Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7378 ggr
Gutis
0

Bikarbonat

Jag undrar om någon vet hur det skulle vara att använda bikarbonat istället för bakpulver när man bakar lchf bröd. Funkar det på samma sätt??

Menar…bikarbonat är ju 0 kolhydrater.

En dag i taget...

GreenWorm
0

Hej,

Som jag har lärt mig behöver man nåt surt, tex yogurth för att det skall fungera,(för att man skall få gasutvecklingen) i bakpulver finns det "inbakat". Men det kanske kan fungera med några droppar citron?? Kan vara värt att prova om man vill minimera kolhydraterna, problemet är att det kanske blir mer citronsmak än man vill. Andra sura källor som yogurth innehåller ju kolhydrater de med så det blir ju inget bra alternativ det heller…

Förslag på annat surt som är smakneutralt och kolhydratfritt??

madshus
0

Gutis!

Den lilla mängd bakpulver du använder, 1 kryddmått? är försumbar. En annan sak, består inte bakpulver av bikarbonat?

GreenWorm
0

Bakpulver = bikarbonat + syra

Ewerhof
0

Lite kul info? 

Läste i en bok ifrån 1923, med goda råd för 'husfrun',

att bikarbonat kan läggas i kokvattnet då man kokar kött så blir köttet mörare (annars är det ju socker eller sirap son används vid stekning av kött, vad jag vet),

…det kan läggas i kokvattnet vid kokning av grönsaker då grönsakerna därmed behålla sin färg bättre (lite ärtor kanske vi kokar nån gång…spenat…)

och vill man ovillkorligen inte ha det i sig, bikarbonaten alltså, så fungerar det att tvätta håret med det. Dock är det ganska uttorkande så det bör väl användas sparsamt. (Har testat och det funkar hur bra som helst.)

Glad

Persa
0

Såg en bra länk om bikarbonat:

http://www.shenet.se/ravaror/natriumbikarbonat.html

[Pennylane1]
0

bakpulver är det också potatis eller majsstärkelse i och det är därifrån som kolisarna kommer.

ToFat
0

Lite info jag hittade på http://www.recepten.se/info/bikarbonat.html

På grund av bikarbonatens kemiska egenskaper fungerar den bäst i bakverk där något syrligt ingår, t.ex. filmjölk eller citronsaft.

I vanligt bakpulver är det bikarbonat som är huvudingrediensen. Bikarbonat kan ersättas med bakpulver men ta då lite större mängd bakpulver än angiven mängd bikarbonat (eftersom bakpulver är utblandad bikarbonat).

Angelfish
0

#4 Jag har också börjat tvätta håret med bikarbonat och det funkar jättebra.

Persa
0

Jag tror att bakpuler(med bikarbonat i) är hyfsat neutralt i ph värde.

Medans NatriumbiKarbonat som man också kan köpa löst i affären är basiskt. Bra mot sura uppstötningar alltså. Observera att det finns Natrium i, vilket inte bör tas i för stora mängder. Det finns ett mineralsalt som innehåller mindre Natrium kallat mineralsalt. Vet ej om det är bättre än vanligt salt, men om man kombinerar mineralsaltet med NatriumbiKarbonat, eller alternerar, så borde man kunna få en ganska bra effekt av lagom salt och en mer basisk mage.

Kommentarer?

///Persa