Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 2851 ggr
[Anki_]
0

Andras kommentarer vid lunch...

Jag tycker det känns lite obekvämt på luncherna på jobbet.  Jag har märkt hur andra sneglar mot min matlåda och jag har fått en och en annan kommentar. Alla på jobbet verkar vara fettskrämda och knaprar frukt o äter light produkter.

Hur gör ni när någon frågar varför du inte har potatis till köttet, eller varför du har så fruktansvärt mycket smör till maten? Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera deras kommentarer för jag känner att det inte är någon ide att tala om varför jag äter som jag gör, då skulle de bli ännu mer förfärade och säkert tala om hur onyttigt det är att äta så etc… Hur hanterar ni andras kommentarer?

odezza
0

Usch ja… att andra alltid ska lägga sig i… Om du inte vill ha diskussion, måste du kanske vara lite "otrevlig" och påpeka att du tycker att det är taktlöst, eller ouppfostrat, att lägga sig i andras matläda… men det är ju inte kul att vara otrevlig…

Om du ändå vill vara lite inbjudande, kanske du istället kunde säga att du har kommit underfund med att det är kolhydraterna som inte är hälsosamma för dig, men då får du kanske räkna med diskussion. Om den blir jobbig, kan du kanske avsluta den med att du vill bli respekterad för att du har kommit fram till vad som är bra för dig…

Ett tredje sätt är ju att skylla på att man inte tål vissa saker saker…  t ex gluten och stärkelse… och att man måste ersätta det med fett, för att få lite näring i sig…

Hoppas att det löser sig!

"still lost in space and time"

Mervi
0

Det är inte lätt att sitta där ensam och äta annorlunda. Jag fick mycket fler frågor när jag var vegetarian än nu. Jag har fet sås med till köttet och grönsaker (broccoli, blomkål) och lite sallad. Ingen säger något nyförtiden men de vet att jag inte äter potatis, bröd, pasta osv. Ibland försöker de få mig att äta när det är fika men de har tröttnat på det. Jag har en arbetskamrat som inte heller äter bröd, pasta, ris osv men hon är mer fettskrämd så hon har inte så mycket fet sås och mer grönsaker, men hon äter inte heller frukt till vardags.

Jag tror att det bästa är att tala om som det är, du mår bättre med denna mat och äter det därför. Ju fortare de får veta hur du äter ju mindre frågor tror jag. Det är så spännande med andras matlådor så det är inte kloktFlört.

Jag kommenterar andrig andras mat och får ha min i fred nuförtiden.

[Anki_]
0

Tack för tipsen! :) Känns bra att kunna bolla sånna här problem med likasinnade!

anneli1964
0

Hej Anki! Det där med kommentarer till lunchen slipper vi nog inte undan*L* Men härda ut! Ibörjan fick man ju en del gliringar men det förvandlades snart till nyfikenhet när dom såg att jag gick ner i vikt och nu står dom nästan på kö för att kolla vad jag har får "roliga" matlådor med mig när jag kommer.

[Saiva]
0

Ja, de där luncherna… I början var det jättejobbigt. Fick frågor hela tiden om min matlåda som jag svarade ärligt på. De flesta blev förvånade med lite nyfikna. Men vissa där kunde ju inte acceptera att jag åt annorlunda än dem. En av dem vräkte ur sig till slut "Ta en potatis! Hörru tjejen! Ta en potatis nurå!!" Skrikandes Då blev jag förbannad. Sen har hon inte sagt nå mer om min mat. Men de andra tycker att jag äter så god mat hela tiden och har till och med börjat fråga efter mina recept! Skrattande

Svara vänligt och ärligt på deras frågor, tillslut tröttnar de.Glad Svarar du undvikande blir det ju ännu mera spännande! Men acceptera inte att ngn blir otrevlig!

[Anki_]
0

Vad roligt det är att få ta del av era tips!

Egentligen är de nog bara nyfikna när de kommenterar maten, och kanske lite avundsjuka för att de tycker det ser gott ut med mycket sås till köttet och grytor etc.  Glad

Gugge
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej, jag har oxå fått undrande blickar men har turen att ha en arbetskamrat som oxå förstått vitsen med LC så vi är två med våra matlådor. Men när någon frågar så berättar jag att det började med en kollega som med stark övervikt fick diabetes. Han gjorde tvärtemot dietistens råd, hittade SSS och docktor Dahlquist och han har idag tappat 37 kg. Och har utmärkta värden. Och att jag har en man som oxå är överviktig och har diabetes, och att han har slutat med insulin och börjat minska på sina tabletter oxå. Och då är det ju svårt för mina kollegor att rynka på näsan. När jag oxå sitter och smaskar i mig grädde och goda ostar.. dock har vi inte rasat i vikt, kropparna är väl fortfarande fundersamma och vill inte släppa till riktigt. Inte ännu…..

Så mitt råd är att berätta som det ärl, hur bra man mår osv, då får du säkert stöd istället.

lizziett
0

Hej Anki_!

Jag förstår att det är jobbigt. Men vet du va, du har ju en hemlighet som de inte vet om. Och det finns människor som ändå inte skulle förstå.

Jag har haft diskission med en närstående som frågar varför just LCHF är rätt och inte Livsmedelsverket rekommendationer. Då skickade jag några kopior från Annikas nya bok och han blev ännu mer intresserad så nu har han beställt boken. Dock vet  jag att tveksamheten inte är över. 

Jag säger som Läkaren Dr. Eades varför skall man pröva LOW CARB? Jo, det enklaste och kortaste svaret är: För att det fungerar!

Pasi
0

Har hela tiden visat upp hur gottiga grejer jag äter, och lagt till ett o annat naturidentiskt njutningsljud för att påminna dem om hur gott jag äter. Flört Bara så att alla ska förstå att jag står för det jag äter och tror på och dessutom vet varför jag äter det.

Jag tror det blir mer gliringar och blickar om man försöker smyga. Jag klargjorde allt första lunchen på nya jobbet….drog det logiska i att äta artriktigt. Sedan dess har ingen sagt något …inte heller tittat konstigt.

copia
0

Jag känner igen det där, men jag har bara konstaterat , att så här äter jag. Jag har ett par gånger delat med mej av lunchen, och den har varit uppskattat. En gång såg en kille frågande ut nä rjag åt en brie direkt ur paketet, han trodde det var rent smör!!  -Kunde ha varit , sa jag glätt, då blev bestörtninge ännu större..*S* Stå för det du gör, bara , förklara bara för den som vill..annars..bara njut!

[Anki_]
0

Copia: Du har helt rätt. Nästa gång någon frågar varför jag äter så mkt smör exempelvis så ska jag säga att jag mår så bra av det. Jag tror jag måste öva på att inte ta illa upp av vad andra tycker! :)

Huvudsaken är ju egentligen att man själv trivs med detta sättet att äta. Jag tycker det är gott och hälsan blir bara bättre o bättre!   :)

Margareta
0

Sten Sture brukar säga att man kan använda salladsblad att gömma sitt smör under, så gör faktiskt jag på jobbet…Generad

Numer pensionär i Nynäshamn

Tilda-T
0

Mina tallrikar dekoreras med rårivna morötter,sallad,odyl då märks inte det så mycket att man inte har ris potatis pasta å sånt!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Mervi
0

Jag brukar också ha sallad, broccoli, blomkål för det skall se "nyttigt" ut men jag tycker även om dessa grönsakerna.

När jag hade potkäs till mina bantarbiffar första gången så fick jag en fråga om det, När jag förklarade så var hon som frågade uppriktigt intresserad och tyckte det lät spännande.

Kia
0

Jag brukar också gömma det under ett salladsblad eller så. Fakta är att det är inte alltid jag äter upp salladsbladet hihi……

Men egentligen är det inte klokt att dom bryr sig vad man äter. Hade man suttit där med endast grönsaker hade man inte fått någon förfrågan eller att någon hade tittat konstigt på en.

mmmm gott med smör Flört

DaMum
0

Jag har visserligen inget förvärvsarbete (sjukpensionär) men nog har jag fått kommentarer från folk ändå!

Tyvärr kan jag inte tillämpa det där med att säga att "det fungerar" eller "jag mår ba av det här", eftersom jag är GRAVT överviktig, pratar alltså om c:a 90 kg som måste bort. Så även om jag hävdar att jag mår bra och att det här är nyttigt, så ser ju folk hur jag ser ut… och så fortsätter de kritisera.

Det är skönt att det här forumet finns, så jag har någonstans att bolla tankar och idéer. Folk i min omgivning fattar inte alls något av det här, de är fettskrämda.

Vette
0

Detta känner jag mycket väl igen. Jag la om min kost för 2,5 år sedan. Från början åt GI-hållet för att sedan dra ner mer och mer på kolhydraterna till nu i stort sett inga kolhydrater. Sedan dag ett och fortfarande, kommenterar mina arbetskamrater min kost. Trots att jag gått ner 38 kg så att de kan se att detta uppenbarligen fungerar så kommenterar de fortfarande. Lunchen är därför sällan njutbar, stressar upp mig över deras kommentarer. Men jag har å andra sidan inte sagt ifrån, men förklarat om och om igen varför jag äter som jag gör. Jag tror att det ibland handlar om avundsjuka. Det är många som skulle vilja leva ett hälsosammare liv men inte klarar av det och då är det alltid jobbigt att se någon annan lyckas. Jag försöker att tänka på att i slutändan är det ändå jag som har rätt. Flört

Tilda-T
0

Kul med din viktnedgång Vette den kan dom väl ändå inte argumentera emot.Det är alltid lättare att få acceptans för en diet om man kan visa upp resultat.

Du måste väl nästan vara som en ny människa Vette som har tappat så mycke i vikt!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

[Anki_]
0

Vette: Vad kul att höra att du lyckats så bra med din viktminskning! Stå på dig. Jag tror absolut att det ligger mycket sanning i det du sa om att det troligtvis är avundsjuka bakom.

Mervi
0

Grattis Vette till ditt fina resultat, jag fattar inte att folk är så, men jag håller med att det är säkert avundsjuka, du har gått ner och du äter dig mätt och du äter gott.

De flesta kopplar bantning och viktminskning till svält och det gör inte du, du har inte heller slutat med din "diet" när du gått ner dina kilon, det retar också upp folk. Inte skall du avstå från tårtor och godis nu när du gått ner, du kan väl äta som vi… osv.

Det har jag hört så många gånger, ingen vill förstå att detta är ett sätt att äta hela livet, en kost som vi gillar och ingen diet för några månader.

Lycka till i fortsättningen med.

Vette
0

Tack ska ni ha! Jag har verkligen blivit en ny människa. Det är så mycket positivt som händer på den här kosten, inte bara vikten. Det är som det sagts tidigare, vi som vet "hemligheten" kan bara stå på oss och köra vidare!

Piltson
0

"Light"-produkternas effekter har vi försökt beskriva i dagens kapitel av Rössnerkommentaren. Frågan har väckts om de t.o.m. kan vara en orsak till de ätstörningar som blivit allt vanligare bland unga tjejer. Adress:

http://blogg.passagen.se/fetsmart/comments/Weblog/r%C3%B6ssnerkommentaren_del_2#comments 

och scrolla hela vägen ned till sista kapitlet, det är XXXVIII, fast det råkar stå XXVIII om inte Fetsmart har ändrat
.

Gittan-Xyz
0

Jag hade nog sagt att jag inte gillar potatis och att jag gillar smör. Somliga tycker det är provocerande när man berättar om denna kost.

mezza
0

Jättebra tips!

jag är lite små feg så jag smyger lite men snart blir jag modig

cia4fun
0

Idag fick jag en kommentar: "nu får du geee dig"… när jag tog Bregott på moroten… Men jag förklarade att jag åt lågkolhydratkost och punkt slut! Men jag vet inte hur jag ska göra på frukosten på jobbet i fortsättningen..jag har ingen lust att sitta och förklara och försvara../Cia

Mervi
0

Man vill väl ha lugn och ro när man äterGlad.

JennyD
0

Jag har ganska strategiskt valt att förklara mer ingående för de personer som jag VET har förmågan att tänka kritiskt och ta reda på fakta. Självklart inte förrän de själva blev intresserade och frågade, men då var det just mina matlådor som väckte intresset. Dessa personer har sedan själva sökt information och kommit fram till att de vill prova, så vi har blivit ett litet LCHF-gäng. Och nu när vi är några stycken, sprider sig intresset. Dumma kommentar ignorerar jag faktiskt, jag har ingen lust att framstå som om jag predikar, utan jag brukar bara sammanbitet säga ifrån att detta inte är en diet (vissa verkar tro att allt som avviker från tallriksmodellen är bantning!) utan den kost jag väljer för att må bra. På vissa går det ju bara in genom ena örat och ut genom det andra… då får man väl formulera sig litet giftigare nästa gång… hehe! Skrattande

Pasi
0

cia4fun - Du förstår väl det uppseendeväckande i det hela…skippa moroten i fortsättningen!Flört

[Anki_]
0

#27 JennyD: Jag känner igen det du sa om att bara för att man inte äter enligt tallriksmodellen så tror de att man bantar…

Men där har de fel!  SkrattandeJag trivs obeskrivligt bra med LCHF och kommer fortsätta med det resten av mitt liv.

zeretki
0

Säg att din mage inte klarar av för mycket stärkelse. :) Det funkar för mig. Ingen har nån aning om vad jag menar iallafall.

Margareta
0

#30 precis så säger jag, jag tål inte stärkelse punkt slut.

Eftersom det är så mycket jag INTE äter, äter jag fett istället. Jätteenkelt.

cia4fun
0

Pasi: Hehehee…tänkte inte på det../ciaRäcka ut tungan

MegN
0

#31: Exakt! Det är ju bara att förklara att man inte tål vissa födoämnen, men däremot fungerar andra bra! Sen att man inte enligt standardsjukvården är "allergisk" eller så - det är en annan sak. Nog har jag hunnit lära mig så pass om min egen kropp nu att jag verkligen vet att jag inte TÅL stärkelse, och att FETT fungerar bättre på min matsmältning (+ övriga kropp). På samma sätt vet jag att MJÖLK inte är bra för mig. Däremot kan det vara svårare att få folk att acceptera att man inte äter frukt - för det är ju så förfärligt nyttigt. Morötter också, osv. Då brukar jag svara att näringsvärdet på dagens frukt är försumbar eftersom den inte får mogna färdigt i solen på trädet. Att jag får i mig mer näringsämnen genom att äta broccoli och ibland en cole slaw på vitkål.

Men som sagt, det funkar rätt långt att säga att man faktiskt inte tål eller inte mår bra av (beroende på hur "drastisk" man vill vara i ordalaget) diverse matvaror.

Häromdagen var jag ute med ett gäng bönder och åt lunch, jag beställde entrecote utan potatis men med extra persiljesmör. Och en av "gubbarna" såg beundrande på mig (och min smördrypande entrecote) och sa att "äntligen ett fruntimmer som har vett att äta riktig mat!" Det tyckte jag var härligt!

odezza
0

Igår var jag på veckans övning med mitt trumgäng. Det brukar avslutas med te och något bakverk, eller kakor el dyligt. Igår blev det paj med någon söt fruktfyllning. Jag har ju hållit på med LCHF i 7 månader, så vid det här laget vet dom att jag dricker teet, men skippar resten… En av dom komenterade dock -Jaså, du är fortfarande ståndaktig! Flört

Jag svarade att det inte handlade om att vara ståndaktig, tvärtom var jag glad att slippa sådant som fruktpaj, då jag blir sjuk av det. Dom undrade på vilket sätt, och jag svarade att jag får tillbaka min astma, och att det håller i sig i ca 2 veckor. Dom hade svårt att tro det, och undrade om jag även blev sämre på något annat sätt, eller om det bara var astman. Jag svarade att även min Depression kommer tillbaka, och att även det håller i sig i ca 2 veckor. Sedan avslutade jag med att valet för mig är lätt, jag tycker inte att en bit paj är värd 2 veckor av mitt liv, och att det därför inte handlar om ståndaktighet.

Detta gjorde slut på samtalet, men jag såg att det rörde sig i skallen på dom… Glad

"still lost in space and time"

Mervi
0

Efter TV 4:s program Drevet och allt snacket om hur farligt GI och LC-kost är så blev det snack om det på lunchen. Jag var inte med där men en annan kollega som också skippat bröd, kakor, ris, pasta osv. satt med. Hon äter inte som vi utan hon äter massor med grönsaker och lite bär. Hon lär sig hela tiden. De andra hade gett sig på henne. Hon var lite ledsen. Speciellt när en med en hel tallrik äcklig pasta med någon lika äcklig sås sa att man mår bäst av att äta allsidigt och inte utesluta något i kosten. Jag sa till min kollega att nästa gång skall du fråga om de anser att den geggiga pastan är nyttigare än hennes rena kött + fina grönsaker. Hon vill ju inte komma i konflikt med någon och brukar aldrig själv kritisera andras mat.

Att folk inte kan låta andra vara. Det konstiga var att de inte gav sig på mig. Jag hade ju suttit där precis innan och hann undan innan detta snack tog fart.

magma
0

..dom vågade väl inte! CoolRäcka ut tunganFlört

Mervi
0

magma: tror du det? Hade varit härligt om de inte vågade ta dusten med mig, då får jag vara i fred på lunchen. Allt sådant tjafs är jag trött på. Ibland är vi så många där så det blir stressigt.

Margareta
0

Tänk Mervi om alla visste vilken kunskapsklippa Du är, då hade det blivit föreläsningar på jobbet istället…

Pasi
0

Mervi - Det är en typisk kommentar från okunniga "Man ska äta allsidigt och med måtta!"…..visst blir man trött på just den kommentaren iallafall….åååhhhSkrikandes

En liten samling motargument:
Vad innehåller spannmål som kroppen behöver och den inte får från en animalisk kost med lite grönsaker?
Säg mig ett folkslag som äter spannmål och inte drabbats av folksjukdomarna!
Säg ett folkslag som inte äter spannmål men har folksjukdomarna!
Du som verkar insatt….hur ser du på fytinsyra, lektiner och omega6 och dess skadliga verkningar?

Skrattande

[linda-pinda]
0

Pasi skrev "Du som verkar insatt….hur ser du på fytinsyra, lektiner och omega6 och dess skadliga verkningar?

*asgarv* Hur härligt som helst! Den ska jag köra med! De komemr inte att fatta ett smack! Skrattande

Margareta
0

#39 Den typen av kommentarer/frågor kan bomba vem som helst…

Effie
0

Jag hamnade också i en sådan diskussion i går, med argument typ

"Fett omvandlas ju också till socker; kroppen måste ju ha blodsocker"

"jag vet att jag går ner i vikt av grönsaker"

"familj med anlag för högt kolesterol; alla har dött i hjärtinfarkt vid 60 utom den som undvek mättat fett"

Finns det argument emot? Jag har inte lärt mig tillräckligt ännu…

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Pasi
0

I familjer med Hjärt-kärlsjukdom så är risken lika stor för alla att dö av det oavsett kolesterolvärde, enligt mail från Uffe Ravnskov. Och mättat fett ökar inte risken ett dugg.

I stort sett är det bara vissa delar av hjärnan som behöver blodsocker, resten av kropp o hjärna kan gå på rent fett eller på ketoner tillverkade från fett (av levern).

SvartKaffe
0

"familj med anlag för högt kolesterol; alla har dött i hjärtinfarkt vid 60 utom den som undvek mättat fett"

Ungefär lika gångbart som - När jag promenerar är det alltid fint väder.

Är det fint väder för att jag promerar eller promenerar jag bara när det är fint väder?  

Levern producerar 80% av det kolesterol vi har i kroppen. Kolesterolet är nödvändigt, det är viktigare med en balans mellan det goda och det onda kolesterolet tror jag.

Nelson
0

Jag har precis börjat med den här kosten och när jag tar med mig matlåda ser jag antingen till att det ser relativt normalt ut. Eller så äter jag maten i min lunchlåda som är ogenomskinlig så syns det inte att grönsakerna flyter i smör.

Sedan när jag känner att jag kan ta diskussionen, om en så där 5-10 kilo, då kanske jag värmer det på en tallrik.

Lycka till!

Mervi
0

Tack Pasi och alla andra. Det är egentligen lite festligt att folk är så insnöade.