Rena trolleriet, eller?
Kan någon förklara följande förvandling från 15,3 till 0 kolhydrater? Och varför förvandlas t ex inte en clementin från 10 till 0 kolisar? När blir det så här? (www.CarbZone.se)
(MÖRK CHOKLAD Innehåller: Sötningsmedel (Maltitol), kakaomassa, kakaosmör, inulin, emulgeringsmedel (sojalecitin), aromämne (vanillin). Kan innehålla spår av nötter.
Näringsvärde: (per portion, 30g)
Kalorier
136kcal/563kj
Protein
1.8g
Fett
10g
Sat. Fett
6g
Kolesterol
1.5mg
Kolhydrater
15.3g
Sockeralkohol (maltitol)
15.3g
Socker
0g
Netto kolhydrater*
0g
Kostfiber
2.1g
Natrium
0.9mg

Jag är absolut ingen expert, men tror det handlar om kolhydrater kroppen kan tillgodogöra sig (netto kolhydrater) samt kolhydrater som kroppen inte kan tillgodogöra sig. Atkins har en förklaring i sin bok (men har den inte hemma för tillfället).
Kanske denna länk kan ge en förklaring:
i atkinsdieten är det så att för att få fram nettokolhydraterna som kroppen tillgodogör sig, så tar man kolhydrater minus sockeralkoholer och minus kostfiber.
Har Livsmedelsverket tänkt på detta när de gjort sina tabeller, tro?
Kostfibrer är inte med i Livsmedelsverkets tabeller, däremot i tex amerikanska tabeller är det med, så där räknar man fram netcarbs efteråt för att få fram maten utan fibrer.
Sockeralkoholerna vet jag inte, men jag TROR de är med i våra tabeller, eftersom de är med i tex lightprodukterna… (Pasi …hjälp….)
I vilket fall hoppas jag det är så eftersom jag själv defintivt reagerar negativt på dem i form av sötsug.
Numer pensionär i Nynäshamn

Sorry…vet inte! Men tänker ändå inte äta några sockeralkoholer…nöjer mig med HB och vin.