Böner och linser
Jag undrar över böner och linser. Är det protein? Eller är det olika för olika sorter? Nån som kan hjälpa mig att reda ut det här. Längtar efter Chili con carne nämligen.

Jag kanske har helt fel, men jag slog in vita bönor i cal-counter och där stod att det var 33% protein, 6% fett och 60% kolhydrater. Hur nu den ekvationen går ihop.. ;)

99%… inte så dåligt iallafall. Det blir lätt så när calcounter har avrundat de ingående siffrorna.
I Annika Dahlqvists kostråd står det att man kan äta lite av bönor och linser… så det är bara att testa, Sotlugg, och se vad som händer. Man kan ju ha lite mindre av vita bönor i chili con carnen, än vad man brukade ha tidigare, och kanske inte så ofta…
Det handlar ju om vilken mängd kolhydrater du vill ligga på, det är ju individuellt.
"still lost in space and time"

När det gäller bönor, ärtor, linser och övriga spannmål…så bör man komma ihåg att det är frön…innehåller förutom kollisar ganska mycket omega6-fett och antrinutrienter (fytinsyra, lektin). Vi är inte anpassade till sådan kost så det är bra om man kan hitta andra näringskällor istället.
Kanske göra chili can carne på blomkålsbitar (inte samma mjöliga konsistens, men men…) eller kanske med bara paprika som vegetabilie.
Bönor är inget kroppen gillar.
Jag blir uppblåst och får gaser av bönor och det trist när man nyss blivit av med dem.
Medan jag åt GI, strax innan det blev LCHF, åt jag mig ofta mätt på kikärtsmousse med olivolja och vitlöksmarinerade stora vita bönor i olivolja. Så här efteråt kan jag sakna det, för det var otroligt gott, men eftersom jag inte saknar mina magbesvär, är det lätt att avstå ändå.
Numer pensionär i Nynäshamn
Tack för svaren. Det blir nog att avstå från böner i fortsättningen. I alla fall tills jag gått ner. Det är ju inte särskilt gott i sig heller. Ska titta på Calcounter om det varierar mellan olika sorter
Klokt beslut Sotlugg
Numer pensionär i Nynäshamn