Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 10103 ggr
estrid
0

Sukrin

Hur har det gått för alla som använt sukrin och testat ett tag? Har det ökat sugen eller tvärtemot? Har ni märkt någon skillnad i viktminskning? Jag är nyfiken.

Johannika
0

Hej, jag skvätter på litet sukrin då och då… mest i grädde med bär och någon enstaka gång i te. Jag tycker inte att jag märker någon skillnad i viktminskning pga det (är nog andra orsaker som stoppar viktminskningen för mig).

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

clajo
0

Har använt sukrin ett par gånger, på t.ex jordgubbar och i choklad/kokosbollar, men jag har inte märkt av något sug efter det!

MimLan
0

Har använt det här och var, märker ingen påverkan.

Miyu
0

Vad är bäst, Stevia eller Sukrin? Har hört gott om båda.

Idun07
0

Jag blir så misstänksam mot dessa "mirakulösa" sötningsmedel som ändå inte är äkta. Och "ekologisk"…

Jag förutsätter att det krävs en kemisk process för att utvinna ämnet ur frukt, eller var de tar det ifrån.

Nej jag skippar sötningsmedlen, om någon sötma verkligen krävs så håller jag mig till Stevia.

marabe
0

Har Stevia Clear och Vanilj, men måste säga att det finns en bismak som jag inte klarar. Har inte testat i bakverk ännu så kanske blir sötman bättre där.

Jag har även smakat på steviablad från planta ( mycket liten bit )…det var som att äta 10 hermesetas på samma gång. Riktigt läskigt alltså.

Trots det…klarar man bismaken så är det ju ok. Förslagsvis bara…Om du skall skicka efter på tex Cayote så pröva 6 ml först. Jag skickade efter större (DYRT) och det till ingen nytta verkar det som.

Marylojs
0

Puttar upp, jag är själv intresserad.

Magica1970
0

Jag har beställt två påsar sukrin och väntar med spänning. Hemmagjord glass till barnen med lite sukrin i är troligtvis bättre än köpeglass (tyvärr behövs det en lite skvätt sötning).

Tänker även prova 99% choklad till den smarriga chokladkakan och då kan det också behövas en liten skvätt sött för att få upp smaken på chokladen (har räknat ut att det bör bli det mest kolhydratfattiga alternativet).

missaz
0

jag har sukrin hemma och det har ju ingen läbbig bismak vilket jag uppskattar skarpt. Har inte märkt av mnskad viktnedgång eller ökat sötsug av sukrin, använder det sällan iofs (men födde det sug skulle det väl användas ofta antar jag)

bakade en marängtårta med grädde och jordgubbar emellan på sukrin, den blev skitgod! Har även gjort glass på sukrin, ägg och grädde (samt en gnutta rom-essans) som blev otroligt god!!!

Miyu
0

Har vit och grön pulverstevia nu. Smakar sött men inte socker, vissa saker kan man INTE blanda med, t.ex. mascarpone. Blir riktigt vidrigt, liksom skär sig i smaken. Men funkar bra i bakverk, halvbra i te.

Magica1970
0

Fick mitt Sukrin igår och vilken skum upplevelse! Sött men ändå inte sött. Det söta känns långt bak på tungan. Inga sötsugskänningar. Fem smörklickar av fem möjliga :D

Trollbus
0

Har precis fått hem Sukrin och testat. Blev besviken, smakar inte direkt sött, mest konstigt tycker jag. Ungefär som xylitol men mycket svagare. Det ska finnas någon annan japansk variant som är kombinerad med extrakt från någon frukt. Någon som vet vad jag menar och har provat?

Ulf-S
0

#12: Lakanto. Jag har provat och tyckte det smakade som socker, utan konstig bismak…

MimLan
0

#12 Tror inte att du blir gladare av lakanton då. Det skiljer sig inte mycket i smak mellan den och sukrin.

Dessutom är den krånglig att köpa, den får inte säljas i EU.

JAUS
0

Har använt det då och då istället för socker. Tycker att det är en mycket bra produkt att använda de få gånger som man är sugen på något sött. Dessutom Slipper man alla biverkningar som andra sötningsmedel har.

Andina
0

(Det finns Stevia utan den klassiska "lakrits"-bismaken. Men vet i dagsläget inte var man får tag i den. Eftersom EU-regleringarna nu gör att Stevia blir svårare och svårare att hitta på marknaden…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

JAUS
0

Finns det även Stevia utan "släggan i huvet"-migränen som kommer efteråt? Det inte värt besväret att ha en helvetisk huvudvärk en hel dag bara för att ha lite sött, då tar jag t.o.m. hellre socker än stevia.

Andina
0

#17 - jag tror det… för jag har aldrig ätit Stevia med "släggan-i-huvet-migränen" i…  ;)

Allvarligt talat, så vet jag inte vad det är som du inte tål i Stevian. Om du bara testat en variant så kan det ju vara just den varianten du inte tål… Men jag kan förstå att det inte är så lockande att köpa på sig en annan stevia-version för att 'bara' testa…
Har du testat flera sorter (o andra producenter) - då lär det nog vara något i själva plantan som du inte tål…

Jag hoppas du hittar ett bra sötningsmedel som inte knockar dig!!!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Andina
0

#17 -blev inspirerad av att googla en kort stund på stevia och biverkningar/huvudvärk/migrän osv… men hittar ingenting.. Kanske hittar man något om man djupdyker i googlearkivet dock…

Det "närmaste" jag kom är info'n om stevia där de nämner biverkningar av aspartam… (länk om stevia: stevia - huvudvärk av aspartam)… och det var ju inte så särskilt nära…

Jag utgår ifrån att du vet att du inte tål Stevia. Men frågan dyker upp, är du säker på att det är stevian som skapar din helvetes-huvudvärk? Närå, jag tror på dig! Lovar!
Men det skulle vara intressant att veta vad i stevian du reagerar på - eftersom kanske andra också är känsliga mot samma sak… - det finns ju onekligen en del ämnen, glykosider, mineraler, oljor m m…

Reagerar du likadant på något annat födoämne/ämne???

JAUS
0

#18 Har redan hittat ett bättre alternativ, sukrin. Så jag tänker inte testa stevia något mer då jag inte vill ta risken helt i onödan. Migränen kanske är en allergisk reaktion då steviaplantan inte tillhör den naturliga kosten här i norden till skillnad från sukrinet, som finns naturligt i t.ex. frukt och svamp.

Johannika
0

Jag skrev ju i början av den här tråden (typ förra året) att jag skvätte på litet sukrin i grädde och vad det nu var. Jag har nu läst lite på olika ställen här på Kif att oavsett vilket sötningsmedel man använder kan det hända att kroppen egentligen inte kan särskilja sött från sött, det vill säga samma processer påbörjas när man äter olika sorters sötningsmedel (Stevia, sukrin, Canderel, sucketter etc.) som när man petar i sig vanligt socker och att detta då skulle hindra viktminskning eller rent av öka vikten… Någon som vet något mer om detta?

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

JAUS
0
MdM-Cernita
0

Jag använder sukrin ibland och stevia. Kollat blodsockret och får ingen påverkan av varken det ena eller andra.

Sukrin är bra när man ska vispa upp ägg, funkar likt socker. Sukrinet är så ruskigt dyrt att jag håller igen av ren snålhet.

Den rena stevian (grönt pulver) är gott i grytor och såser men man får vara så otroligt fösiktig så det inte blir för sött.

När jag började lchfa för några år sedan blandade jag smaksatt stevia (droppar) i vispgrädde som efterätt men det går inte åt någonting, syns knappt att jag rört flaskorna.

JAUS
0

Jag tycker inte sukrin är så särkilt dyrt med tanke på att en förpackning räcker i månader då jag inte har något större sug efter sött längre.Glad

senada
0

En fråga om sukrin , hur använder ni den i recept jämfört med socker, lika mycket eller?

JAUS
0

Jag brukar använda samma mängd. Sukrinet har ca 70% av sockrets sötma så vill man ha lika sött får man öka lite.

MimLan
0

#21 Det handlar om insulinpåslag. Det finns redan trådar om den här frågeställningen; sukrin ger inte insulinpåslag och några KiF:are testade och verifierade.

MdM-Cernita
0

Jag använder mycket mindre sukrin, man vänjer ju av sej vid den söta smaken.

SvenskiBryssel
0

Var köper man Sukrin bäst och billigast?

Jag har skickat efter Erythritol (Sukrin) från www.stevia-de.net, och har fått betala 5,95€ för en påse på 250g och då tillkommer ju frakt.

Jag köpte först en omgång för att testa, och gillade smaken skarpt, särskilt efter att ha använt Stevia ett tag. Nu har jag skickat tillbaka all Stevia som jag köpt från dem (får pengarna tillbaka) och beställt en stor omgång Erythritol/(Sukrin).

Men om någon kan rekommendera något annat ställe där produkten kostar mindre, så vil jag gärna veta.

Tack!

igilla
0

Varför finns inte Sukrin att köpa i affärerna? Verkar helt idiotiskt att alla ska beställa över nätet. Ska beställa, vill göra raberpaj efter mitt gamla recept, byta sockret mot sukrin, ta hälften kokos och hälften havregryn, har inte räknat på kolisarna men det måste vara bättre än med sockret. Sen kan jag ju alltid öka på smörmängden. Har inte på många år gjort paj med margarin, inte sen jag upptäckte att det var samma fettprocent, 80%, mycket godare med smör!

Smörälskare

[Pennylane1]
0

svarade i en annan tråd att från mindresocker.com finns det  halvkilo för 84 det är ju billigare eller? frakten vet jag itne hur det skiljer.

JAUS
0

Lowcarbshop.se hade sukrin förut, men verkar ha slutat med det tyvärr. Rynkar på näsan

byggarn30
0

Sukrin löser sig ju dåligt i kallt vatten så vill man söta något kallt blir det svårt…

Har någon provat all göra "sukrinlag" genom att värma vatten och lösa upp sukrin?

Sedan kanske ha en flaska ovanför spisen?

JAUS
0

#33 Jag brukar lösa upp sukrinet i varm vätska som jag sedan låter svalna, när jag gör glass t.ex.

magma
0

#33: Såg att det numera finns Sukrin i "pulverform", som florsocker ungefär. Det borde gå bra att lösa i kall vätska.

byggarn30
0

#34 - håller det sig i tiden i upplöst form?

miniimee
0

Tips för de som bor i stockholm;

Daglivs på fridhemsplan har sukrin 500 g för 69 kr…de har den andra varianten också (florsocker),kommer dock ej ihåg vad den kosta, den var dyrare dock!Glad

[Pennylane1]
0

men har man en mixer kan man lätt göra fllorsocker av sukrinet, jag har en magic bullet och det blir perfekt på några få sekunder.

Jerker63
0

#33 Det står på påsen att sukrin inte ska användas till att söta drycker med. Undrade varför, men då är kanske svaret att det inte är så lättlösligt.

Har själv inhandlat på Daglivs när jag var i sthlm förra veckan. Har inte hunnit testa än, men första försöket blir nog kokostoppar!

[Pennylane1]
0

fast i varma drycker löser det sig ju, jag har använt det till vamchoklad t.ex. vet inte varför de skriver så?

MimLan
0

#37 Den andra kostar 64 för 350 gram.

Värt att notera är att vanliga sukrin-påsarna är fortfarande 500 gram på DagLivs. Någon som köpt via webben hade fått 400 gram istället.

lc-solkatt
0

migrän av stevia? Konstigt, jag är den ENDA i min familj som har migränbesvär och jag har än så länge inte blivit påverkad av mitt steviaextrakt

magma
0

#41: Det var jag. De innehåller inte 400 gram överallt.