Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 678 ggr
Gittan-Xyz
0

Rena trolleriet, eller?

Kan någon förklara följande förvandling från 15,3 till 0 kolhydrater? Och varför förvandlas t ex inte en clementin från 10 till 0 kolisar? När blir det så här? (www.CarbZone.se)

(MÖRK CHOKLAD Innehåller: Sötningsmedel (Maltitol), kakaomassa, kakaosmör, inulin, emulgeringsmedel (sojalecitin), aromämne (vanillin). Kan innehålla spår av nötter.

Näringsvärde: (per portion, 30g)

Kalorier

136kcal/563kj

Protein

1.8g

Fett

10g

Sat. Fett

6g

Kolesterol

1.5mg

Kolhydrater

15.3g

Sockeralkohol (maltitol)

15.3g

Socker

0g

Netto kolhydrater*

0g

Kostfiber

2.1g

Natrium

0.9mg

Glowing
0

Jag är absolut ingen expert, men tror det handlar om kolhydrater kroppen kan tillgodogöra sig (netto kolhydrater) samt kolhydrater som kroppen inte kan tillgodogöra sig. Atkins har en förklaring i sin bok (men har den inte hemma för tillfället).

Kanske denna länk kan ge en förklaring:

http://health.howstuffworks.com/lo-carbing3.htm

mrsAngel
0

i atkinsdieten är det så att för att få fram nettokolhydraterna som kroppen tillgodogör sig, så tar man kolhydrater minus sockeralkoholer och minus kostfiber.

Gittan-Xyz
0

Har Livsmedelsverket tänkt på detta när de gjort sina tabeller, tro?

Margareta
0

Kostfibrer är inte med i Livsmedelsverkets tabeller, däremot i tex amerikanska tabeller är det med, så där räknar man fram netcarbs efteråt för att få fram maten utan fibrer.

Sockeralkoholerna vet jag inte, men jag TROR de är med i våra tabeller, eftersom de är med i tex lightprodukterna… (Pasi …hjälp….)Förvånad

I vilket fall hoppas jag det är så eftersom jag själv defintivt reagerar negativt på dem i form av sötsug.

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Sorry…vet inte! Men tänker ändå inte äta några sockeralkoholer…nöjer mig med HB och vin. Flört