Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 16694 ggr
VelvetP
35

Kolesterol och leverskada?

Nu är det jag med mitt kolesterol igen. Jag hade ett totalkolesterol på 4,2 innan jag började med lchf. Detta steg sedan till 10,2. Nu, ett halvår senare, var jag och mätte mitt kolesterol igen och det låg då på 7,6. Det är med andra ord fortfarande för högt.

Min läkare pratade om att det kan vara ett tecken på leverskada och jag hade ett förhöjt värde på Kobalaminer-S. Gränsen gick vid 650 och jag hade 684.

Nu är jag jättenervös igen. Jag har sagt att jag vill ta Apo-kvoten och kolla risken för hjärt-kärlsjukdom, men hur är det med levern? Jag har dessutom diabetes typ 1. Är det någon annan som har haft förhöjt värde på kobalaminer?

Kan det vara den feta kosten som skadar levern?

Wtn3
0

Ett kolesterolvärde på 7.6 är bara för högt om du har lågt HDL. http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Zepp
0

Jamen Kobalamin är B12 och du har högt värde.. det borde vara bra??

"Upptaget av kobalamin till blodet är en komplicerad process i många steg.

1. Kobalamin frigörs från dietärt protein genom proteolys i magsäcken
  2. Det frigjorda kobalaminet binder därefter till ett bärarprotein, samtidigt som Intrinsic Factor (IF) frisätts ut i magsaften från magsäckens parietalceller.
  3. I tunntarmen frigörs kobalaminet från bärarproteinet samtidigt som det istället binder till IF och bildar ett komplex.
  4. Komplexet tas upp i tarmväggen genom speciella receptorer i tunntarmens slut - ileum.
  5. Kobalaminet transporteras ut i blodet och binder där till ett annat bärarprotein.
  6. Slutdestinationen är levern, där det lagras för framtida behov. "

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kobalamin

Och ditt kolesterol har ju sjunkit.. hur var fördelningen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VelvetP
0

Ja, fast för högt värde av kobalamin tyder på leverskada, så det är inte bra.

Jag fick såklart inte veta fördelningen utan bara totalkolesterolet, så jag bad om att få veta HDL, LDL och triglycerider. Hoppas få svar i morgon.

dufva
0

Du följer vad jag skulle vilja påstå är ett vanligt mönster för den som går över till lchf-kost.

Initialt stiger totalkolesterolet under perioden då kroppen jobbar med läkningsprocesser.

Efter några månader till nåt år börjar värdet sjunka tillbaka.

Där verkar du befinna dig precis nu.

Efter ytterligare en tid kan du mycket väl få ett kolesterolvärde som tom är lägre än innan du började med kosten Skrattande

Du är alltså troligen i ett mycket bättre skick nu än du varit på länge.

Antagligen ser dina övriga värden bra ut, inte minst den viktiga apo-kvoten som berättar om ditt LDL kolesterol i huvudsak består av lätta fluffiga partiklar.

Mest troligt gör dom det så du behöver nog inte vara orolig Glad

Levern tar inte skada av LCHF-kost.

Den mår bara bra av att få släppa ut gallsalter med jämna mellanrum.

Vad det lite höga b12-värdet indikerar måste utredas av läkare.

Kan vara helt normalt men kan komma från en infektion eller problem med sköldkörteln och ibland bara på att man råkat bli gravid.Glad

Pasi
0

Jag tror inte alls kolesterolet eller B12-värdet är tecken på kollapsande lever utan rena hälsotecken.

Dessutom innebär högt kolesterol normalt bättre mental hälsa, bättre muskeltillväxt och bättre allmänhälsa (bättre motstånd mot sjukdomar och minskad risk för för tidig död).

Har i övrigt sett en hel del som tagit prover på b12, och legat högt (finns nog några publicerade värden här i forat) - jag har svårt att se det som en nackdel i dessa tider då många istället har brist och mår riktigt illa av det.

maax
0

Började med LCHF i juli 2008. Ett halvår met kosten konstaterades exkstem förhöjd B12 nivå. Förra sommaren var nivån helt normal.

Mvh

Maja

Lic. kostrådgiver i LCHF

Miss-Saffran
0

LCHF-kost i all ära (jag är också frälst), men ett högt B12värde är lika farligt som ett för lågt.

Det är därför man medicinerar B12brist ytters långsamt, annars klarar inte kroppen av det och det blir leverskador.

Det behöver dock inte bero på kolesterolet, utan vad vanligare är: problem med sköldkörteln. Sådana problem är extremt vanliga hos kvinnor i klimakteriet. Oftast går värderna ner och blir för låga, men hos många är det tvärt om.

prata med din doktor! (och ge dig inte, jag vet hur jäkligt det kan vara att nå fram och få svar på alla frågor)

Wildrat
1

Bara ett enda prov kan väl inte visa på problem med levern? Är doktorn riktigt orolig skulle du väl få lämna en hel massa andra prov?

VelvetP
0

Hej igen!

Tack för alla svar.

Sköldkörteln är kollad och det var inga problem. Ingen graviditet heller. Jag har idag fått veta fördelningen över kolesterolet.

Kolesterol-P 7,6

HDL 1,4

triglycerider 0,68

Har dock inte mätt kobalaminer än igen, men antar att det blir en full utredning nu eftersom kolesterolet inte har gått ner mer.

Vad gäller hjärt-kärlsjukdom så är jag inte orolig. Då vill jag veta min Apo-kvot först. Däremot levern är jag mycket orolig över. När jag tittar tillbaka på mina värden på kobalaminer så har de successivt stigit över de senaste 6 åren. Kolesterolet har dock legat bra fram till för ett halvår sedan.

Jag har hållt på med lchf en lång tid nu, så det rör sig inte om bara ett par månader. Läkningsskador som ni pratar om borde ju vara klara nu…

Läkaren skulle höra av sig, så får jag se vad hon säger.

vikingmormor
1

För att undvika missförstånd angående leverskada. I första hand kontrollerar man (som tidigare nämnts) ASAT, ALAT, GT, bilirubin, ev ALP och mera sällan PK (som mest används för att kontrollera blödningsbenägenheten vid Waranbehandling/blodproppssjukdom).

Man börjar inte leta efter leverskada genom att ta B12. Det är vanligare med låga B12-nivåer än höga. Man kan tom ha en B12-brist vid värden >1000pmol/L. Man ska kontrollera homocystein och/eller metylmalonsyra, vid misstanke om sjukdom.

Det är vanligt med B12-brist, man får neurologiska symptom, ångest->depression->irreversibel minnesstörning->demens om man låter en B12-brist stå, så man smyger inte en behandling, man använder injektioner för att så snabbt som möjligt få upp koncentrationen. Har man träffat en enda B12-demens, så har man respekt för brist på B12 och folsyra.

En vanlig anledning till lite höga B12-värden är vitamintillskott.

Wtn3
0

Tycker inte dina kolesterolvärden är något alls att oroa sig för, om man läser Kostdoktorns sida så ska Totalkolesterol dividerat med HDL vara under 6 för att vara i sin ordning, och 7.6/1.4 är strax över 5.4, inte jättebra men absolut ingen grund för stor oro heller, och triglyceriderna ser bra ut. Om Apo-kvoten också visar sig vara bra så är ditt kolesterol bra, att pressa ner det ännu lägre med mediciner vore snarare att göra din kropp en björntjänst.

Pasi
0

#9 Om kolesterolvärdet plötsligt stiger beror det vanligen på nån infektion (eller stress) - då ska man vara glad att det steg eftersom det skyddar.