Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4624 ggr
felfriinte
0

MS och kost

Om man misstänker att man fått MS spelar kosten någon roll? Kan lchf bromsa sjukdomsförloppet?

BoZackrisson
0

Det vet vi inte. Men det finns vissa studier som tyder på att kosten kan spela en viss roll för sjukdomsutvecklingen. Om du vill veta mer om MS kan du med fördel läsa Birgitta Brunes nyutkomna bok Går signalen fram. Hon är läkare och har haft MS i 30 år. Jag recenserar boken i det nummer av 2000-Talets Vetenskap som utkommer om någon vecka.

Sen finns det förstås en rad läkemedel att ta till också. Först bör du låta en neurolog undersöka dig.

finntroll
0

Min neurolog har uttryckt saken som så, att kosten har betydelse för alla autoimmuna sjukdomar. Alltså en kost som dämpar inflammationstillståndet i kroppen kan vara till nytta. Min personliga erfarenhet är att jag inte haft ett enda skov efter att jag övergick till lchf för snart två år sedan. Tiden är ju inte så lång, men mina MS symptom, inklusive fatique trötthet och yrsel har hållits borta.

irrelinn
0

Hittade denna länk här på KiF i en annan tråd om MS: Second Opinion vilket vill påvisa att kost kan ha betydelse framförallt spannmål (vete).