Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8155 ggr
yalla
0

Vardagsmotion

Den här tråden är tips för oss som är tunga och inte kan löpa runt i skogen utan att knän och leder tar stryk.

Jag har alltid tillämpat motion och diet/"nyamatvanor"i kombination eftersom man går ner mer i vikt, och har lättare att behålla den om man motionerar. Muskler och hög syreupptagning ökar ämnesomsättningen/förbränningen.

Tips 1: Rask promenad i 40 minuter. Det sägs att kroppen börjar förbränna efter tjugo minuter, men jag vet inte om detta stämmer. Hursomhelst har raska 40-minuterspromenader funkat för mig, det är ganska lagom också. Man hinner dem på lunchen, efter jobbet eller på morgonen. Tänk på att promenaden verkligen ska vara rask, svetten ska lacka när man kommer hem! Om du gör raska promenader till en daglig vana har du mycket raskt höjt syreupptagningen och förbränningen. Och du går ner i vikt.

Tips 2: Morgongymnastik. En kopp kaffe och sedan kör jag solhälsningar + ett par andra yogaställningar i en kvart. Varken mer eller mindre. Kroppen blir varm, midjan smalare, huvudet piggare. Det sägs att man förbränner mer energi om man rör på sig på fastande mage, en kopp kaffe lär även öka förbränningen. Självklart behöver man inte tillämpa yogaställningar, det finns många andra bra uppvärmnings-och stretchövningar . Tricket är att man gör det varje dag, åtminstone vardagsvis. Och det är helt ok när det bara handlar om en kvart. Och skönt!

Tips 3: Styrketräning. Om du styrketränar på ett gym tre ggr i veckan så behöver du inte träna mer än 20 minuter per gång för att få resultat. Starkare muskler, fastare kropp och högre förbränning (muskler förbränner mer än fett.)

Stå på ett ben när du borstar tänderna eller diskar. Det blir ett par minuter varje dag och det gör stor skillnad för balansen och lårmusklerna hur otroligt det än låter. Glad

berndt
0

låter jättebra!

ännu en orsak att ta itu med sin motion. Hittills har jag bara kommit så långt att jag säkert 1000 gånger på morgonen har lovat mig själv att i dag, i dag skall jag röra på mig - för att sen krypa i säng och konstatera, att det blev inte i dag heller…. Skäms

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

golftokig
0

Jag skulle vilja föreslå att man till att börja med struntar i antalet minuter man håller på! Om man börjar med några små övningar, bara att sträcka o tänja lite i sängen innan man kliver upp. kanske göra 3 benböj i dörröppningen (bra med stöd) på väg in i badrummet så är det något. Och något är alltid bättre än inget.

Jag beslöt mig för ett par veckor sen att göra något varje morgon. Och min lilla gymnastik är mycket kortare än 15 minuter. Men jag gör nåt varje morron. Jag vill få in vanan hellre än att köra mig rejält trött… Mjölksyran som slog till efter 5 sit-ups kommer nu efter 25 stycken. Så det går framåt, även om man bara gör mini-lite. Det du föreslår som "start" är för mig snarare ett första mål! 

Glad

Vi är alla olika. Men för mig har det ofta varit så att jag velat klara av för mycket och ruttnat på att jag inte orkat det som anses vara "nybörjarnivå". Nu kör jag MIN startnivå och det enda kravet jag har på mig själv är att försöka göra något 6 morgnar av 7 i veckan. Jag tycker dina förslag är suveräna på många sätt. Så jag är enbart positiv. Jag vill bara förmedla att det är helt ok att börja på en lägre nivå….

berndt
0

Kloka ord av golftokig!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

UBCL
0

Jag börjar alla dagar med hundpromenad på 45 min, ganska raskt men inte direkt svettdrivande. Därefter är det dusch och frukost som gäller.

Om jag är extra pigg efter duschen kan det hända att jag försöker göra en chin-up vilket tyvärr ännu inte lyckats fullt ut, även om jag tar i så att hö biceps håller på att knyta sigFlört

Bertil

yalla
0

Tack golftokig!

Det var så jag menade när jag skrev att det räcker med en kvarts morgongympa eller 20 minuter på gymmet - att passen inte behöver vara så långa. Lite räcker. Tänkte inte på att många naturligtvis ska starta på en lägre nivå.

Jag lider också av prestationsnoja, och det var därför jag bestämde mig för att den där kvarten på morgonen får räcka annars kroknar jag och lägger av med såååå dåligt självförtroende. Och min lilla kvart ger förbluffande resultat. Liksom fem minuter också gör, eller hur många minuter det nu blir.

Man kan liksom bara bli bättre och bättre och bättre….Glad

SergeantHanna
0

PET-flaskor har de flesta ett par hemma som dräller som man aldrig kommer iväg och pantar.

Dessa fyller man på med vatten, och sedan är det bara att köra egen styrketräning efter förmåga framför favoritprogrammet på tv. Eller så plockar man upp de när reklamen kommer, och tar i lite extra! Glad

Cross trainer är väl ett träningsredskap som är snällt mot kroppen? Knäna får en mjuk och behaglig rörelse, och man kan få med överkroppen. Det kan man snart komma över många billiga på Blocket.se, när folk har gett upp sina nyårslöften Flört

Aktivitet i samband med tv-tittande i alla fall, det är ju ett sätt att få in nya vanor tillsammans med sina gamla.

Ett annat tips: Parkera bilen längst bort på parkeringen!
Det blir finemang träning att få kånka matkassarna lite extra, och om det är något annat ärende man har så får man ju i alla fall gå en bit till. Det kan bli många kilometer sammanlagt!

yalla
0

A propos gymredskap ska jag avslöja något riktigt pinsamt. Jag har en roddmaskin, Porschevarianten med internetuppkoppling och jag vet inte allt - de kallas Concept 2 och finns på de flesta gym.

Den har jag knappast rört. Jo, de första fjorton dagarna. Nu står den här bredvid mig och vilar medan jag snart ska packa mig iväg till gymmet för att sätta mig vid en annan, exakt likadan, roddmaskin innan styrkesträningen tar vid…

Jag vet inte vad det är för fel på mig. Roddmaskinen är det då rakt inget fel på, men jag kommer mig bara inte för. Vill inte!

Så det är en jättebra idé, SergeantHan, att skaffa sig ett gymredskap för en billig penning på Blocket. Det blir nog billigare, effektivare och mindre kravfyllt då…

[Sias]
0

Glad Tack för initiativet till denna tråd!

Jag har saknat detta - tips, råd och "dela med dig erfarenheter" om VAR-dags-motion för den som valt att satsa på LCHF - här på KiF. (Önskar - hoppas - att det blir en "fast tråd", lätt tillgänglig).

Peppning, hjälp att bli motiverad behövs. Hjälp att KOMMA IGÅNG, TA SIG FÖR!

är övertygad om att - precis som bra kost - är regelbunden var-dags-motion en viktig del för hälsa & välmående - men ändå har jag så svårt att komma igång, det blir  bara långpromenader eller cykelturer - för att jag tycker det är så skönt att vara ute i naturen. Behöver verkligen en puff för att komma igång med var-dags-motion - tror inte jag är ensam om det!?

Läste någonstans att lämplig, regelbunden  var-dags-motion behövs för att "kilona ska hamna på rätt ställe" när man minskar i vikt. Men vad & hur, för att få bilringarna att omvandlas?

JAUS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Strunta i gymkort. Maskiner tränar bara muskler endimensionellt och är dyrt. Gör en egen sandsäck istället, mycket effektivare träning och billigt:

LarsCarlHansFson
0

#7 jag tror det handlar om miljöer. Ungefär som man inte vill arbeta hemma utan känna sin fritid. En helgad sfär eller vad man ska kalla det.

Jag skaffade en finfin cross trainer från TV-shop för ca 5 år sen. Den hängde med i flytten och tog lika mycket plats i nya vardagsrummet, Efter kanske 3 år i vila såldes den på Blocket. I julas fick vi överta en nästan sprillans motionscykel från svärföräldrarna. Så nu står den på samma plats som cross trainern stod. Jag har kommit upp på den kanske 3 ggr (ungefär lika många som på 3 år med CT så det är ju framsteg).

Nyss har jag skaffat gymkort och kommit iväg 2 ggr senaste veckan med en annan pappaledig granne. Bra med peppning av en annan person, lättare att övertala sig själv att stanna hemma än en kompis. Och att komma iväg till en annan miljö gör det mycket lättare. 10 min uppvärmning på cross trainern på gymmet gick utan problem, efter 5 min på cykeln imorse var jag fantastiskt uttråkad….

yalla
0

#8 Om du vill bli snygg är styrketräning superbt, även om träningen kanske bara bygger muskler endimensionellt. Har hört av andra att gym inte är ngn bra idé om man vill bli starkast i världen, då är nog boxningspåsen bättre, men nog blir man snygg alltid! Och starkare också.

Det som är trist är att gymkort är så dyrt. Jag har turen att sedan några år tillbaka bo i en liiiiten stad där Nautilus (som har de dyraste och mest effektiva maskinerna ligger i simhallen och är subventionerat av kommunen). Men så är det exempelvis inte i Stockholm vet jag - av bister erfarenhet.Men Friskis&Svettis har överkomliga priser, tror jag. Åtminstone i relation till SATS och andra gym.

För egen del är jag en ensamgymmare eftersom jag har prestationsångest och hatar att jämföra mig med andra. Dessutom vill jag njuta av gymmet i eget tempo. Men många tycker det är roligare att ha en sparringpartner, en kompis med sig. Om du tillhör den sorten som gillar att umgås även under träning så tycker jag att du absolut ska övertala någon i din bekantskapskrets att börja träna med dig. Det blir också svårare att hoppa över ett träningspass när den andre ringer med gymbagen packad…

För killar ger gym snabbare resultat än för tjejer, d.v.s. snabbt! Jag lovar dig, gymmar du ett par ggr i veckan så märker du skillnad redan efter femte passet.

JAUS
0

#11 Du förstod tydligen inte problemet med endimensionell träning, den ger inte äkta styrka bara "gymstyrka". Bara för att man orkar göra 200 kg i marklyft på gymmet betyder det inte att man orkar lyfta en 100 kg tung natursten, för att lyfta den krävs andra muskler också som inte tränas i gymmet.

Jag är hellre stark i verkligheten än på gymmet.

yalla
0

#12 Jaus. Jag förstod precis. Läs mitt inlägg om igen.

JAUS
0

#13 Nej, det gjorde du inte, funktionell träning ger riktig styrka och seghet, det handlar inte hur mycket man lyfter, utan hur mycket du orkar. Att träna på gym ger en onaturlig, obalanserad styrka, som är i praktiken ganska värdelös.

vimsig
0

Så om jag gör 100 sit ups på gymmet - skulle dom då i praktiken vara värdelösa. Men om jag gör 100 sit ups utanför gymet - vara bra?

Det där förstod jag inte alls…

Cirkelträning på gym tror jag är väldigt bra för kroppen oavsett.

Och jag tror inte heller att man behöver träna så länge varje gång för att det ska bli resultat.

Att man sen ska låta kroppen arbeta utanför gymet också, det är en sak. Men att träna på gym skulle vara värdelöst, det köper jag inte.

JAUS
0

#15 Nej, situps gör du inte med en maskin, det är en naturlig kroppsrörelse. Maskinerna begränsar belastningen i en riktning vilket ger en onaturlig belastning.

Fria vikter är tyngre för samma vikt än maskiner eftersom flermuskler får jobba.

yalla
0

Jaus: Jodå, det gjorde jag. Citerar mig själv:

"Har hört av andra att gym inte är ngn bra idé om man vill bli starkast i världen, då är nog boxningspåsen bättre, men nog blir man snygg alltid! Och starkare också."

Jag kanske uttryckte mig otydligt, men vad jag menade var att det kan nog vara så att om man vill bli stark så är maskiner inte den bästa medicinen, men man blir dock starkare trots allt. Litegrann iaf.

Däremot så blir man snygg i maskiner! Glad Det är dessutom nyttigt för skelettet med hård belastning, och i maskinerna kan du ösa på med vikter utan att det är riskabelt.

Men jag ska inte gå i polemik med de som vill köra fria vikter, många tycker också de är roligare.

Och roligt måste det vara! Eller åtminstone skönt. Annars går man rakt in i väggen och lägger ner. Det är nog det viktigaste av allt, att hitta en motion man trivs och njuter av.

LarsCarlHansFson
0

Tycker det är uppenbart att följande ordning gäller:

Ingen träning -> Maskinstyrketräning -> Naturlig styrketräning.

Jag har gått från ingen träning till styrketräning i Nautilusmaskiner. Senare när jag blivit av med kroppsfett och byggt endimensionella muskler ;-) så kanske jag tar steget och kör på naturligare träning för att få in alla dimensionerna.

Kan inte se att ovanstående inlägg motsäger varandra. Håller med yalla om att maskinträning måste vara bättre än ingen träning och jag håller med JAUS om att det är bättre med mer mångsidig träning än i maskiner. Men till syvende och sist handlar det ju om ett individuellt val vad som passar en viss person i en viss period av livet. Eller hur?

vimsig
0

Det jag inte höll med om var träning på gym skulle vara värdelös.

Ingen träning är värdelös, vad, var o hur du tränar beror på ändamålet och syftet med din träning, men värdelös är den aldrig!

Jerker63
0

Jag har adrig lyckats motivera mig till motion eller styrketräning. Jag tycker att det är dödligt tråkigt, jag trivs inte med F&F-modellen, somnar av tristess av idrottsutövande osv. Har även köpt en träningsbänk en gång, men den står isärplockad på vinden.

I helgen fick jag dock en kick att börja motionera på ett sätt som jag vet att jag trivs med, hade dock förträngt det: Dans!

Jag var och såg på mina brorsbarns som tävlingsdansar, och om det är nåt som kräver motion så är det det! De tävlar i bugg och boogie woogie och att dansa de 1½ minuter som ett tävlingsheat är jämförs med att springa ett 800-meterslopp med ett leende på läpparna och uppklädd i finkläder! Skrattande

Själv dansade jag folkdans i min ungdom men kom ifrån det när jag flyttade från hemorten till jobb i vuxen ålder.

Ta en danskurs! Trevligt, socialt, konditionskrävande! Lindy hopp lär vara det mest krävande ur kondtionsperspektivet.

camsve09
0

Nu när det börjar bli fint väder (läs - varmare) så kan man kombinera hundpromenaden med ett par utomhusyogaövningar, om man gillar sånt. Körde ett par solhälsningar i fodrade gummistövlar och tjock fleece idag i skogen, och det var såååå skönt. Glad Och svårt att hålla balansen i blåst och skor! Förvånad Säkert väldans bra för balanssinnet.

Hunden tyckte jag var väldans konstig, men han är ung och får väl lära sig att gilla läget - matte är knäpp!

Hoppas jag kan komma ihåg hur härligt det kändes och fortsätta så länge vädret tillåter. Hade gärna kört yoga i trädgården, men då hade väl grannarna tyckt att man gick över gränsen för "normalstörd". Flört

Anna82
0

Mitt (om än lite tråkiga) tips är stegräknare! Jag har på min varje dag och jag blir mkt mer peppad att gå lite till när jag har den att titta på då och då.

camsve09
0

anna - inte alls tråkigt! Jättebra tips, speciellt om man är lite tävlingsmänniska, som jag. Då blir det gärna "bara 100 steg till, så är jag uppe i xxx…"

yalla
0

#20. Dans är fucking jävla underbart! Jag dansade som jazzdans som ung och det fina i kråksången var att man var så taggad och full av lust att man inte tänkte på att kroppen skrek av trötthet och svett. Bra råd. Tyvärr har jag ingen att släpa på danskurs här ute i skogen.

LarsCarlHansFson
0

#20 dans är min favoritmotion oxo.. i min ungdom (15-25) kunde jag dansa på disco hela nätter utan några som helst droger i kroppen…

men nu som småbarnsförälder är det svårt att komma iväg på disco och att dra igång här hemma känns lite motigt med familjen omkring sig och grannarna utanför fönstret…

gick 2 terminer på streetdance för ett par år sen, men det kändes lite fånigt att som 30+ man hoppa runt bland tonårstjejer :-S

lyckades iaf jogga en runda på 25 min idag på sen eftermiddag =)

yalla
0

#25. Har fått en crazy idé - men den kanske funkar. Om alla vi som får energi - och gör av med energi - genom att dansa gör slag i saken och dansar hemma? Varför inte? Istället för att ro eller göra något annat som vi bara tycker är tråkigt och monotont. Musiken kan man fixa med hörsnäckor så stör den ingen, och sen är det bara att släppa loss.

Streetdance är bland det jobbigaste som finns! Men med god musik, bättre kondition och allt det där så kanske vi gatudansar allihop till slut!

mattiazz
0

#7Jag har en c2:a oxå,ville bara lyfta fram att med roddmaskin får man riktigt bra träning.

Med en roddmaskin används alla stora muskler eller ja man använder  nästan hela krpppen.

En c2:a får inte bara stå.Tungan ute

Rodden är ett psykbryt redskap, men börjar man med lågpuls å kör llite längre pass så är man snart igång med daglig träning å efter ett tag klarar psyket att sitta där långa stunder å få ont överallt,,hehe

yalla
0

#27 Jag har aldrig betvivlat att roddmaskinen ger bra träning, tvärtom! Det var ju för den goda träningens skull jag köpte spektaklet. Men det är något med träningsredskap och hemmiljö som inte funkar för mig. Yoga hemma funkar jättebra, men inte rodden och inte magmaskinen och inte hantlarna som ligger och dammar någonstans i ett hörn.

Ska försiktigt sätta mig på C2-an i dag efter din peppning, med bra musik kanske det blir liiiiite roligare.Tungan ute

yalla
0

Jo - fixade att borsta tänderna i tre minuter med ett ben HÖGT upp i luften utan att vingla en enda gång. Och inte blev jag trött i benet heller, vilket jag alltid förut blivit. För er som har god balans kanske denna övning verkar löjlig, men för mig är det en liten men viktig seger.

JAUS
0

#17 Nej, du missar fortfarande helt poängen. Maskiner ger obalans i kroppens muskler, eftersom man gör onaturliga endimensionella rörelser med dem. Det jag menar med med att maskinträning är värdelös, är att den ger inte äkta styrka som man kan ha nytta av i verkliga livet.

yalla
0

#30. Jag skrev att man främst blir snygg av att träna, och lite starkare - iaf har jag blivit det. Kan nu lyfta mig själv, vilket jag inte kunde när jag började med maskinerna - muskler jag har nytta av när jag ska hiva mig upp på muren.

Men om målet är att bli starkare så är det säkerligen effektivare med boxningskudden och allt annat naturligt som inte har med maskiner att göra.

JAUS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#31 Varför talar du hela tiden om boxning? Har du ingen aning om vad sandsäcken används till? Man ska lyfta den, inte slå på den.

Du verkar överhuvudtaget inte fatta vad jag menar, du får en helt annan sorts styrka av naturlig träning än av gymmaskiner.

Så här använder man en sandsäck:

monsunrain
0

Yes, sandsäck verkar vara något för mig! Lätt att fixa, och går att göra hemma och tar säkert inte mer än 10min om dagen, tack JAUS!

Fråga; hur många kilo är lagom att börja med?

(springer iväg och rycker i blomlådejorden….)

Zepp
0

Du kan få komma hem till mig i vår på träningsläger.. har några kubikmeter jord som skall flyttas.. du får gärna frakta de i säck för mig.. bara du lägger det där jag vill ha det! Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

yalla
0

Jaus, läser du mina inlägg över huvud taget - eller vägrar du bara fatta att jag fattat?

Pasi
1

Maskinträning kan öka risken att skada sig - då inte vid träningstillfället utan snarare då man ska använda den enskilda muskeln som tränats i vardagligt bruk, men saknar samma uppbyggnad på stödjande muskler som inte fått träning i maskinövningen. Som JAUS säger blir det obalans.

Eftersom man inte är starkare än den svagaste länken så kan maskinträning resultera i att man till och med blir svagare än vad man var innan man började träna maskin - åtminstone om man har lite träning bakom sig. Det hände mig!
Ett års riktigt tung träning av utfall (150kg+) i smithmaskin resulterade i att jag vid riktigt utfall med stång hade rejäla problem med 60-70 kg och dessutom var lika svag i knäböj med stång som jag var som helt otränad.
Skaderisken blir ganska stor då de svagaste musklerna är helt otränade, medans andra som belastar dessa är rejält tränade … och nån styrande motorik som reglerar rörelsen finns inte eftersom det inte behövts då man använder maskiner.

Jag anser faktiskt att maskinträning är så dåligt, generellt sett, att det faktiskt är nyttigare att vara otränad. Cool

Effie
0

Det här var en inspirerande tråd. Och intressant (jag kanske inte ska börja med gym i alla fall? Sitta i sådana där maskiner tycker jag är urtråkigt).

Själv försöker jag också med det där att stå på ett ben när jag kommer ihåg det. I hissen. Vid kaffeautomaten. M.m. Försöker mig ibland på tåhävningar på ett ben också; det är jag inte tillräckligt tränad för att klara av ännu.

Dans är trevlig motion; jag är på väg tillbaka till mitt gamla folkdanslag. Konstaterade i höstas att jag, som förr utan problem klarade fem hambo på raken, nu känner av en stilla schottis. Inte bra alls. Men det blir bättre.

Promenader kommer jag att få automatiskt. När mitt månadskort går ut om ett par veckor tänker jag överge Värsttrafik och gå /cykla till jobbet. Det är ju bara 7,5 km; tar inte så mycket längre tid till fots än att åka buss. (mitt mål är att det inte ska ta längre tid). Enda problemet är att vägen dit är tristast tänkbara.

Några yogaställningar på morgonen borde inte vara omöjligt heller, får välja några enkla. Hälsat på solen har jag aldrig gjort.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Jerker63
0

För debatten om olika typer av muskler: Just nu (kl 10-11) sänds Kropp och själ i P1 som handlar om olika typer av muskler. Går också att lyssna på i efterhand på nätet!

monsunrain
0

Zepp! Jag kommer! Flört

yalla
0

Experterna som intervjuades i Kropp och Själ konstaterade:

1. Musklerna behöver kolhydrater och lite protein direkt efter träningspasset för återhämtning (kunna växa.)

2. Styrketräning i maskiner trodde man förr kunde skada kroppen men nu har man konstaterat att de tvärtom är mycket bra träning, och rekommenderas även för tonåringar.

För ordningens skull: Det är alltså inte JAG som hävdar detta, utan fys-experterna i radioprogrammet.

JAUS
0

#36 Utmärkt inlägg Pasi, jag får jobba på min pedagogik mer.

yalla
1

Jag startade den här tråden för att ge inspiration till vardagsmotion…inte för att debattera styrketräning på gym…Om man vill stånka runt på sandsäckar, fine! Om man tycker maskiner är dötrist, låt bli dem! Men en sak vill jag verkligen göra pr för och det är yoga. Man blir smidigare, starkare och får bättre balans. Ett par övningar om dagen, det räcker. Sedan inträffar det unberbara; att man kan mer och mer, och till och med sånt som man aldrig trodde att man skulle kunna.

De flesta som går på yoga är tjejer. Det är trist att killar som ofta är stelare än tjejer inte prövar på. So go for it snubbar! Förläng hälsenorna, mjuka upp ryggraden och bli vigare, starkare och mer harmoniska!

För exempel på övningar, gå in på ygoatrådarna här på forat.

LarsCarlHansFson
0

#42 jag är man, 35 år och har gått 2 terminer på Yoga. Jag gillar det grymt mycket. Har dock svårt att göra övningar hemma och pga 2 småbarn har jag inte tid att gå en kurs igen. Just nu prioriterar jag gymmet för musklerna och förbränningens skull. Men jag såg att Nautilus har Yogapass så jag ska försöka komma iväg på nåt ibland. Så män kan också gilla Yoga, och på kurserna jag gick var det ett flertal män. Men visst är majoriteten tjejer.

Lojs
0

#29 Grejen är att man ska vingla, vinglar man inte så tränar man inte lika bra. Jag har nu börjat med balanserandet hemma när jag kommer ihåg, kanonbra tips. Jag provocerar balansen så mycket jag kan, rör på benet fram och tillbaka, upp och ner.

Annars så går jag på yoga på f&s ca en gång i veckan. Jag orkar inte så mycket, men älskar träningsformen! Deras pass är en lätt och kravfri yogavariant som passar mig utmärkt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

yalla
0

#44. Mmm, det är det viktigaste; att lägga ifrån sig prestationskraven, att ta övningarna i sin egen takt och inte tvinga kroppen till mer än vad den förmår. Yoga ska lugna sinnet, inte stressa det!

Ska också börja vingla så mycket jag kan, hoppas jag inte trillar!

#43 Yoga och småbarn är nog inte så kompatibla…Foten i munnen Jag varvar också yoga med styrketräning, det hade varit super om även mitt Nautilus  kunde börja köra yogapass, men de har bara maskiner och fria vikter. Inga klasser alls. Å andra sidan har jag inga småbarn som klättrar upp på mig när jag gör hunden i vardagsrummet…Glad

LarsCarlHansFson
0

#45 :-D

Zepp
0

Att slappna av kan oxå vara en stressfaktor!

http://www.pastan.nu/bloggen/inlagg/dagens-rocky-25-mars.2597

yalla
0

#47 Haha… Skrattande

JAUS
0

#42 Nu handlade ju diskussionen inte om att maskinerna var tråkiga, utan att de faktiskt ger en obalanserad kropp, och ingen som helst funktionell styrka att tala om. Att träna med sandsäck ger ett naturligt tredimensionellt rörelsemönster, som skapar balans mellan musklerna och äkta styrka.

majonerskan
0

Bra och mycket inspirerande tråd, själv gör jag  ingen som helst motion alls Skäms Men efter att ha läst denna tråd lite till och från har även motionsandarna i mig vaknat till. Hmmm, ja, åtminstone gäspar dom lite lätt. Att springa på gym har aldrig varit nåt för mig, intresserar mig inte ens. Jag tar hellre en redig promenad och helst i sällskap. Men vaddå sällskap egentligen har jag börjat tänka. Om jag går SJÄLV, har jag bara mig själv att ta hänsyn till, kan ta i den takt JAG vill, gå vart JAG vill. Att tänka att det är tråkigt att gå själv, är för mig, bara en undanflykt. Jag lurar mig själv och tycker jag har en anledning att INTE göra det. HAHA, vilken undanflykt! Sen det med vardagsmotion, eller "smygmotion" kan ju vara lite det att stå på ett ben vid tandborstning, bra för att stärka låren och balansen, så det ska jag nog börja med. Men annars kan man ju faktiskt stå och sträcka på sig och kanske ta ett par danssteg när man står och steker sin kotlett. I reklampausen i favoritprogrammet eller nyheterna, kan man ställa sig upp och göra några ben- och armsträckningar, eller när man dammsuger ta lite "danssteg" i jakten på dammråttorna. Ja ni kanske förstår hur jag menar Flört Jag försöker peppa mig själv och med denna tråden hoppas komma igång med att röra på döfläsket, eftersom min kropp inte är van vid nån vidare ansträngning. Ska börja med att GÅ ner för trapporna istället för att ta hissen (bor 5 våningar upp) för det är alltid något. Sen kanske det blir så man tom kan gå UPPFÖR dessa trappsteg, men den vägen ligger i framtiden, men ändå ska jag sätta det målet Cool För man måste ju börja nånstans. Så nu när frukosten fått sjunka undan, drar jag på mig vandrarlusten och ger mig ut på en uppfriskande promenad i min egen takt!

JAUS
0

För de som är intresserade så har jag skapat en ny tråd om naturlig träning som inte kräver att man går till något gym eller att man behöver köpa massa dyra träningsredskap.

Där postar jag videor med övningar som ger en välbalanserad och stark kropp.

LarsCarlHansFson
0

#51 & #49

Jag tror på dig fullt ut. Men vårt klimat + min dåliga disciplin gör att jag inte tror detta fungerar för mig. Kanske senare när jag tränat upp min kropp. För tillfället hjälper det mig att ha ett gym att åka till tillsammans med en granne som pushar på. Skulle jag välja att försöka ta fram sandsäcken två ggr i veckan så skulle jag nog bli kvar i soffan.

Men jag ska köpa ett par VFF och springa ut i skogen mellan gympassen så ofta jag hinner och förmår :-D

JAUS
0

#52 För mig är det precis tvärtom. Tack vare att jag mina träningsredskap bara är 10 meter ifrån mig blir det lättare att sätta igång och träna när som helst som det passar mig än att åka iväg till ett gym.

yalla
0

#49 Det finns de som tror att styrketräning på gym  är superbra och säkert, exempelvis sakkunskapen i radions "Kropp & Själ" om hur man bäst bygger muskler; http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=1272 - och det finns de som tycker tvärtom, som du. Andra tycker bara styrketräning är trist. Men den här tråden handlar om tips på vardagsmotion, inte en debatt om styrketräning på gym.

Tips! Det finns två seeeega uppförsbackar på min promenadrunda…suck! i dag testades jag att gå upp för dem baklänges för att träna balansen och andra muskler, och det blev genast mycket, mycket roligare.

LarsCarlHansFson
1

#54 det finns professorer som anser att man ska äta 60% kolhydrater… efter de senaste 2 månadernas läsning av olika vetenskapliga artiklar och debatter så har jag svårare att lita på den sakkunskap jag hör..

Lyssnar just nu på programmet och efter muskelprofessorn pratar en näringsexpert om att det är viktigt att "fylla på med kolhydrater efter träning för att hålla blodsockret uppe" - håller du med om den sakkunskapen också?

Gällande debatten om styrketräning tycker jag oxo att den har har kommit till sin ände i denna tråd, det är tydligt att ni har olika uppfattning, ni lär inte övertyga varandra, det har dock hjälpt mig att inse att naturlig träning är helt klart bättre men jag kör själv på maskinträning av disciplinära skäl och kanske kan komplettera eller byta upp mig mot naturlig träning i framtiden. Alla gör ju sina individuella val.

JAUS
0

#54 Maskinträning är bra för gymägarnas plånbok inget annat.

isalu507
1

Jag tänker bara skriva det här fort och inte kommentera mer sen, men:

#56 Men ge dig! Naturlig träning är fantastiskt och bra och funkar helt toppen, men sluta ge folk dåligt samvete för att de börjar träna! Jag tränar på gym ibland, ibland är jag ute i skogen och kör och känner att jag mår bra av båda, och att läsa vad du skriver känns som att du totalt sågar de som tränar på gym vid fotknölarna och att de är idioter som inte inser det.

Det här kanske är människor som inte har tränat förut och som nu tar steget till ett hälsosammare liv. Om jag hade varit helt ny och precis upptäckt styrketräning och träffat på dig hade jag nog skitit totalt i det efter att ha mött ditt "du är en idiot om du tränar på gym"-inställning.

Det är inte trevligt. Inse att alla är inte DU!

Ursäkta om det är hårt, men jag har följt det här ett tag och blivit mer och mer frustrerad.

För övrigt, superbra tråd! Jag har fått bra tips och ska tillverka en sandsäck när vädret tillåter.

nyborjare08
0

#56 ja och vissa gymägare går det så bra för att de får gifta sig med prinsessor! Skrattande

Sorry, väldigt OT.

Jag måste nog instämma med både #55 och #57. Jag tror att alla här har förstått att era resp åsikter går isär. Det räcker väl så? Denna tråd var väl till för att inspirera, inte tjata.

yalla
0

Om att gå baklänges:

Letade på Google efter nyttan av att gå baklänges eftersom det bara är något jag hört någon gång, minns inte ens av vem.

Och hittade det här:

"Ja, det aktiverar andra muskler och så får vissa muskler jobba excentriskt istället för koncentriskt och tvärtom.

Du använder t.ex. hamstrings istället för quadriceps koncentriskt (höftextension istället för -flexion) och knäextensorerna istället för triceps surae o.s.v. Dessutom får du jobba hårdare med nervsystemet eftersom du inte är van att gå baklänges."

Det är inte lätt det här med vardagsmotion…Cool

yalla
0

Mer om backwards:

Det lär vara en fluga i Japan att gå baklänges..

Nyttan med baklängesgång är inte bara att man tränar andra muskler, får större koordination och balans, man lär också bli intelligentare! Hjärnan tvingas göra något oväntat och bildar därmed fler nervtrådar.

yalla
0

Jag lovade mig själv att jag aldrig någonsin skulle skaffa mig en stegräknare. Men nu har jag gjort det, en enkel modell men alldeles sprillans ny och lite häftig i designen faktiskt. Glad

Jag upptäckte att det kunde vara skönt, såhär i början, att ha lite koll på hur mycket jag rör på mig vardagsvis. Och det är det. Faktum är att jag blir inspirerad att ta en extra sväng på promenaden eller gå upp från stolen och sträcka på mig oftare, nu när jag har en stegräknare.

Den dagen stegräknaren känns som en belastning lägger jag undan den. Utan problem. Tänker inte bli neurotisk!

JAUS
0

#57 Sluta lägga ord i munnen på mig jag har inte kallat någon för idiot. Det enda jag sagt är att maskinträning inte ger verklig styrka. Påståendet att de som går på gym är idioter kommer från dig.

Anders-S
0

Lite söndagsmotion!   Alla kan dansa!

"Det ska va gött å leva, annars kan de kvetta…"

Istället för bålrullningar med sandsäck! Helst varje dag!

Doug McGuff, MD, akutmottagningsläkare, påstår att man genom att träna extremt långsamt och tungt får mycket bättre resultat än när man nöter ut kroppen. 12 minuter i veckan på gymmet räcker enligt honom.

yalla
0

#63 Dansa är skoj, över huvud taget tror jag att det är roligare att röra på sig till musik.

Skönt med din läkares utsago. Jag har lite dåligt samvete för att jag bara kör en  tjugo minuter (inklusive tio minuter uppvärmning!) på gymmet. Jag tänkte nämligen ta Nautilusmetoden på orden, och de säger att ingen ska behöva träna mer än tjugo minuter för att få effekt.

Det blir också lättare att hålla regelbundenheten när jag vet att det inte behöver ta så lång tid att träna. Det kan alltid hinnas med även när jag har mycket om mig.

isalu507
1

Om jag hade frågat om råd vid träning och du svarat som du gjort här hade jag känt mig som en idiot som inte gjorde som du. Därav att jag sade det. Det är otrevligt att bli mött av inställningen att "din träning är värdelös".

yalla
1

#65 Jag håller med. Det är trist, men jag har försökt att inte ta åt mig. Den här tråden är till för att inspirera till motion, men tonläget blir inte så inspirerande när det utmynnar i sura kommentarer om valet av motionsform.

Fiana
0

JAUS kan vara lite konfrontativ - men i ärlighetens namn förstår jag reaktionen, trådskaparen provocerar fram det flera gånger tyvärr. Det finns mycket som talar för att maskinträning kan vara rent av kontraproduktivt, kan vara en bra idé att vara öppen för det. Och sen när är sk "experter" i ett radioprogram definitivt rätt? trodde vi på "typiska experter" så gjorde vi bäst att springa milsvis ifrån LCHF och genast byta allt mot lightprodukter och basera vår kost på kolhydrater istället. Det är det som är lite "grejen" att oerhört mycket av det vi fått lära oss från dylika "experter" har visat sig helt enkelt inte vara rätt. Samma sak i andra trådar där de tagit upp nyare forskning som pekar på att för många leder ökad motion inte alls till viktminskning. Det kan vara en idé att vara öppen för att det du fått lära dig kanske inte är hela sanningen. Motion må vara generellt bra av olika anledningar, men det finns saker som pekar på att det kan vara rent kontraproduktivt för viktminskning - att stoppa huvudet i sanden och säga "la-la-la-la" "men min lärare sa…" och ignorera det *kommer* provocera fram liknande från folk som blir frustrerade om du inte vill lyssna att det du lärt kanske inte är rätt.

Det finns ett gäng killar/män/grabbar här som "nördat in sig" oerhört på träning och studerat mycket om det och hur man kan göra det effektivare än "spring mer, ät mindre" eller "gå till gymmet så blir du smalare/starkare" - fortsätter du stånga huvudet i väggen med att vägra helt lyssna på vad de säger så kommer de nog fortsätta reagera lika skulle jag gissa. Spela inte martyr om de "biter åt" dig, du bygger upp den reaktionen i flera trådar. Överväg att det *kan* kanske möjligen vara så att de vet lite mer än du och du skulle kunna lära dig lite av dem

isalu507
1

Möjligt att det är på det viset - och jag säger inte att han har fel. Jag använder själv inte maskiner på gymmet utan kör med fria vikter när jag är där, och har tänkt att göra en sandsäck efter att ha sett videos han postar här - men jag började med maskiner! Det fick mig att inse att träning var roligt och fick mig intresserad och jag läste vidare och lärde mig mer.

Om någon hade sagt till mig när jag satt i mina maskiner att "det där är värdelöst, sluta göra det", så hade mitt intresse för träning kanske aldrig utvecklats så att jag kom förbi maskinerna och ut till de fria vikterna. Om någon hade sagt, "vad bra att du börjat träna, vill du testa något som gör dig ännu starkare?" så hade jag tyckt det var en intressant diskussion som jag kunnat ta mig till av.

Jag tog inte åt mig personligen, jag bara tycker det är en så tråkig inställning, när det finns bättre sätt att dela med sig av.

"Överväg att det *kan* kanske möjligen vara så att de vet lite mer än du och du skulle kunna lära dig lite av dem"

Jag tror inte att en enda människa skulle säga nej till tankeväckande tips och ideer, om de gavs med en uppmuntrande inställning. De flesta vet mer än mig om träning.

chrand
0

Lustigt, vem skulle det vara som säger att styrketräning i maskiner är bättre än den träningen som Jaus tjatar om? Förutom experterna på radion som någon berättade om… Tvärtom så tycker jag överlag att tjejerna här är väldigt ödmjuka inför de "experter" som ger sina råd här.

Den bästa träningen är den som blir av!

mattiazz
0

Det är helt rätt.

"Den bästa träningen är den som blir av!"

Sen kan man tycka precis vad vad man vill om olika träningsmetoder.

isalu507
1

Precis vad jag menade med mitt första inlägg här!

yalla
1

#67 Spelar jag martyr? Provocerar jag därför att jag inte omedelbart väljer att helhjärtat tro på andras teser? Tvärtom har jag försökt gå styrketräningsmotståndarna till mötes genom att skriva att de kan måhända ha rätt, att man inte blir så mycket starkare i maskiner. Däremot mår jag bra i maskinerna, men det kanske är provocerande? Borde jag ödmjukt böja rygg för forumets expertis och sluta tänka själv för att inte framstå som provocerande?Tyst

Med radioprogrammets inslag ville jag bara visa på att det inte finns en alltigenom helgjuten sanning, åsikterna går isär.

Tycker faktiskt inte det finns någon anledning att "bita ifrån". Länge har jag försökt undvika skriva om träning på gym genom att ta upp andra motionsformer för att undvika käbbel.

mattiazz
1

Den träning som är bra just för "mig" kanske inte är optimal för en annan person.

Och all träning som blir av är bättre än inget alls.Förvånad

Zepp
0

All träning är väl bätter än ingen.. från fall till fall!??

Tex så tränar jag på gym under vintern.. men under den varma årstiden vill jag mest vara hemma och syssla med huset och tomten.. och bor man i skogen kan det bli rätt mycket tunga lyft o annat samt cykling o promenader!

Hade jag inte haft gymmet under vintern skulle jag inte röra mig alls förutom när jag går mellan bilen och huset.. jaja det blev en del snöskottning i år.. men det var ett annorlunda år, och jag hartar det!!

yalla
0

#73. Jepp, det tror jag också.

Försökte alldeles nyss göra sohälsningar ute på bryggan, men det var ruggigt kallt trots att jag till och med bar mössa…Förvånad Hoppas värmen kommer snart, kalla leder och yoga är ingen bra kombo. Har hört talas om människor som yogar i 40 graders värme någonstans i Stockholm. Puh!

yalla
0

En inspirerande artikel om hur man GÅR ner i vikt från dagens Expressen:

http://www.expressen.se/halsa/1.1949699/ga-dig-i-form-till-sommaren

Pasi
0

#76 Tyckte artikeln såg ut som de flesta andra artiklar som ges ut varje vår inför badsäsongenSkrattande - "Motionera dig ner i vikt" …

Ska det i huvudtaget fungera så gäller det att ha benkoll på kaloriintag och förbrukning, eftersom det isåfall är ett för litet energiintag som gör att man går ner i vikt (svält alltså) … man behöver väga allt (helst lämna in på analys) - inte så inspirerande, tycker jag.

yalla
1

#77. Inte alls. Större muskler och ökad syreupptagning/bättre kondition höjer ämnesomsättningen.

Men vill du diskutera om man går ner i vikt med motion eller inte så finns det en annan tråd, bara ämnad till denna diskussion.

Den här tråden är menad att inspirera till vardagsmotion för alla oss som vill röra på oss.

yalla
0

Snart är klockan halv-tre på natten Foten i munnenoch sista artikeln är skriven. Äntligen kan jag gå och lägga mig…

I morgon (nej i dag!) ska jag testa att ställa mig på en vibrationsplatta. Jag har ingen aning om träningen håller allt den lovar, men det ska bli spännande att pröva.

Om vibrationsplattors undergörande verkan, läs mer här: http://www.biokarma.se/content.php?page=2

Pasi
0

#78 Ökad ämnesomsättning ökar aptiten!

Kroppen har ett inbyggt energibalanssystem även hos människan - alla djur är beroende av dylikt för att reglera ätandet, annars överlever de inte som art.

Det är därför jag, med hög ämnesomsättning och stor förbrukning, inte äter lika lite som någon med låg förbrukning - vilket är tur, för då hade jag haft extremt dålig hälsa (eller ingen hälsa alls).

PS Det var du som tog upp att man GÅR ner av promenader i inlägg #76 - jag bara gav respons på det inlägget.

yalla
0

#80 Vi är flera här som faktiskt tror att det finns en koppling mellan att höja förbränningen genom motion och gå ner i vikt. Alltså också GÅ ner i vikt. Men om detta tvistar de lärde som sagt, och den diskussionen kan ju föras på den andra tråden.

Hm, börjar bli lite rädd för vibratorträningen. Kommer fettet att dallra mycket? Det kanske känns jätteläskligt och skämmigt…Skäms

Pasi
0

#81 Ja, jag vet det - jag trodde också så en gång i tiden pga att alla andra trodde det och tog det för en sanning (klassiskt in-ut-teori utan hänsyn till aptit a la Claude Markus).
Men det har aldrig bevisats i studier…eller ens med logik (man måste då förutsätta att det inte finns system som reglerar aptit efter energiförbrukning hos just människan).

yalla
0

Är nu hemma efter vibratorträningen - som kanske inte hör hemma under rubriken Vardagsmotion direkt - men iaf. Hur det var? Skakigt, minst sagt. Och mycket jobbigare än vad jag trodde - men så inbillade jag mig att vibratorn skulle göra hela jobbet, optimist som jag är. Foten i munnen

Ska ge det två ggr/veckan i 1,5 månader (det är så länge klippkortet gäller), och om de utlovade effekterna inte infunnit sig då lägger jag av. Men det är värt att testa, vill inte längre ha gäddhäng och celluliter.

Zepp
0

Vibratorträning är mest för helt otränade.. dvs sådan som av olika skäl inte kan syssla med vanlig träning/motion!

Främst för obesa, austronater eller de med rörelsehandikapp!

Men nog hittar du någon muskel som du inte visste du hade!

Man skall väl ta i oxå va??

yalla
0

#84 Nja, kanske inte ta i, men stå i konstiga ställningar som gör att musklerna jobbar - även utan vibratorn.

Nej, vibträning är faktiskt för alla. Vibratorn tränar framför allt de små musklerna som man annars inte kommer åt så lätt. Madonna lär ha med sig en egen vibrator på sina turnéer, och hon om någon måste väl klassas som vältränad.Tungan ute

Här står det lite om vibrationsplattan och allt vad den lovar (vi får se om löftena håller..):

http//:www.easyvibe.se/fakta.shtml

Pasi
0

#85 Är du säker på att du och Madonna pratar om samma typ av vibrator?Tyst

camsve09
0

# 86 Hahaha!!

yalla
0

Dubbelpost. Se nedan.

yalla
0

#86 :D

Det sägs att hon har en hel trailer till bara vibratorn…Visserligen verkar hon ha en stor aptit på sex men hur stor plats tar en dildo? CoolSkrattande

Men vem vet. Kanske ändå.

yalla
0

I dag har varit alldeles mör i hela kroppen. Har träningsvärk på helt oanade ställen där jag inte ens visste att några muskler fanns…och ändå stod jag bara på vibratorplattan i en kvart. Trodde att jag var ganska tränad med mina promenader, min yoga och styrketräning, men det var jag visst inte.

yalla
0

Nej, det blev inget gym i dag. Det blev ett evigt krattande i trädgården, i vårsolen, och efter två timmar har jag ooooont i armarna, men det känns skönt med en någorlunda lövfri trädgård och en lätt solbränna.

Trädgårdsarbete är inte så dum motion. Om du inte har en egen trädgård får du säkert hjälpa till i någon annans…Folk brukar bli SÅ tacksamma för trädgårdshjälp.

JAUS
0

#65 + #66 Jag bryr mig inte om att ni försöker utmåla mig som en skitstövel, jag är bara rak, ärlig och säger sanningen, jag tänker inte vara PK och säga trams som: "all träning som blir av är bättre än inget alls", (jämför med:"det är bäst att äta varierat") för det är inte sant. Felaktig träning kan vara direkt skadlig för kroppen.

Slutligen vill jag bara fråga er två om ni tycker att de som inte äter lågkolhydratkost är idioter också, eftersom med erat helt ologiska resonemang tycker att jag påstår att de som tränar maskinträning är det? Sluta svartmåla andra bara för ni inte har några riktiga motargument att komma med.

mattiazz
0

Visst är det så att felaktig träning är skadlig.

Men det är ju faktiskt så att varje person måste bedömma själva vad som är rätt för dom.Och inte jag iallafall är så dum så att jag sitter å drar sönder felbelastar mina muskler "lite" sunt tänkande måste man ha.

"Träning" för mig är när man gör något för att bli bättre på det,då är det bättre att göra något än inget alls.Typ konditionstränar jag så är det bättre att jag rör på mig lågpuls än inget alls.

yalla
1

#92. Jaus, felaktig träning är naturligtvis skadligt för kroppen. Frågan är om sjust tyrketräning i maskiner är skadligt för kroppen. Nya undersökningar visar att skaderisken (- i och utanför maskinerna, nota bene) är minimal och den rädsla man förut hade för endimensionell träning i maskiner därför inte är aktuell längre.

Som du säkert förstått vid det här laget så är inte jag heller så PK att jag bara lägger mig platt ner och jamsar med dig för att det är enklast och trevligast så. Jag har inte heller idiotförklarat dig för att du tror att styrekträning på gym är farligt. Däremot har många upplevt att du idiotförklarat oss som inte rakt av köper dina teorier utan lyssnar till våra egna kroppar/annan sakkunskap/undersökningar.

Vad jag däremot skrivit ett antal ggr är att jag inte vill ha en diskussion om huruvdida styrketräning i maskiner är farlig eller inte här, i denna tråd. Jag skapade tråden för att vi ska peppa varandra och ge tips om olika sorters träning som vi själva tycker fungerar och gör oss friskare, lyckligare med mera. Inte gräla om hur en sorts träningsform är farlig eller ej. Det är så lätt att meningsskiljaktigheterna tar över hela tråden.

Vad sägs om att starta en egen tråd om styrketräningens skadliga eller hälsosamma effekter?

isalu507
1

Det är STOR skillnad på att vara rak och ärlig och att vara otrevlig.

Att ursäkta otrevligt beteende med att säga "men jag är ju bara rak och ärlig, deal with it" är något jag är rätt trött på.

Ursäkta Yalla, jag ska sluta kapa din tråd nu!

yalla
0

#95. Godmorgon! Glad

Lyssnade på "Kropp & Själ" där de pratade om löpning. Över 80 procent av landets joggare/löpare blir skadade. Därför att de springer fel - på hälen och inte på framfoten. Och jag som har blivit så hånad för att när jag någon gång springer så gör jag det på framfoten. Den som skrattar först…

Läste också lite om förbränning. Här är några tips på förbrännande aktiviteter:

Skratta! Jättebra för magmuskler och förbränning.

Sjung! Se ovan

Älska! (sexuellt)

Sov! (regelbundet och gott)

Meditera! Stress sänker förbränningen.

Promenera! Super för oss som vill förbränna, mycket bättre än att jogga och springa - som ju dessutom kan vara rent skadligt.

shigne
0

Den här tråden jag visst missat! Vilken tur att den dök upp igen…

Efter att ha läst Skaldeman´s bok "Ät dej ner i vikt…", så börjar jag dagen med en eller två koppar kaffe med gräddskvätt. Sen blir det promenad med doggarna och gåstavara ca 40-60 min. Hem, äta en god LCHF-frukost… 2-3 ggr i veckan kör jag Pilates för nybörjare.

Pilates är en mjuk och effektiv träning, en träningsmetod som kombinerar styrketräning, stretch och yoga. Pilates handlar mycket om tankekraft, kanske mer än om fysisk styrka. Pilates-rörelserna ska utföras långsamt och mjukt. Vid varje övning tränas flera muskelgrupper samtidigt.

yalla
0

#97. Jag har aldrig testat Pilates, men min förre chef, Amelia Adamo, började med Pilates för femton år sedan, och hennes kropp och själ blev verkligen minst tio år yngre på ett halvår. Nu är hon helt beroende av sina Pilatespass, säger hon.

Tack för tipset! Själv yogar jag och det känns som lite överkurs att både yoga och "pilata", men nu blir jag sugen på att testa Pilates också. Man kan väl varva det enda med det andra!

Det slog mig med tanke på vad jag skrev om förbränning i morse (#96), att det ultimata måste vara att gå runt och tralla när man tar sina promenader. Skrattande

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.