Autoimmuna sjukdomar
Hej!
Är det någon här inne som lider av en autoimmun sjukdom (Chrons, Reumatoid Artrit m fl.) som har blivit bättre av en LCHF-kost?

Allergi/astma räknas väl också dit!?
Jag har blivit bättre…eller snarare helt bra.
(Flyttar tråden till Hälsa)
Numer pensionär i Nynäshamn
Pasi: Nja, vid allergier är det ju ett främmande protein som attackeras, snarare än kroppens egna. Astma är olika, beroende på om det rör sig om allergisk eller ospecifik astma. Hursomhelst, alla förbättringar av både allergiska och autoimmuna sjukdomar välkomnas!
Margareta: Tack!

Jodå! Fyra månader tog det.
En med Staffan Lindebergs diet, följt av tre med Sten Sture Skaldemans. Kanske kunde ha hoppat den där första månaden, och grejare det på bara tre… Jaja, det är nog hur som helst bara en tidsfråga, allt det där. Jo, eh, min RA var det. Höll på att glömma. Den sjukdomen är nog föresten snart bara ett minne blott. Ja, liksom mina tidigare tendenser till Depression, 12 kg överflödigt kroppsfett, m.m. m.m.
Du, för bästa och snabbaste resultat: Se verkligen till att undvika margariner och alla former av frömat, liksom "vanligt" kött (uppfött på kraftfoder, antibiotika och stress). På detta sätt minimerar du ditt intag av omega 6, ammunitionen för kroppens immunförsvar. Ja, å så äter du förstå bara kött och ägg som är KRAV-märkt. Ja, och så FÄRSK fisk i alla fall minst en gång, eller ju fler desto bättre, i veckan. På detta sätt maximerar du ditt intag av omega 3, grundstoffet för kroppens rehab-patrull med uppgift att reparera alla de skador som inte minst ett överdimensionerat immunförsvar åstadkommer. Tror man bör välja icke filéad fisk, för då vet man väl att den inte varit i Kina för filéning, och fryst/uppfryst ett par gånger på vägen… Sedan tror jag bestämt att det är viktigt också med att man verkligen praktiserar LCHF. Mycket mättat fett i maten, är nämligen också till fördel för omegabalansen, vilket - som du kanske anar - i alla fall enligt min erfarenhet och intution, är sjukdomens viktigaste faktor (den nya reumafaktorn
). Om du äter enligt ovanstående ordination av Dr Bengt-Olov, så får du med automatik också klart färre andra oönskade ämnen, vilket kan vara det som får ett allt för rustat immunförsvaret att "gå igång".
Lycka till! Å du, vänta inte…
Hej Bengt-Olov! Roligt att höra att du trivs så bra, och säkerligen kloka kostråd.
Det är inte så att jag själv lider av någon autoimmun sjukdom (mig veterligen) men autoimmunitet och immunologi i allmänhet intresserar mig särskilt mycket (läser Medicin termin 5). Tyckte därför det vore intressant med historier från detta forum angående hur dessa sjukdomar eventuellt förbättras på denna kost.
Oj, det här vrkar riktigt spännande. Min fru lider av SLE, måste äta massor med kortison för att rädda synen pga elaka eriter, vilket isin tur lett till grå starr (!) och diabetes mm.
Jag har nyss börjat med LCHF och är väl nyfiken och börjar testa lite. Hoppas på resultat, främst för henne.
Ska prenumrera på denna tråd :)
Dcos: Lycka till. Återkom gärna om/när du märker några resultat.
Hej alla! Jag har läst lite om era inlägg här på LCHF sajten och mycket av det som ni skriver låter bra, men och detta är ett stor men ingen av er har tänkt på att proportionerna mellan kolhydtrater, fett och protein i varje måltid är beronde på vilken metabolisk typ man tillhör. Metabolisk typ kommer bli den nästa stora revolutionen inom kost och det kommer att bota många sjukdomar, även bla autoimmuna sjukdomar. Läs mer om metabolic typing genom att söka på internet eller gå in på tex. www.mercola.com och sök efter det. Vi är några stycken i Sverige som håller på och jobbar efter denna modell och de resultat vi erhåller är helt fantastiska! mvh andreas existenza.com
Välkommen hit Existenza, det låter otroligt spännande och ligger helt i linje med hur det flesta av oss på sajten tänker.
Vi tänker en hel del på att vi alla är olika och att ingen därför kan säga hur någon annan skall göra. Var och en får testa sig fram.
Man delar helt enkelt med sig av sina erfarenheter och plötsligt hittar man likasinnade. Vi är lika på den här sajten, så tillvida att vi äter LC i någon form, men väldigt olika om man kommer ner till detaljerna…
Ja, precis! Så måste det vara, beroende på just din kropps unika sätt att förhålla sig till mat. Alla har vi något som vi är lite intoleranta mot eller helt enkelt absolut inte tål. Som du säger gäller det att lyssna på kroppen som hela tiden signalerar till oss om vi bara hade tid att lyssna och att lära om sig vad det betyder.
Tillbaka till små hållbara lokala jordbruksbönder med ren och naturlig djurhållning!!
Jag vill passa på att tipsa om Jenny Reimer, en överläkare som har det mesta rätt, dock ej koll på metabolisk typ bestämmning. Sök på google och ladda hem hennes bok på ca 120 sidor och dela ut till skolor, dagis och dylikt, för de lyssnar plötsligt om det är en läkare som pratar! Jenny har bättre koll än Anna Dahlqvist, som också gör ett fantastiskt jobb!
Hälsningar Andreas

Existenza! Det är klart att artriktig föda botar sjukdomar, ungefär som felaktig föda altrar dem, fast tvärtom då, på nåt vis
… Det är klart också att vår metabolism är olika, och att vi väl alla inte kan ha exakt samma fördelning av intaget av de olika energislagen. Det där har väl de flesta av oss också börjat förstå… Fast det är ju intressant det du skriver ändå. Någonting nytt är det väl också som ni tror er ha kommit på!? Något du vill dela med dig av, utan att man behöver trötta ut sig med en lite jobbig hemsida på engelska, och utan att det röjer några affärshemligheter?
Jenny Reimers ja… Ja, men då verkar du väl vara inne på rätt spår du också, ändå. Placerar henne också i tätklungan, liksom vill rekommendera hennes bok. Har föresten varit och hållt en intervju med henne. Det väl föresten hennes alster som jag i stora drag vilar min förklaring på hur man botar reumatism på. Skaffa gärna den inbundna boken. Den är verkligen bra att ha hemma…
Bengt-Olov, det är ingen direkt affärshemlighet utan bara något som vi har gått på kurs och lärt oss, och läst, studerat och använt i arbetet för att bättre kunna hjälpa våra klienter. Men jag har inte sett någon svensk sida om metabolic typing och min egen är under uppbyggnad så jag har ingen svensk översättning än, men det kommer så håll ut så kommer det snart. Men kort och gott så kan man testa fram vilken grupp man tillhör och då kan man få veta vilken mat som är i linje med sin metaboliska typ. Det hela är uppbyggt på att det finns två huvudsakliga sätt för cellerna att utbvinna energi ur den näring vi får i oss, hos människan är nästan alltid en mer dominant än den andra, därav en metabolisk grundtyp. Men visst det blir krångligare än så då det ena systemet styrs av det autonomanervsystemet och det kan vara dominant i det parasympatiska eller sympatiska i sin tur, så i stort set 4 olika typer med en mix av varje… Forskare har testat fram via blodtester vad födan gör med respektive metabolisk typ och har därav fått veta vilken mat som håller dig inom din optimala nivå, och speciellt då pH-nivå. Detta är mkt intresssant då tex benskörhet ska normalt behandlas med kalcium men det fungerar bara på en metabolisk typ medan den andra förvärras. Förstår du vad detta innebär, det går inte att linjärt följa vanliga rekommendationer för vad som är bra att ta vid olika sjukdomar, utan allt måste ta hänsyn till vilken grupp du tillhör. Läs mer på www.chekinstitute.com/articles
Mvh
Andreas, existenza.com

Existenza - Nu har jag kikat runt lite på det där med "metabolic typing"….det jag ser är att det kostar pengar…det får mig skeptisk när all info måste köpas. Det känns som ytterligare ett sätt att mjölka pengar från människor som mår dåligt.
Men jag är ändå nyfiken…så jag ställer några frågor, om det är ok!?
Såg att det verkar finnas 2 huvudtyper:
- - De som mår bäst på mycket protein och relativt mycket fett men mindre komplexa kolhydrater (stärkelse)
- - De som mår bäst på lite protein, fett och mycket stärkelse
Sedan finns såklart en mix av dessa.
När i människans evolution har detta behov av stärkelse skapats?
Vilka 2 huvudsakliga sätt finns det för cellen att utvinna energi (ATP och…)?
På vilket sätt är det ena sättet att utvinna energi dominant hos alla?
När man ätit LCHF under lång tid, visar då dessa tester att man tillhör samma typ som innan kroppen vara van att leva på fett?
Jag tror på LCHF och artriktig kost, det är gratis och ger en utmärkt hälsa för alla som tillhör människosläktet och har normal människo-DNA skapad genom evolutionen.
Stenålderskost har gjort mig symtomfri från astma och UC

Existenza
Låter intressant och det kan säkert ligga lite i det du säger att man kan komma ännu längre genom att riktigt gå ner på individnivå
Det låter dock lite i mina öron som metoden som sa att man skulle äta enligt sin blodgrupp som var på tapeten för nåt år sen
Berätta gärna mer. Är det nån indisk lära som finns i bakgrunden??
Pasi, tid är pengar, det är väl klart man skall betala för den tid som det tar att göra testerna och få reda på sin typ!!?? Nu är du skeptisk i överkant! -Jag tar alltid betalt för min tid, det är ju mitt jobb. Alla jobb tar betalt för antingen tid eller prestation.
LCHF sättet att äta fungerar utmärkt för det mesta för oss nordbor, som under långa tider och under hela året har haft tillgång till detta, men för tex aboriginer i Australien, de som inte bodde vid kusten var tillgången på djur ytterst begränsad. Det som överlever i torra landskap växer det mesta under jorden, och är då för det mesta stärkelserik. Det är därför som de har ca 1,5 m längre tunntarm än de som bodde vid kusten. Vi är lika olika på insida som vi är på utsidan! Jag har haft kunder från Persien, grekland, Sri Lanka etc. som inte alls kan äta de proportioner som en sk. proteintyp kan göra.
De två energisätten är via Krebs cykel (citronsyracirkeln (bildar ATP)), som kräver tillgång till syre (därav oxidativ process=två huvudtyper slow och fast oxidizer, fast för att de kräver en högre andel fett/protein in i Krebscykel än slow, som kräver mer glucose in i cykeln för att den ska bli balanserad, annars blir energiproduktionen försämrad och alla biologiska funktioner blir drabbade, 80-90% av kroppens energi genereras via Krebscykel, resten via glycolys utan syre, fett och proteiner, dvs enbart glukosförbränning som ger laktat som restprodukt. I fallet med en autonomisk typ överskuggas hela denna process av det autonomanervsystemet som i samarbete med det endokrina systemet (hormonsyst.) gör att dessa typer inte är lika beroende av Krebs cykel för sitt välbefinnande utan påverkas mer av det hormonella systemet som kan sympatetiskt hålla dig "flytande" vid tex en blodsockerbottennivå utan större negativ påverkan som då en fast oxidizer skulle ha upplevt. Hos dessa autonomiska typer kör det autonomiska nervsyst. över det oxidativa.I dagsläget vet man inte riktigt hur detta fungerar men forskning pågår och du kan läsa mer om du letar efter namn som Francis M Pottenger, William Donald Kelley, Nicholas Gonzalez och Bill Wolcott.
Jag hoppas att du får tag i mer information för jag hinner inte skriva mer just nu (3 små barn, jobb+ egen firma, gammalt hus och mykcet att läsa… ;=)
Mvh
Andreas Existenza.com

existenza - Tack för svaret!
Vi har ju märkt här att vissa (dock bara ett fåtal enl min uppfattning) behöver lite mer kolhydrater för att må bra. Jag ska kika efter mer info när jag har tid.
Men håller du inte med om att en person som är slow men har ätit LCHF under så lång tid att de bränner fria fettsyror, dvs fått en effektiv fettförbränning också möjligtvis får en annan klassning när testerna görs?
Hmmm… googlade lite och hittade den här sidan The Metabolic Typing Diet som beskriver Protein types, Carbo types och Mixed types.
Enligt den klassificeringen är jag definitivt en Carbo type. Skall testa att höja kolisarna och se vad som händer.
Eftersom jag inte gått ner i vikt på 3 månader och dessutom testat att låta bli flytande mejeriprodukter i två veckor utan någon skillnad så hade jag ändå tänkt experimentera. Dock tänker jag inte sätta i mig kolisar i form av mjukt bröd/pasta/ris/potatis, det blir nog mera grönsaker på tallriken.
Skall läsa på lite mer under veckan och börja testandet på måndag.
Hallå Trolcina… det här låter som Din tråd….
Vi har en medlem som redan kommit fram till detta genom egna experiment.

Det som slår mig när man googlar på LCHF, stenålderskost är mängden av information som kommer upp….när man googlar på typerna så slås man av hur många som vill tjäna pengar på andras ohälsa!
Inget fel med att tjäna pengar…men det första man hittar är ju definitivt inte övertygande info om hur typningen går till och hur det funkar i praktiken….och hur evolutionen gjort för att skapa de olika typerna osv.
Hmmm, enligt hur typerna är till personligheten så tillhör jag alla typerna (Typ A, Älskar fett men också sött, lite problem med vikt, ofta hungrig) men det beror på om jag typar mig nu eller när jag åt vanlig mat. Jag fungerar ju helt annorlunda nu….inget sötsug, inga problem med vikten osv.
Existenza - Ännu en fråga! När man gör testerna på vilken typ man tillhör undersöker man då personens fettförbränning för att jämföra det med kolhydratförbränningen på något sätt?
Vet att Trolcina testat sig fram till en liknande variant, det är det som inspirerat mig att skruva upp kolisarna från början när inte "grädd-testet" gav resultat.
Carbo-typen stämmer in till punkt och pricka på mig, även innan lchf. Kan glömma av att äta eftersom jag inte varit hungrig, ytterst sällan sötsug, så gott som alltid 10 trivselkilon, typ A och kan inte vara utan mitt kaffe även om jag klarat att gå ner till två koppar om dan nuförtiden.
Det enda jag skulle kunna lägga till från de andra är saltsuget, fast med lchf har det försvunnit.

Man får absolut inte vara rädd att testa sig fram till den individuellt optimala kostsammansättningen.
Pasi, ok endast helt kort, jag blir så ledsen när jag hör dig att antyda att metabolisk gruppbestämning enbart är för att tjäna pengar på folk är att vara otroligt grov i munnen mot de personer som vigt sitt liv åt forskning (och som tagit betalt av sina kunder för att de behandlat dem) för att kunna försöka förstå mer om det hela fungerar så att man kan ge människan den mest optimala kost som passar dem, alla andra dieter utgår ju ifrån att alla är vi lika och skall äta lika=fel, fel och fel igen.
Ett riktigt testförfarande görs med hjälp av blodprov efter det att du intagit föda som innehåller exakt bestämda proportioner av kolhydrater,fetter och proteiner. Sedan läses ditt blod av följande timmar för att se hur just du reagerar. Detta görs med minst ett par olika intag.
Ett mer enkelt test görs med lackmus papper och salivtest tillsammans med hjärtrytmvariationer samt frågeformulär, detta är inte lika säkert men har visat sig ge relativt goda resultat, om man nu vill undvika blodet…
Låna en bok GRATIS på biblioteket om det hela och försök att förstå att all information finns tillgänglig, men inte på vanliga bloggsidor och dylikt för att med information följer ansvar.
Bli inte ledsen, Existenza! (och välkommen, vill jag också säga:)
Det är bara det, att här på forumet så huserar en hel skrälledus med folk som känner sig arga, upprörda och grundlurade sedan många år tillbaka av samhällets allmänt accepterade kostråd. Det medför, vare sig man vill det eller ej, en viss tveksamhet (eller misstänksamhet, om man vill kalla det så…) mot alla försök- även om det inte är försök egentligen- att styra iväg en från LCHF-tänket. Som återgett många människor både hälsa och energi och livsglädje. Sedan kan man inte komma ifrån att Pasi är en obotlig "nyfiken i en strut" (sagt med en stor glimt i ögat, Pasi!) människa som aldrig låter en diskussion vila i onödan! 

Och en källa till många klokord här på forumet.

Existenza - Självklart vill jag inte att du blir ledsen i ögat!
Menade självklart inget illa.
Vad är autoimmuna sjukdomar?
Gittan: En autoimmun sjukdom är en sjukdom där det egna immunförsvaret angriper kroppens vävnader. Bland annat reumatism och SLE anses bero på detta. Dessutom finns det ett mycket stort gråspektrum av sjukdomar där man misstänker att autoimmunitet är den stora boven, bland annat Diabetes Typ I.
Hypotesen att vi bör äta efter får metabolism känns rimlig, och kan förklara varför det råder sådan förvirring inom kostområdet. Tror det är oerhört svårt att påvisa ens metabolism via biokemiska parametrar dock, och det känns som det är "trial and error" som gäller här. Det luriga är dock att man på en kost som uppenbarligen får en att må utmärkt ändå kan utveckla sjukdomar. Sen tror jag det är viktigt att sätta kosten i sitt sammanhang. En elitidrottare har andra behov än en medelålders med utbredd insulinresistens. Personligen märker jag att kosten får mindre betydelse för mig, ju mer rätt allting är runtomkring mig. Får jag ägna mig åt stimullerande aktiviteter, motionera någon timme om dagen och känna mig behövd verkar det inte spela någon roll om jag lever på skräpmat. Då menar jag givetvis endast för välbefinnandet.
Evolutionistiskt är detta intressant. Trots att vi härstammar från Afrika, och vår metabolism i stort torde vara den samma finns det människor som mår utmärkt på allt ifrån 70 % kolhydrater (Kitava) till 5 % kolhydrater (exempel från detta forum). Frågan är hur mycket som är förutbestämt genetiskt, och hur mycket som har med anpassning efter våra behov att göra?

Ja det stämmer som Margareta säger här ovan att jag exprimeterat mig fram till vad min kost ska innehålla för att jag ska må bra och fortsätta gå ner i vikt. Jag har Morbus Dercum, Fibromyallgi, Artros i fingrar och fötter samt KOL efter ett rökande liv, men jag har ett sjujäkla bra humör också och har därför förmågan att göra det bästa jag kan av livet trots det och jobar för närvarande 75% samtidgt som jag har ett aktivt fritidsliv också.
Min kost innehåller mer kolhydrater (ca 20 gr/100 gr) än de flesta på den här sajten och min vikt fortsätter neråt -Hrmph! Inte just nudå iom att jag hamnat på en platå antagligen. Jag har också pga kyla ena dagen och halka nästa fått avstå från mina morgonpromenader före frukost och istället fått gå på gåband 2 x 30 min per dag med frukost i magen ena promenaden och middan i magen på andra. - Längtar till det tinar igen och halkan försvinner för då är jag ute och går i ottan igen måndag till fredag.
Hur som helst så syns det på vågen att jag inte gör mitt morgonpass just nu och har därför börjat labborera igen gm att stryka potatis och pasta från kvällsmålet. Jag tror helt enkelt att jag tillhör det folket som har en kropp som kräver att man startar igång fettförbränningen gm morgonpromenaden på 60 min i snabb takt på fastande mage. Utan denna promenad så kommer inte fettförränningen igång.
Äter jag dessutom för lite kolhydrater då morgon prommenaderna är igång så svarar kroppen med svältsignaler och lagrar för kommande svälttider. Balansen är tydligen för mig mkt viktig *skratt* tillhör också dom som inte kan dricka sprit. Jag blir helt "lealös" efter 2 svaga drinkar, helt klar i knoppen med en kropp som vinglar hit och dit - Dyngrak! skulle de flesta kalla det, jag tom sluddrar då jag försöker prata.
Tydligen så finns det en indianstam någonstans i världen som inte heller kan dricka alkohol utan att påverkas på samma sätt som mig - Så jag är väl släkt med dem!
Där emot ett glas vin el två påverkar mig inte på samma sätt även om jag redan efter ett litet glas vin måste erkänna att jag känner mig påverkad. Det finns läkemedel för detta fenomen som gör att man inte påverkas men samtidgt så blir det ju en mkt billig fylla om man nu är ute efter det.
Kom precis att tänka på att - Undrar om samma läkemedel som hjälper en att klara av sprit även skulle hjälpa kroppen att inte påverkas av kolhydrater? Ja vem vet? Kanske finns det ett läkemedel redan som ingen tänkt på som faktiskt skulle hjälpa mot fetma!
H Cina -27,5 kg