Vikten står still
Hej!
Började med LCHF- metoden för några dagar sedan men det har än så länge inte hänt så mycket med vikten! Min fråga är om jag även i denna diet måste hålla koll på kalorierna! Det är ju lite absurt att samtidigt som man håller sig till feta produkter dessutom ska hålla en kalorigräns! Hur gör ni andra?
Jag håller INTE kalorigräns. Absolut inte eftersom det är precis som Du säger absurpt när man äter så mkt fett.
Däremot begränsar jag kolhydrat mängden i GRAM och inte i %.
Äter man mycket blir det lätt för mycket kolhydrater i gram, även om %-en stämmer.
En regel jag har är att inte äta något över 3% kolhydrater för då slipper jag räkna dem, Finns inte en chans att gå över ens 15g om dagen om man håller sig till max "3%-produkter". Det är mycket som faller bort då, särskilt i mejerivaror och det tycks vara lösningen för mig.
Dessutom är det så för mig att det är NOGA med vilka kolhydrater jag får i mig eftersom jag tycks vara olika känslig för dem. Där får man prova sig fram.
För min del är det stärkelse som är största boven. Fruktos blir jag uppblåst och gasig av.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag räknar inte heller kalorier och när jag skriver in maten i CalCounter ser jag ganska stor variation på kcal från dag till dag. Jag äter mellan 1400-2000.

lenamarianne - När mättnaden kommer på hormonell väg istället för genom tänjning av magsäcken så sköter kroppen normalt själv kalorigränserna. Fett ger mättnad så överätning är i det närmaste omöjligt om man lyssnar på kroppens signaler.

Jag håller koll på kalorierna. Det är inte så svårt. Med denna kost blir man mätt på mindre mängd. Dessutom trillar kalorierna lättare iväg när man äter kolhydrater, framförallt socker.
Tack alla för era råd. Det skadar tydligen inte att ha lite koll på mängden man äter så att den totalen kolhydrater inte blir för stor. Men hur länge ska man behöva vänta på att vågen ska visa något positivt! Hur många kg har ni gått ner och på hur lång tid? Kanske lite ofint att ställa frågan men det vore intressant att veta!
Hej LenaMarianne!
Jag har ätit LCHF-kost sen den 28/1. Har också varit här inne och ylat över vikten.
Lika som Du har fått - fick jag också tröstande ord.
Men SE….i förmiddags när jag vägde mig - för första gången på 6 dagar, så hade jag gått ner 0,4 kilo!!
Men jag kände mig ändå mindre rund 2-4 dagar efter att jag började. Aldrig uppblåst och däst.
Vidare har jag t o m kunnat ha vintertights UNDER ett par jeans som jag INTE alls kunde ha innan jag började!!
Strunta i och väg dig i 1-2 veckor. Ät och njut av livet!
Tycker Ni som är vana, att jag har fel, så berätta det….
// Shintaida
Heja Shintaida…. tänk vad Du har lärt Dig på den här korta tiden… det där hade jag kunnat skriva själv… HÄRLIGT!
Numer pensionär i Nynäshamn
De första 2 veckorna gick jag inte ner något, men kläderna satt lösare och kroppen kändes fastare. Tredje veckan tappade jag cirka ½ kg om dagen i några dagar. Sedan har det varit lite viktminskning varvat med platåer. Efter att ha stått stilla ett bra tag kollar jag kalori-intaget, när jag äter 1600-1800 kcal går det neråt.

Här står det stilla också , efter 3 v men jag går inte hellre upp!
Jag tror att det "lossnar" snart och prövar nu att äta mer smör än tidigare - kan vara att jag har ätit för lite (fortfarande fettskrämd?)
Som andra säger och har sagt, tänk mer på måtten än på vikten. Oftast syns det mer på måttbandet.
Sen tar det ju tid för kroppen att ställa om, det är ingen magisk kur där man tappar 30 kilo på en vecka. ;)

Kroppen maste borja lita pa att det ar sa har man kommer att ata i fortsattningen. I mitt fall tror jag att efter sa manga ar och sa manga olika satt att minska i vikt som fasta, fit for live etc har kroppen (eller hjarnan) inte sa mycket fortroende for det man gor, det tar nog lite tid.