Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5181 ggr
JohanW
0

Torskleverolja?!

Hej på er!

Efter att ha läst en del om detta intressanta ämne på Weston A. Price Foundation så har jag bestämt mig för att pröva torskleverolja som tillskott för att få i mig mer vitamin A och D - främst under Sveriges "D-vitamin vinter" från sep-maj eller nåt sånt, när solen inte hjälper så mycket.

Jag har bl.a. tittat mycket på Blue Ice Gold Therapeutics, som är en produkt från Green Pastures med både torskleverolja och smörolja - den kombination som tydligen användes av Weston Price för att det gjorde kroppens upptag / utnyttjande av näringsämnena mycket effektivare.

Problemet är att jag hittar ingen svensk leverantör! Är det någon som vet ifall man kan köpa den här produkten i Sverige till ett rimligt pris, eller någon annan likvärdig produkt?

Har hört mig för med Green Pastures och man kan köpa direkt därifrån vid order på minst $350, vilket kanske går att få ihop om man är ett antal personer som är intresserade, men då måste man registrera sig hos kommunen för import, kolla med SLV att innehållet är OK, osv osv..

bocco
0

Fiskleverolja säljs väl inte längre i Sverige vad jag vet. Den anses inte lika bra som vanlig fiskolja för den utvinns ju ur fiskens lever som innehåller stora mängder vitamin. Vid för stor dosering kan det leda till vitaminförgiftning har jag hört.

Levern samlar också på sig en massa miljögifter och därför är det inte så bra att utvinna olja ur levern. Det är nog bättre om du köper vanlig fiskolja eller vanliga vitamintabletter.

Pasi
0

Äter man fet fisk, fläsk med späck samt grädde/smör/ost så behövs inga tillskott av A o D-vitamin.Glad

hemul
0

Johan W, jag köper den här.
http://www.healthspan.co.uk/shop/product.aspx?Id=CODL
St Clements har får bästa betyg beträffande renhet i tester gjorda av den brittiska motsvarigheten till SLV (tror jag det var, nåt statligt ivf) och rekommenderas på WAPF. Jag har länk till testet någonstans och kan kanske leta fram den om det kniper.

HealthSpan ligger på Guernsey, därav de låga priserna. Frakten är 2£, oavsett orderns storlek. Leveransen är snabb och de svarar t.o.m. vänligt på frågor. Ingen smörolja, men inte så illa ändå. :-)

JohanW
0

Tack Hemul, jag hittade också den efter att ha tittat igen.. men visste inte att den fått så bra betyg däremot :)

Ska nog ta och testa den.. hur mycket doserar du vintertid, hemul? Känns som att deras rekommenderade dosen, 5ml, definitivt är en bra utgångspunkt.. men vissa av rekommendationerna pratar ju om upp till 2000-4000IU av vitamin D, särskilt när det är som mörkast.

Pasi och bocco, det som diskuteras på Weston A. Price foundation ovan, är just om det verkligen är tillräckligt ändå :) Jag har självklart inga fakta - precis som med vår kost, så finns det många olika åsikter och säkert många forskningsrapporter som motsäger varandra. Följ gärna länken till Weston Price i mitt första inlägg och läs lite grann om ni är intresserade!

hemul
0

Ja, jag tar bara en tsk. Jag är lite ambivalent till det här. Svårt att veta vad man ska tro. WAPF-människorna tar ju hästdoser! Den här oljan innehåller ju omega-3 också och jag tar även fiskolja, så jag är lite rädd att det ska bli för mycket. Brukar ta en lite dryg tsk St Clements och en lite knapp en med Eskimo-3 för den är mycket dyrare. :-P

hemul
0

Jag glömde säga - jag har ätit St Clements i ungefär ett år utan några negativa effekter. Om jag fått några positiva är svårt att veta eftersom min hälsa förbättrats så mycket med hjälp av kosten. Man kan ju inte veta vad som beror på vad.

hemul
0

Ha! Jag kom på att vi pratade om det här på fettskrämd förut och att jag då postade länken till studien. Stjärna hade också en bra länk så jag klistrar in URL till hela tråden här.
http://43.freebb.com/fettskramd/fettskramd-article510.html

JohanW
0

Jo, jag såg att det var en hel del omega-3 i St Clements.. så därför tänkte jag slippa köpa mitt ordinarie omega-3 tillskott i fortsättningen :) St Clements innehåller ändå typ dubbla dosen jämfört med mina kapslar. Känns också bra att gå över till flytande tror jag, inte för att jag vet om det är något som påverkar men hur som helst blir det ju att man får i sig mindre av det icke-essentiella.

JohanW
0

Angående WAPF, jo, de pratar om riktigt höga doser.. samtidigt lär man ju få typ 10000-20000IU vitamin D *minst* under en vanlig högsommardag. Dock är det säkert skillnad på att få färdigt vitamin D i kosten jämfört med att kroppen tillverkar sitt eget i solen.

Jag börjar med 1 tsk så får vi se..

Pasi
0

Det kan också vara skillnad på att få naturliga eller syntetiska d-vitaminer i sig!Glad

hemul
0

Det är klart det ska vara naturliga! Är det inte syntetisk A som man numera tror orsakar benskörhet?

Förresten Johan, jag har hört rykten om att de ibland först "avvitaminiserar" torskleveroljan och sen tillsätter syntetiska vitaminer för att kunna hålla en jämn halt! Så jag skrev och fågade. De garanterade att deras var äkta vara.

JohanW
0

Jo, det jag sett beskrivet är att många (de flesta?) torskleveroljor "avvitaminiseras", sedan lägger man tillbaka antingen syntetiska eller naturliga vitaminer, och där är tydligen den stora skillnaden. Heh, man utvecklar ju en viss skepticism gentemot "överheterna" när man börjar lära sig att söka information själv. Vi får organisera en tur till deras produktionsanläggningar, hemul ;)

Själv känner jag nog att största tilliten till St Clements kommer från att WAPF rekommenderar dem, samt att de har fått så bra dokumenterade testresultat såklart.

Nu är iaf mina omega-3 kapslar snart slut, så om ett tag blir det beställning av en 300ml flaska.. Kan knappast ta 600ml, då jag inte skulle hinna göra slut på det på 2 månader som jag har för mig var den rekommenderade förvaringstiden :P

hemul
0

Första gången jag beställde var bäst-före-datumet 7 månader framåt. Sista gången bara 5. Nåsta gång ska jag skriva och förhöra mig först så jag inte köper för mycket. Hela sommaren hade de halva priset - 2 flaskor för samma pris som 1. Det upphörde så klart samma vecka som jag besällde. De kanske har så varje sommar. Folk köper väl mest till vintern.

JohanW
0

Skulle tro det.. har sett flera varningar om att INTE ta några större tillskott av D-vitamin under sommaren, särskilt om man är ute mycket. Men samtidigt är tydligen den enda *riktigt* fördelaktiga perioden här i Sverige inte längre än från juni till juli ungefär.

hemul
0

Någon annan berättade att hon läst att solen var för svag här uppe för att man skulle kunna räkna med någon sommareffekt.

Jag fegar lite fortfarande och kör med hälften Eskimo-3 som jag vet är bra både av erfarenhet och enligt tester. Jag skulle vilja se en kvalitetsstudie på omega-3 i St Clements också. Jag vet att många fiskoljor är mer eller mindre härskna.

Margareta
0

Omega3-tillskott är ett svårt kapitel tycker jag. Jag har läst att kapslar skall inte heller vara ultimata…vad göra?

Numer pensionär i Nynäshamn

JohanW
0

Vad jag förstår så ska det "bästa" vara olja på flaska just för att man då känner på lukt & smak om oljan inte är bra längre. Misstänker att smaksatt olja till viss del kan dölja det där.. men man känner kanske av det ändå?

Ett tips jag såg är att då och då öppna en kapsel för att kontrollera oljan i dem, ifall man kör med såna istället.

Pasi
0

Margareta har rätt, det bästa är trots allt att äta fisk.Flört

JohanW
0

Absolut, Pasi ;)

Det fungerar nog, särskilt om man balanserar resten av kosten genom att uteslutande äta kött, ägg, smör, ost osv från djur som får leva i det fria och aldrig behöver livnära sig på kraftfoder / spannmål.. Har man ännu inte nått hela vägen dit, så tror jag personligen att alla har nytta av omega-3 tillskott på ett eller annat sätt.

Tyvärr så känns det som att man konstant återkommer till detta.. att vi har börjat förstöra vår egen matförsörjning så mycket att mat inte längre räcker för att tillgodose vårt näringsbehov.

JohanW
0

Då så, nu har jag beställt.. 100kr för 300ml torskleverolja, inkl. frakt, känns väldigt OK!

Det räcker i 2 månader enligt rekommenderad dos på 5ml, och ger nästan 912mg omega-3 + 3234IU (0,97mg) A-vitamin, 416IU (10,4µg) D-vitamin.

Får se när det kommer fram.. känns som att lite solljus på flaska kan behövas nu, för här i Stockholm har vi sannerligen inget av den varan från himlen iaf :)

hemul
0

Jag kan tala om för dig att den är väldigt god. Det var ju tal ovan om att smaksatt inte är bra, men den här smaken gillar jag. Bergamottolja eller likande tror jag det var. Nedrans osis att de inte har kokosolja - med det fraktpriset! :-)

Jag tror faktiskt inte det räcker med att äta fisk. Den kanske har bra fettfördelning, men räcker det till att balansera upp det dåliga fettet i allt kött och smör man sätter i sig? Tveksamt.

Vargalyster
0

JohanW: Jag har beställt Green Pastures torskleverolja och smörolja (det är kombinationen som är Weston A Price's superkur) från http://www.holomed.nl/default.aspx?pid=home&lid=uk. Skicka bara ett mejl till dem så skickar de grejerna. 800spänn kostar det dock cirka. Men det verkar vara bra grejer!

Hemul: Det finns inget dåligt fett i kött och smör. Om du inte syftar på att de har onaturlig fördelning av de essentiella fetterna genom felaktigt djurfoder?

JohanW
0

Vargalyster: Jo, jag hittade faktiskt nåt inlägg du skrivit i ett annat forum om detta ;) Dock så kändes det rätt dyrt, så jag ville se om jag kunde hitta något annat att "pröva med" så jag vet ifall det funkar för mig att sätta i mig sånt här varje dag..

Hur länge räcker det som du beställde? Och hur stora delar torskleverolja / smörolja har du använt dagligen?

DaMum
0

Jag är norrbagge och uppfödd med just torskleverolja, eller TRAN som vi kallar det.

Möllers tran finns att tillgå i många välsorterade varuhus. Tror priset ligger på c:a 50 kr för en halvliter.

http://www.petermoller.no/

Jag fick också något som min mamma kallade "Lofot-pärlor" när jag var liten. Dessa påminner om Omega-3 kapslar, men jag tror att även dessa innehöll TRAN.

hemul
0

Varhalyster - ja, det var det jag syftade på. Eftersom vi pratar om Omega-3. Glad

JohanW
0

Hepp! Fick min torskleverolja från HealthSpan idag, med perfekt timing då jag tog den sista omega-3 kapseln i gamla burken igår morse.

Smaksättningen fungerade bra. Jag var rädd att det skulle vara stark smak på den, men det var alldeles lagom.

hemul
0

Det bästa är flaskorna. Jag har letat perfekt storlek på vattenflaskor i åratal. De här rymmer lika mycket som en läskflaska men iom att de är små och knubbiga går de ner i vilken ficka som helst så jag sparar mina. Det är ett helvete att diska bort den där smaken kan jag tala om! Räcka ut tungan

Margareta
0

hemul:Vilket märke är detta?

hemul
0

Läs post 3.

Margareta
0

ok, då fattar jag! Tack hemul, jag tog det för en "diskussion" och missade att det är den Du faktiskt köper eftersom tråden hann bli lång…. Det blev lite "godda-yxskaft" …Generad

hemul
0

Behöver du också vattenflaskor, Margareta? Flört

Margareta
0

Både vattenflaskor och omega3…Räcka ut tungan

JohanW
0

Då har du nog hittat rätt ;) Den rekommenderade dagsdosen om 1 tsk av den oljan innehåller nästan 1g omega-3, förutom en välbehövlig dos av A- och D-vitamin för oss nordbor.

Vargalyster
0

Men var kan man hitta smörolja? GAaahhh!! Går junte att få tag på annat än från holomed där det kostar skjortan. Tror ni att det räcker att köpa typ opastöriserad ko eller getmjölk under våren när de är på grönbete?

magma
0

Smörolja????? Menar du ghee? OM det är vad du menar, så kan du ju koka det själv?

[Saiva]
0

Vargalyster

Köp opastöriserat smör från kor som går på grönbete istället. Har du varit in på Påverås gårdsmejeris hemsida?  Smöret är ju inte billigt men det kanske är billigare än att beställa smörolja från USA…? Skrattande

Vargalyster
0

Jo, sånt smör har jag länge velat köpa. ska skicka dem ett mejl. Ni känner inte till gårdar i östergötland närmare Norrköping?

Pasi
0

Jag måste ju definitivt åka till Påverås och prova deras produkter nån dag…jag bor ju inte långt därifrån!Glad

hemul
0

Fy bubblan vad fubbigt! Räcka ut tungan

[Saiva]
0

#39 Håller helt med! Glad

Margareta
0

Ok… Alla hälsar på Pasi och så gör vi en sån där gruppresa dit som det står om på hemsidan…

Vi kan bli deras storkunder sen….Skrattande

Pasi
0

Ni ska få en resumé av mitt besök där, så att ni vet om det är värt resan! :)

nikita3
0

Hej hopp!

Jag hittade den där smöroljan som många här pratar om som kallas GHEE i en utländsk affär idag när jag skulle inhandla annat så jag köpte den men vet inte riktigt vad jag ska använda den i/till!!!!

Ha haha!!!!

Lite tips?

hemul
0

Stek i den. Det är tyvärr inte ghee de menar. De menar X-faktorn eller "Activator-X" på engelska. Nåt mystifikt som finns i smöret bara från gräsbetande kor och bara vissa tider på året som Weston A. Price upptäckte. Säljs nu på små flaskor för dyra pengar..

JohanW
0

Tror att en viktig skillnad mellan ghee och smöroljan som X-faktorn relateras till är att den senare är extraherad genom centrifugering om jag förstått allt rätt, och inte kokning.

Vad det nu än är för mystisk faktor, så kan jag tänka mig många saker som försvinner/förstörs vid kokning av smöret :)