Kolesterol
Hej ! Tänkte att jag skulle berätta lite om min erfarenhet av kolesterol. Min fru genomgick 1997 en bypassoperation. Hennes kolesterolvärden låg på ca. 5,0. Trots detta satte man in behandling med statiner som ledde till en mängd biverkningar b.la. stenhård mage vilket i sin tur orsakade hemmorojder. Detta ledde så småningom till operation av denna åkomma. Kolesterolnivåerna sjönk till minimala värden, vilket troligtvis orsakade att min fru utvecklade diabetes typ 1 vid ca. 60 års ålder. Det är nämligen numera känt att de insulinproducerande betacellerna i bukspottkörteln är beroende av kolesterol för att fungera. Vid en minskning av kolesterolvärdet till hälften finns förmodligen stor risk att insulinproduktionen kraftigt försämras. ( Se forskning Karolinska institutet ). Det är därför högst troligt att sjukvården bidragit till dessa båda sjukdomar. Själv har jag ett kolesterolvärde på över 9,0 men har aldrig haft några hjärt eller kärlproblem. Samtliga av mina bekanta som drabbats av hjärtproblem har däremot haft normala till låga kolesterolvärden. Är vi helt felinformerade. Min fru har nu gått över till lchf kost och därmed förbättrat sitt tillstånd på alla plan. Orken och hjärtat är markant bättre, hon behöver inte längre använda nitroglycerin och insulinnivåerna har kunnat reduceras till ett minimum. Kanske är det så att brist på kolesterol är farligare än höga nivåer.
På Kostdoktorns sida läste jag om en undersökning där man slog fast att de som hade högre kolesterolvärde levde längre.
Tacka sjutton för det om det är som jag läst någon annanstans att kolesterolet är till för att reparera celler i kroppen. Helt logiskt att man får högre kolesterolvärde ju äldre man blir - det blir ju mer att reparera.

Riktigt lågt kolesterolvärde kan antyda att kroppen verkligen är i olag
En bekant till mig hade nära noll i kolesterol och trodde sig vara jättefrisk men det visade sig bero på blodcancer istället.
En vanlig biverkning av statiner är muskelsvaghet och hjärtat är som bekant en muskel.
Jag tror att en hel del sviktande hjärtan är en direkt följd av statinerna
5,0 som din fru hade är egentligen ett normalvärde som få vuxna svenskar hamnar under.
Kolesterolvärden är lätta att mäta och lätta att driva ner med mediciner samt förstås att tjäna pengar på
Det sistnämnda är nog egentligen den riktigt stora anledningen till att dom förskrivs så flitigt.
Kolesterol behövs för att tillverka könshormoner, D-vitamin och det används av immunförsvaret för att bekämpa infektioner och cancer. Livsviktigt att ha alltså…
Många statinundersökningar har visat att behandling kan ge både diabetes och cancer men läkemedelsföretagen talar mycket tyst om detta.
För nåt år sedan avbröts en studie då många deltagare börjat få diabetes (JUPITER) men i media sa läkemedelsföretaget att de avbrutit studien för att de fått så bra resultat att de inte behövde fortsätta!

Du skriver så här " På Kostdoktorns sida läste jag om en undersökning där man slog fast att de som hade högre kolesterolvärde levde längre.
Vad jag läst gällde det bara damer som kommit upp lite i ålder. Uppgifterna kommer nog från Ulf Ravnskogs bok FETT och KOLESTEROL är HÄLSOSAMT
#4 Tror inte det, men jag kan inte lova. Har skummat igenom Kostdoktorn för att hitta denna uppgift igen, men antagligen har han/någon skrivit det i någon kommentartråd.
Minns jag rätt stod det att de som dog tidigt (förutom onaturliga dödsfall och i yngre år) hade låga kolesterolvärden.
Ledsen att jag inte kan precisera mig. Har dock inte läst Ravnskogs bok.
Tack för upplysningen.
Jag tror inte att jag ska bry mig om att oroa mig för mina höga kolestrolvärden längre.
Tack

Sindri du har rätt, efter 47 år minskar risken för att till sist upphöra
Jag menar att Kostdoktorn fått sina uppgifter från Ulf Ravnskov och jag rekomenderar boken FETT och KOLESTEROL är HÄLSOSAMT
Här är ett utdrag ur boken
"Det innebär emellertid inte att det är det höga kolesterolet som är själva orsaken. Det finns mycket som med all tydlighet visar detta. Nästan alla undersökningar har som nämnt visat att ett högt kolesterol inte är en riskfaktor för kvinnor,9 ett faktum som det inte slösas många ord på i de rapporter som skrivs av kampanjens anhängare. I några studier är det precis tvärt om. Franska forskare har till exempel funnit att äldre kvinnor med ett högt kolesterol lever längst; dödligheten var mer än fem gånger"högre hos kvinnor med ett lågt kolesterolvärde. Och sådana observationerfinns det gott om.
#7 Ja, precis, det kanske kommer därifrån via Kostdoktorn, fast jag hade för mig att det var en aktuell undersökning han skrev om.
Och mitt kolesterol som är 10,5 - lever jag riktigt länge då?
Ja, jag vet jag borde läsa den boken för att kunna lugna alla i min omgivning som tror att jag i princip är död redan.

Du kan ju börja med att läsa det här
http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm
Och det här visar lite mer vem han är
Tack!

Högt kolesterol är kopplat till långt liv (totalöverlevnad) hos både kvinnor och män - åtminstone om de är 50 eller äldre.
Dessutom är risken för hjärtkärlsjukdom/infarkt nästan lika stor vid lågt kolesterol som vid högt (se grafen nedan)… tar man dessutom bort de individer, som jag misstänker finns med, med familjär hyperkolesterolemi så är det inte otänkbart att den ökade risken vid högt kolesterol försvinner fullständigt.
Tack.
Mer och mer övertygad nu.