frön och nötter
Jag undrar hur nyttiga de egentligen är? Innehåller de massor med omega 6? Innehåller dem kanske fytinsyra eller lektiner?

Det här är någonting jag undrat med - hoppas verkligen på bra svar.
Jag har nu tittat lite på Finelli och hasselnötter och mandlar har mycket mer enkelomättade fettsyror än fleromättade vilket är bra, omega 6 halten verkar låg (4320 mg/100 g hasselnötter och 7954 mg/100 g mandlar). Valnötter är dock inte så bra, mycket mer fleromättade än enkelomättade fettsyror och 38093 mg/100 g omega 6 vilket är mer än hos solrosfrön som har 31000 mg/100 g omega 6. Linfrön verkar bra, mycket mer omega 3 än omega 6 (22813 mg omega 3 och 5903 mg omega 6). Pumpakärnor hittar jag inte.
Jag skulle säga att hasselnötter och mandlar samt linfrö är bra ur omega-6-synpunkt, men hur är det med fytinsyra och lektiner? Innehåller frön och nötter dessa två som det är fall hos bönor och sädeslag?

Fytinsyra och lektiner hittar man i alla fröer
Det är deras försvar mot att bli uppätna.
Nötter däremot saknar dessa gifter.
Dom har ju istället satsat på ett hårt skal för att slippa bli mat.

Man ska komma ihåg att det är väldigt omdiskuterat hur mycket av det vegetabiliska omega 3 som finns i linfrön som kroppen kan konvertera till EPA och DHA som finns i alger och fisk, de mest optimistiska säger 20%, andra så lite som under en procent. Så linfrön är ingen bra källa till omega 3.

Rent generellt är det väll hyfsat bra med en del nötter.. jämfört med annat godis, det är väl en del mineraler iallafall som kan vara bra!
Jamenar man lever väl inte på nötter utan det är väl som snacks man använder det!?
Fröer o nötter som är färska och som kommer i sina naturliga förpackningar kan knappast vara någon hälsofara av någon dignitet!
Det finns ju de som bakar med mandel och nötmjöl!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.