Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4028 ggr
bubblor
0

Återfall

Från min dotter som jobbar med alkohol och narkotikaberoende fick jag lära mig att det heter "ta ett återfall" alltså inte få ett.

Hon menar att vokabulären är viktiga och när man säger sig få ett återfall blir det svårare att återta kontrollen och återgå till ordningen. Tar man ett återfall, äger man skeendet och bestämmer därmed själv när och hur man avslutar det.

Detta kan direkt översätta till sockerberoende och överätning, skillnaden är bara att man inte är helt tappat omdömmet, på det sätt som man gör vid spritberusning, därför bör det ju också vara enklare att komma över ett överätningsåterfall.

kittun1
0

Med erfarenhet av att vara både alkoholist, narkoman och överätare så kan jag bara konstatera att alla kontrollförlusterna är lika svåra att bryta. Det skapar likartade ångestproblem som det är så lätt att dämpa genom att tillföra mer av drogen/maten.

Men det gäller för mig det, alla är vi olika. Men jag skriver under på det du skrev att det är en himla skillnad att "få" ett återfall eller att "ta" ett återfall. I den första varianten är man ett offer i den andra är man själv ansvarig vilket i sig faktiskt kan innebära en värre ångestsituation. Både bra och inte. Är jag själv ansvarig så blir "ågren" än värre vilket i sig är av godo då jag kanske tar ett annat beslut nästa gång suget gör sig påmint. Men mindre kul när man är mitt i det. Så mycket lättare det är när man är ett offer för omständigheterna!

bubblor
0

Ja, det tänkte jag inte på, det är bara såååå skönt att inte vara ett offer!

[Pennylane1]
0

där ser man! Jag har alltid trott att "ta ett återfall " var hur ska jag säga, missbrukarvokabulär, nåt man säger inom den kretsen! Och att det lite sågs som nåt positivt. Man lär sig något varje dag.

kittun1
0

Bubblor, det var först när jag förstod att jag själv var den som tog beslutet att stoppa i mig alkohol, droger eller mat som jag kunde börja förändra mitt liv. Det är alltid jag som tar beslutet om jag ska ta den där kakan eller vad det nu må vara som man har svårt med. Ingen annan!! Och det är faktiskt en himla lättnad när man inser att det är jag själv som styr (även om det inte alltid blir som jag tänkt mig:-)

Jag är nykter och drogfri nu sedan tio år men maten kämpar jag fortfarande på med. Har ätit LCHF sedan oktober -08 med ständiga återfall runt jul som sedan tagit flera månader att komma ur med vidhängande hetsätningar och kräkningar. Men nu är jag på banan igen:-)

kram!

bubblor
0

Hej igen, det är intressant med vokabulären, att så mycket kan bero på vad man kallar ett återfall t.ex. Att man med rätt ord, lättare förstår att det är ens eget beslut som avgör om man skall bli matmissbrukare eller ej.

Till Dig Kittun1 vill jag uttala min djupa beundran, inte bara för att Du är nykter nu, utan också för att Du berättar om det. Jag vill också tala om att jag förstår att alkohol och narkotika är svårare att hantera, med undantag för en sak, nämligen att sprit och narkotika kan man helt utesluta ur sitt liv, men försök sluta äta…..kram från en bubbla

MillisB
0

Tack bubblor för den tankeställare ditt inlägg just gav mig. Har nog tänkt på mig själv som ett offer för omständigheterna lite för mycket. Det här var viktigt att läsa om. Tack!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

kittun1
0

Man kan inte sluta äta men man kan utesluta den mat som får en att hetsäta. Det är därför jag gillar den här kosten skarpt! Förut så tänkte jag precis som du skrev, Bubblor, att äta kan man ju inte sluta med. Men det är ju just vad man kan det:-) Sluta äta drogen socker! Och vips så försvinner hetsätningsanfallen som genom ett mirakel:-)

Ibland så lyckas sockermonstret där uppe i skallen övertyga mig om att jag visst kan ta en fullkornssmörgås, en kokt morot osv. Det kan gå bra i flera dagar (precis som när alkisen tänker att visst kan jag ta en öl. Första dagen går bra, andra kanske också men på tredje dagen tappar man all kontroll och häver i sig tills man är medvetslös). Likadant med kolhydraterna! intressant hur beroendebeteendet går igen i vilken drog man nu än använder!

Kram till Dig också Bubblor:-)

camsve09
0

Kloka och intressanta tankar i den här tråden!

bubblor
0

Jamenvisst är det så, jag har också förstått det nu, man kan sluta äta socker, och socker det finns i fullkornsmackor och kokta morötter lika väl som i godis. Man måste verkligen vara på sin vakt om man vill slippa sockerdemonen!