Dax för friluftsdag
Hej
Sonen har fridluftsdag på torsdag behöver litehjälp med vad jag kan skicka med honom i matsäcken.
Ska ju helst inte bli allt för avvikande Ni vet kompisar och sånt.
Kan Ni hjälpa mig med lite tipps?
Kram på Er

Ost, korv, ägg?

Har funderat på Kyckling sallad med dressing

Färdiga revbenspjäll eller kycklingklubbor, oststavar och gurkstavar.
Kycklingsallad låter ju jättegott! Och det ser ju fräscht och magert ut för den delen… ;-)
Små ostplättar med pålägg ser nästan ut som smörgåsar.
Choklad i termos på kakao, stevia och vispgrädde.

Rulla in något gott (ex-vis kyckling, grönsaker och majonnäs i en fullkornstorilla! Kompisarna blir säkert avundsjuka och fullkornstortillas innehåller väldigt få kolisar!
Den där "våffelsmeten" som jag nyss läste om kanske, dvs ett par våfflor med hallon emellan?
Såhär stod det i receptet:
"2 laggar.
1 ägg, ½-1 dl mandelmjöl, ca.½ dl grädde, knapt ½ tsk bakpulver och lite salt. Smör i våffeljärnet och vipps goda våfflor."

Vad är stevia???
Nybörjar vet du?
Var hittar jag mandelmjöl???
Recept på ostplättar???
OjOJ det blev många frågor.
Så är det när man är ny.
Tack för ala underbar förslag
Mandelmjöl finns nog inte i affären utan du får använda mandelkvarn och mala mjöl
. Om han gillar korv, så finns det korv på Lidl som inte innehåller så många kolhydrater.
Stevia är ett sötningsmedel som man kan köpa på nätet. www.stevia.se.
Ostplättarna finns bland recepten på forumet.
Lycka till!
stevia: örtväxt som är otroligt söt. Se under "Artiklar"
mandelmjöl: mal mandel i mandelkvarn eller mixa och sila.
ostplättar: se "Ostschnitzel/Plättar" under "Mat -Recept på "grönt, sidorätter & vegetariskt" eller "Mat - Recept på osträtter och fett"

Kan man använda hermasötas istället?
eller vad det nu heter

till chokladen använder ni kakao och standard mjölk?

Förlåt alla dumma frågor men inte lätt dethär för en färgad blondin
Baconsallad med strimlat stekt ägg gillar min 10-åriga kille.
Hermesetas är ju ett konstgjort sötningsmedel och det verkar vara så att kroppen inte fattar skillnaden när det gäller sötsug och ev även insulinproduktion.
De flesta brukar avstå efter ett tag, men testa vetja?
Själv är jag numer anti allt konstgjort eftersom jag inser att kroppen mår så enormt mycket bättre utan alla konstgjordheter-
Numer pensionär i Nynäshamn

Tack för alla fina tips
# 12 Jag använder inte mjölk (har aldrig mått bra av det) utan vispgrädde och vatten, men det går säkert bra med gammaldags mjölk eller annan helfet mjölk + grädde kanske..

Hej Alla som kom med underbara förslag
Det blev kyckling och bacon sallad med riven ost och (fetaost, oliver och vitlök i olja) hitta jag på ica min son är galen i oliver och feta ost. Glömde ju att jag hälde över lite rostade solrosfrö. Låter kanske som en konstig blandning men sonen smakade av nu på morgonen och gillade den. Massor av dolt fett
de ingen vet är det ingen som har ont av
Två ostplättar och en termos med varmchoklad 50/50 stnadar mjölk/vispgrädde hade bara hermasötas så det fick gå för denna gången.

Så var fridluftsdagen över
Dom andra barnen ville smaka allt och gillade det skarpt så LC är något för barn

Det var ju härligt, du kanske kan fixa matlådor för alla och ta betalt
. Skönt i alla fall att det blev så. Barnen förstår vad som är gott.
Min dotter hade med sig rostbiff med vitlöksost (Boursin) inrullad en gång och hon höll på att bli utan mat själv… det blev väldigt populärt och är som tur var väldigt mättande så hon kunde dela med sig.
Numer pensionär i Nynäshamn