Finnar
Ända sedan jag kom in i tonårsperioden har jag haft mer eller mindre acne i anskitet (jag är snart 47 år).
Speciellt har en ökning av acnen kunnat härledas till stark mat, mörk choklad samt ost. Ibland har jag kunnat se att efter mycket smågodisätande (jag har ätit väldigt mycket smågodis) så har finnarna ökat i antal och storlek.
Efter 3,5 månad på LCHF kan jag konstatera att min hy blivit jättebra. Och ändå så äter jag mycket mer ost (fullfet) & mörk choklad nu än tidigare. Stark mat går också bra att äta utan att det märks.
Har någon en teori om varför?
Mitt ansikte borde se ut som en salamikorv med så mycket ost, men inte då!
Är sockret boven även här?
Jag har upplevt detsamma som dig. Jag är visserligen inte lika gammal (är bara 24 men tonårsfinnarna borde väl vara borta iaf). Min hy har blivit jättefin, jämfört med tidigare. Ansiktet har varit helt okej i några år men ryggen har sett ut som ett slagfält med massor av finnar. Oavsett vad jag ätit under mina vuxna år så har finnarna på ryggen förblivit där. Nu är dom nästan borta. Jag har några kvar, men mest är det ärr och dom får jag väl leva med.
Jag vill gärna skylla på sockret, precis som jag gärna skyller sockret för att jag som tidigare var EXTREMT kittlig och folk kunde verkligen knappt röra vid mig, nu är det helt okej. Jag är fortfarande lite kittlig men nu är det mer mysigt kittlig. Så jag beskyller sockret för en hel del ;)
Men om det är sant eller ej det har jag ingen aning om.
Om du är som jag så är det i mitt fall mjöl/sädes-produkter som är boven.
När jag utesluter mjöl/sädes-produkter kan min kropp hantera typ vadsomhelst. Men när jag äter det kommer det en massa andra reaktioner på både mat och allergier.
Så jag sällar mig till dom som tror på basallergier (även om symptomen är små så man knappt märker det) Så min tidigare tro på att jag var frisk och mådde bra förändrades när jag vart paleo/lchf-are då många "naturliga" symptom försvann som acne, pälsdjursallergi och pollen för att nämna några..
Bara tuta och köra på alltså..
Intressant. För mig har det nu blivit tvärt om. Jag har aldrig haft en fine i princip, vare sig under tonåren eller de 10 åren där efter. Men NU efter att jag började med lchf så har det ploppat upp röda märken dock ej med var i utan bara ett rött märke som kliar massor och om man klämmer har liiiiite genomskinlig vätska i sig. Har fått 2 på bröstet och några i ansiktet. Alla kom på en gång och sedan var de borta ett tag. En dryg vecka senare vaknade jag av att det kliade på ryggen. Ploff under natten har jag fått 9 st under vä axel på ryggen, helskumt å en liten på halsen.
Kan inte komma på att jag har ätit något speciellt, de kom efter 3-4 veckor tror jag. Om jag ska hålla på och få svärmar med "röda finnarwannabe" så kommer jag inte fortsätta äta så här.
Det kan även bero på att ni inte äter så mycket inflammatorisk/omega 6-rik kost som förut.
http://www.myacnereview.com/forum/showthread.php?t=8612
Finns en hel del sidor som tar upp insulin och acne kopplingen. Detta var den första jag stötte på när jag googlade. På träningssidor brukar diskussionen var mer ingående, t.ex. BODY Forum eller Kolozzeum..
Har sett samma effekt som dig, ju mer kolhydrater, ju mer finnar.

Jag är en bit över sextio år, och jag har haft finnar sedan ungdomsåren, men de försvann när jag började med LCHF. Jag brukade få dem på ryggen, och ibland på andra ställen, men jag har inte haft en enda sedan jag gick över till LCHF.
#0 Jag märker att om jag fuskar med maten och inte äter LCHF så ploppar finnarna upp på kroppen som ett brev i Posten. Några dagar efter utsvävningarnas början är de där igen…
Så när jag går tillbaka till LCHF så försvinner finnarna efterhand.
Jag skyller på sockret/kolhydraterna. För min del är det de som ställer till det i kroppen.
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Ja, det låter i mina öron som det skulle vara insulinet som påverkar acnen. Mjöl mm i sig, har jag inte sett något samband med ökning av acnen, men däremot just en större mängd godis som äts på kort tid, så har min acne ökat. (detta blev väldigt konstig svenska).
Men det skulle vara intressant om någon med medicinsk kunskap läste detta och svarade
Hej!
Jag har också haft problem med finnar, framförallt på rygg och bröst, ansiktet problemfritt.
Dessa försvann i princip när jag började äta p-piller för en massa år sedan. Då tänker jag att det förmodligen var hormonerna i p-pillren som påverkade kroppen. (?) Så började jag med LCHF. Mensen krånglade lite i början (trots p-piller, that is) och jag tänkte att då kanske hormonerna hoppar omkring, eftersom LCHF påverkar hormonerna (väl?). Så bestämde jag mig för att sluta med pillren för att se om finnarna kom tillbaka (det har de alltid gjort med BESKED när jag slutat tidigare, på kolhydratkost). Jag fick EN finne. Nu har jag varit utan pilleriller i snart två månader och har inte fått mer finnar än jag fått när jag ätit p-piller (alltid några kvisslor vid mens och så, men det kan jag ta).
Då tänker jag som så att det - i alla fall i mitt fall - har med hormoner att göra? Insulin, östrogen, testosteron - vad än det nu kan vara. Jag vågar inte riktigt lita på att det funkar till fullo än, dock. Jag ger det månad för månad. Det skulle ju vara skönt att slippa trycka piller, liksom, men vi får se.
Ja, det skulle vara väldigt intressant om någon som är lite kunnig i ämnet hade någon kommentar :)