Människan som skriver här heter Eva Kullenberg

Hon dömmer ut alla dieterna fullstandigt och anser att

atkinsmetoden är:

" Ekologiskt ohållbar. Efersom att man äter så mycket animalisk förda. Urvalet av grönsaker är snävt. Njurarna tar stryk på sikt och du riskerar viatmin- och mineralbrist samt förstoppning." citat

Sen på talar hon även att Dr Atkins dog i hjätinfarkt, gravt överviktig

Hon dömmer även ut Gi metoden

Här säger hon att :

"Man diskuterar inte fettkvaliteten, inte heller totala mängden fett. Man pratar heller inte om mängden mat utan säger att man kan äta hur mycket som helst av en del saker. Nyttiga livsmedel som morötter och potais får höga GI-värden. " citat

Om viktväktarna säger hon att detta är ett livslång antagande för om man slutar gå på möten och väga sig går man upp i vikt igen.

Stenålderskosten "Svår att följa efersom mycket av våra matvaror bygger på säd, bröd, pasta och potatis. Eftersom majeriprodukter inte är tillåtna ädr det svårt att få i sig tillräckligt med kalk" citat

Dietisternas diet:

Den kan upplevas som lite tråkig. Jag tycker att råden är lite för snälla. De skulle behöva vara med konkreta och fasta säger Eva Kullenberg " citat

Tyvärr kan jag inte ge någon länk då detta finns i en gratis bilaga ( typ Metro) i Helsingborg

Iza_the_cat
0

Kan inte stava heller tidningen heter Xtra!Generad

[Saiva]
0

Hon har ju ngra poänger där. Fast åt fel håll. Fot i munnnen Visst finns det risk för förstoppning på Atkins men det är ju för att man äter för lite fett ;o)

Och GI-metoden tycker jag är lite fettskrämd och de diskuterar väl inte fettmängden som hon säger?

Och det där med viktväktarna tycker jag stämmer. Viktväktar man inte livet ut så går man upp i vikt igen. (tittar på min syster)

Stenålderskosten kan vara svår att följa i början för man är uppväxt och van allt bröd, potatis, pasta och ris. Men det är en vanesak.

Att dietisternas mat är tråkig tycker jag med!

Resten av det hon säger håller jag inte med om. Cool

magma
0

Vad gäller herr Atkins så borde hon kanske ta lite bättre reda på fakta? För det första har jag hört att han inte levde som han lärde. För det andra så dog han efter att ha ramlat och slagit huvudet i en isfläck, vägandes 89 kg… http://sv.wikipedia.org/wiki/Robert_Atkins

odezza
0

Atkins dog i en tragisk halkolycka, och han var inte överviktig när han råkade ut för den. Den uppgiften har jag hittat på Annika Dahlqvists blogg.

"still lost in space and time"

Margareta
0

Vi har haft den här diskussionen hur många gånger som helst här på forumet… det gäller bara att leta fram trådarna.

Ett JÄTTEBRA tips är att tex använda SÖK-funktionen, som har en egen knapp uppe till vänster.

Skriv in tex Atkins där och läs allt som skrivits om Atkins här på forumet.

Skriv sen in GI och läs…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag blev bjuden denna tidning i morse när jag promenerade ner till stan(Helsingborg) och tackade nej. Nu ångrar jag.

Denna dietist brukar skriva i HBG:s dagblad och tänker svara henne nästa gång hon skriver. HD tar inte in mina LC-insändare, jag har försökt. Annat strunt skriver de gärna om.

Gittan-Xyz
0

Har du pratat med dem, så du fått veta varför de inte tar in dem, Mervi? Tänk att journalister ska vara så fega när det gäller kosten, det är är annat ljud i skällan annars.

Mervi
0

Gittan: det har jag inte men jag väntar på dietisten, hon kommer snart med en insändare, hon brukar göra det och då skall jag svara.

Gittan-Xyz
0

Tänk om man skulle sadla om och utbilda sig till dietist och röra om i grytan. Jag känner för att jobba med något annat.Fundersam