Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 6886 ggr
sigyn
0

Nu har jag gjort mitt vägval!

Jag öppnar denna nya tråd för min gamla är alldeles för lång!

Nu står jag inför ett vägval!

Dessutom så har jag nu bestämt mig för vilket vägval jag ska göra och jag har fått hjälp av er härinne och av SSS, som jag besökte i september, att besluta mig för att köra med LCHF och då gärna UFO.

Jag var också på Hälsohemmet i Österäng där de konstaterade att jag hade för högt insulinpåslag, något för högt blodsocker och höga kolesterolvärden. Detta kan vara det så välbekanta tillståndet som många härinne nämner som "Metabolt syndrom" som nu har lett till prediabetes. Så nu ska jag kämpa på så att mina värden sjunker inom sex månader då jag planerar ett nytt besök med provtagning.

Jag har inte heller haft någon viktnedgång och det har varit så frustrerande, men det känns nu bra att veta varför det varit så, men enligt SSS så ska det gå att komma tillrätta med sådana värden som jag har och det känns skönt. Så numera är jag inte så frustrerad över vikten även om jag gärna hade sett en viktnedgång, men det kommer säkert i sinom tid.

Jag tänker gå in här och skriva av mig mina tankar och be om råd och jag hoppas att jag får samma gensvar som jag fick i den gamla tråden.

Ha en bra dag!!!! Skrattande

alicia80
0

jag har hittat hit!!

Mervi
0

Lycka till med din nya tråd.

Jag har själv slutat med att stressa med vikt och mat och äter ganska avlappnat av LCHF när jag är hungrig. Vikten håller sig stilla med några små variationer. Jag trivs bra med det.

Hoppas du kan ta det lite mera avslappnad,  det kan också hjälpa.

sigyn
0

Välkomna!

Roligt att ni hittat hit. Då fungerade det som det ska med länkningen.

Ja Mervi livet känns mycket lättare utan den där viktpressen i huvudet hela tiden. Fast det är roligt att mäta sig när måttbandet visar minus Flört

Nu får det gå som det går och jag kommer inte att överge LCHF och det ska bli spännande att se om blodproverna har förändrats till det positiva. Håller tummarna för att det fungerar!

nenna31
0

Hej hopp …nu har jag oxå hittat hit…..Glad

fru-kryss
0

Jag hittade hit, trevligt att "ses" igen?

Tvillingsyster
0

Sigyn har du tittat på kostdoktorns sida? Där finns mycket som kan uppmuntra….

Maia
0

Hej i din nya tråd! Det brukar ge lite kraft till nya tag.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Lottalis
0

Hittade tråden!

Att ta ett beslut, då är halva vägen klar.

[Sias]
0

Lycka till!

sigyn
0

Jag har varit bortrest sedan i torsdags och det har som vanligt varit svårt att äta kolhydratsnålt, men jag har verkligen ansträngt mig med hunger som en sidoeffekt. Vet inte varför jag aldrig lär mig att ta med Bea eller majonnäs på flaska/burk. Det behövs ju alltid extra fett för att klara världen där ute.

Vägde mig innan vi åkte och då vägde jag 87,2 och nu idag ligger vikten närmare 90. Så "j" tråkigt, men nu var det inte vikten som jag skulle koncentrera mig på så jag mäter midjan igen på torsdag. Då ska jag också mäta mig på fler ställen. Ska bli intressant att följa även de måtten.

Trevligt att så många hittat hit och verkar följa mig på vägen. Känns otroligt skönt med eran support de dagar då allt känns så bra eller dåligt.

Ha en bra dag! Vi ses!!

Tvillingsyster
0

Jo men Sigyn hungern har du fått tillbaka i alla fall……. Flört

[Columba]
0

Hei Sigyn,

Jag gick upp 2.8 kg på en vecka. Det vart min första synda-vecka.Igår skärpte jag mej igen och fortsätter med LCHF. Hade en tvivlare-period.

Ska göra som du och inte väga mej stup i ett som hittills.

Måttbandet har jag inte haft nån glädje av tillsvidare, men man vet

aldrig.

Så nu tänker jag också ta det mera avslappnat!

Maia
0

Det mesta är vatten, åtminstone om du har ätit lite mer kolhydratrikt. Nya tag med bra mat nu!

[tillbakalutat]

nenna31
0

sigyn…….pepppeppkramar i massor …du fixar det här …..kolla in min tråd ….. nenna31.s babbelrum 2 …….när du har tid, ork och lust nån dag …..jag har satt om lite nya utmaningar för min del….

• mera fett…
  • mindre protein….
  • mera vatten….
  • mera lagad mat….inte väga mig fören sista fredagen den här månaden….

Häng gärna på om du känner för det…..

kram från nenna31

sigyn
0

Tvillingsyster: Jo nog har jag fått tillbaka hungern, men inte alls som förut. Dessutom så mår jag inte illa längre som jag gjort under en period och det är skönt att slippa.

Maia jag vet att det är vatten, men jag har inte gått ner något speciellt i alla fall. Japp nu blir det nya tag igen och jag ska börja analysera vad det är som händer när jag reser bort. Om jag tillåter mig extra eller om det är så att all mat är berikad/besudlad med kolhydrater oavsett vad man väljer på restaurang. Tror nog att det är båda delar för det blir annars lite krångligt och jag vill inte vara besvärlig för andra.

nenna31 det låter intressant. Jag ska följa dig och se hur det går, men just nu så satsar jag på UFO och vill inte ändra på något förrän mina värden är okej.

Mina mått i cm: midja            86
                       höfter           108 
                       bröst            100 
                       under bröst   88 
                       lår                61 
                       vad              43 
                       överarm        32
                       underarm      27 

Ja då får vi se om det händer något på måtten om nu inte vikten vill röra sig neråt.

Hoppas att det händer något hos dig snart Columba och jag tror nog att stressen av vågen gör oss inte gott. Vi kämpar vidare och jag ska gå in i mig själv och rannsaka mig så får jag se om jag hittar något som jag kan analysera och ändra på.

Kram på er!!

fridelfina
0

Jag tycker att det är svårt när man inte är hemma med att hålla lchf till måltider. Ofta så är det magert och kolydratrikt. Det finns så mycket tillsatser överallt. Önskar dig lycka till i din viktförändring!

nenna31
0

sigyn……ja man sätter ju upp sina egna mål…det är bara kul att följas åt….Glad

Tvillingsyster
0

Sigyn …. man kan må illa om man äter för mycket fett eller något maträtt som i sig är för fettrik. Sen restaurangmat speciellt såser innehåller mjöl, som kan förstöra allt för en. Äter man ute är det oundvikligt att det blir mer kolhydrater eftersom man kan inte kolla matintaget på samma sätt som hemma. Många restauranger använder aldrig riktig smör utan industriellt tillverkade ingredienser.

sigyn
0

Oj den här veckan har jag verkligen fått jobba med mitt psyke. Det har varit så nära att jag tagit till en snabbfix, dvs typ nutrilett. Jag ska nämligen på julbord och vill då inte se ut som jag gör med bilringar runt magen och kläder som inte blir snygga hur stora de än är pga att jag känner mig så misslyckad.

Vad jag längtar efter en förändring. Jag vill börja gå ner i vikt och inte stå och stampa upp och ner som jag nu gör. Jag sköter mig i veckorna och på helgerna så kan jag tillåta mig lite vin och genast så går jag upp några kilo som jag sedan går ner under veckan. Så ser det ut varje vecka och jag är så trött på mig själv. Varför lär jag mig inte. Funderar skarpt på att bli nykterist för det verkar inte fungera med även de kolhydratsnålaste sorterna.

Ett plus är att jag kom igång med träningen igår och det kändes så himla skönt. 20 minuter på crosstrainern och 20 minuter på löpbandet. Dessutom lite vikter för armmusklerna. Nu "j" ska jag fortsätta och inte vara en sådan soffpotatis som jag varit under en lång tid, men jag har varit så otroligt trött.

Jag började med D-vitamin i högdos efter rekommendation av kostdoktorn för att bota min insulinresistens och det har gjort mig otroligt mycket piggare så det kan jag rekommendera om ni känner er trötta och deppiga. 

Det ska bli så spännande att se om det fungerar.

Maia
0

Det där med träningen är ju viktigt för humöret. Hoppas du lyckas fortsätta, för det gör ju sådan skillnad. Tänk bara på att man ofta går upp lite i vikt när man tar tag i det. Kolla måttbandet istället.

[tillbakalutat]

sigyn
0

Mina mått i cm för en månad sedan:
midja 86
höfter 108
bröst 100
under bröst 88
lår 61
vad 43
överarm 32
underarm 27

Dagens mått visar absolut ingen förändring, men vikten är 88,4 mot tidigare 90. Kanske en förändring neråt det återstår att se refter helgen. Jag ska i alla fall inte ta något alkoholhaltigt i helgen har jag bestämt mig för. Inte för att jag nyttjade några stora mängder, men för att kolla dess betydelse för min vikt.

Tråkigt för det kändes som om byxorna satt lösare över rumpan Förvånad

Jaja det här är mitt liv i ett nötskal Gråter Inget fungerar, absolut ingenting.

nenna31
0

Peppkramar …….ett plus är det i alla fall……du har inte gått upp i vikt…Glad

Med en annan kost kanske du både hade gått upp i vikt och mått mycket sämre…..så försök att plocka fram det positiva…..ett tu tre så händer det….

Lycka till…

Maia
0

För mig har det där med mått och vikt alltid gått i skift. Ned i vikt, still i mått. Ned i mått, still i vikt. Men jag tror mer på byxorna än måttbandet, så kör hårt!

Kan vara bra att undvika vinet, eftersom det lätt drar med sig vatten…

[tillbakalutat]

sigyn
0

Är hemma från jobbet med en lungsäcksinflammation. Varför får jag det när det sägs att om man äter LCHF så är immunförsvaret så mycket bättre. Någon som kan svara på det??? Obestämd

Dessutom har jag ingen matlust pga detta och har svårt att få i mig något vettigt alls, men snart kommer sambon hem och då får han ordna mednågot ätbart för jag orkar bara inte. Hoppas att det snart går bort så jag kan leva livetigen.

Maia
0

Å du din stackare! Hoppas maken snart kommer hem och pysslar om dig riktigt mycket!

[tillbakalutat]

sigyn
0

Maken kom hem och åkte till apoteket och hämtade medicinen åt mig. Dessutom så ordnade han med mat också. Han är guld värd den karlln. Känner mig genast mindre elndig nu.

Maia
0

Krya på dig riktigt nu och drick mycket så att du orkar må bättre snart!

[tillbakalutat]

sigyn
0

Träffade min svägerska idag som gått med i VV och gått ner tio kilo på åtta veckor. Då var det "j" tråkigt att man själv inte kommer någon vart med vikten kan jag lova. Dessutom känner jag mig ännu mer som ett freak nu när inget hjälper. Min karl undrade också varför inte jag kunde gå med där eftersom jag vill gå ner i vikt och att det minnsann fungerade för hans syster.

Fy vad ledsen jag blir. Fattar dom inte något när jag säger att det inte fungerar för mig. Eller det fungerar ca 5 kilo ner och sedan stopp och så går jag upp allt och lite till.

Hur länge ska jag orka med detta om jag inte får någon endaste belöning på våg eller måttband.

Ja jag vet att det finns andra hälsovinster med detta och mitt sötsug är så gott som borta, men jag vill så gärna gå ner också Gråter

Just nu så är livet inte så roligt så jag ser fram emot bättre tider om de nu någonsin kommer till mig!!!!!!!!!!!!

[Columba]
0

Hej sigyn.

Jag har också kämpat med mej själv. Har inte gått ner alls under hela året. Jag har ändå varit ganska konsekvent i mitt ätande. Vissa överdrifter dock vid påsken,valborg och midsommaren.

Har funderat på att gå över till VV. Med det gick jag ner 10 kg på 3 månader förra året. Tyckte jag mådde bra då också men var mycket mera hungrig. Eller så måste jag minska på mina nuvarande  matportioner som tycks vara runt 2000-2500 kcal per dag. Jag gillar denhär maten och jag har aldrig haft ett stort sockersug.

Dethär måste jag fundera på. Jag vill också lyckas snart! Så du är inte ensam.

Troligen ska ja nu prova på att minska kalorimängden. Det skadar ändå inte.

Jag tor nog att bättre tider kommer, men med vilken metod vet jag inte ännu idag!

Nipp
0

#28 Kan förstå otåligheten.

Om det är möjligt lägg inte så mycket energi på att stressa upp dig och låt dina resultat ta den tid det tar.

Stress i sig utsöndrar ämnen som hindrar viktnedgång.

Om du kör efter diverse teorier här om att äta så mycket som du vill, hur ofta du vill bara det är fett nog så gör lite som #29 Columba och fundera över kalorierna också.

Teori är alltid en sak - verklighet en annan sak.

Om det är möjligt lev livet och låt tiden ha sig gång och förvänta dig inte resultat imorgon.

Prova dig fram och lär känna hur just din kropp fungerar.

Några saker att prova:

a) Äter du sent på kvällen precis innan du skall i säng i alla fall?

b) Gör du något fysiskt?

Promenader brukar kunna gå bra om man är inom 20kg eller så från drömvikt.

Helst minst 30 minuter i taget, annars kör det du orkar. Det viktiga är att du gör något som hjälper dig känna dig bättre till mods.

Simning är väl annars något som inte frestar på leder etc.

c) Varje gång du är på väg att sätta i dig något du vet att du inte borde försök tänka så här:

Lev dig in i känslan av att du nått din drömvikt och känslan av att du kan ha de kläderna i garderoben du önskar du kunde ha.

Här handlar det verkligen om att leva sig in i den situationen och att känna tillfredställelsen av den lyckade viktnedgången. Hjärnan kan inte skilja på verkligt resultat och ett du livligt föreställer dig.

Känn sötman av det lyckade resultatet.

d) Prova drick något först för att se om suget bara är törst och itne egentlig hunger.

e) Är du van vid att äta dig proppmätt - dvs att magsäcken verkligen känns packad?

Det är någon du succesivt behöver jobba med - att minska portionerna och att inte förväxla ej proppfull magsäck med hunger.

Några ören från mig.

Lycka till.Glad

Maia
0

Min erfarenhet är att man ibland kan behöva kolla att man inte glidit tillbaka i gamla matvanor. Lite mer grädde, lite mindre smör… och sådär.

Skriv upp vad du äter ett par dagar och kolla så att det blir tillräckligt mycket av protein och fett, och att kolhydratnivån ligger lågt.

[tillbakalutat]

Tvillingsyster
0

Sigyn om din svägerska vägt mycket mer än du är det inte konstigt om hon går ner 10 kg på 8 veckor. Sedan dessa 10 kilon är inte bara fett utan också muskler och vätska …. det är kanske bara 3-4 kilo fett så hon har också tappat styrka. Och gör som Maia skriver … man kan lätt glida tillbaka….. och ät dig lagom mätt…

camsve09
0

Sigyn - ett snabbtips för att bli lite slimmad till festen är att köpa en riktigt bra och tight kroppsstrumpa. det funkar kanon för en kväll! Finns på undeklädesavdelningarna på Lindex och likande. Finns i olika utförande, olika långa "ben" osv beroende på vad man har för kroppsform. Fråga personalen, dom kan det där!

Har man råd kan man lägga pengarna på en riktigt korsett, men det är kanske lite extravagant för en enda fest. Flört

nenna31
0

sygyn…..stött-pepp och tröstkramar i massor…..

För mig har det börja röra på sig när jag inte tänker så mycket på min vikt…tex så ställde jag undan vågen en månad….

Jag har också dragit ner markant på yoghurten…..som jag åt till lunchen….och bytt ut det till riktig mat eller nötbröd…

Men nåt som jag har märkt är att det inte har så stor betydelse hur många kalorier jag får i mig utan det är viktigt att det kommer från framförallt fett….

Att hitta en nivå som passar en själv är viktigt…jag måste ha regelbundna vanor för att fungera….har jag det så är det inga problem med undantag ibland….

Om jag tänker för mycket på vikten då blir det en broms…..Men till saken hör ju att mina hälsovinster är enorma så det gör att mitt val av mat inte är svårt….jag har många kilo som ska bort och är såååå glad att jag hittat den här kosten….hoppas du stannar kvar hos oss…det kommer att ge med sig ….

Titta gärna in på min blogg…där hittar du länkar till mång andra som äter lchf-kosten…..för mig är det inspirerande att läsa om andra….

Lycka till tjejen….

nenna31

Min blogg

sigyn
0

Hej igen! Jag har inte orkat gå in här på ett tag pga att jag först drabbades av lungsäcksinflammation, influensa och toppen på det vinterkräksjukan, Nu känner jag att jag börjar återfå mina krafter igen och så får jag problem med lungorna igen. Det är värsta ekorrhjulet och jag vet inte hur jag ska komma igång med motionen igen. Just nu så orkar jag knappt gå uppför två trappor (våningar alltså).

Fast nu har jag själv gett mig ett nyårslöfte. Jag brukar inte ge några sådana, men i år så har jag funderat och kommit fram till att jag ska verkligen gå ner i vikt och må bra på vägen.

Min strategi är att starta upp med fakir, Så lite kolhydrater som det går att äta, Jag ska inte dricka något alkoholhaltigt och jag skall sluta helt med nötter, choklad och mejeriprodukter.

Dessutom så ska jag motionera minst en halv timme per dag och gärna mera, men att ta det varligt nu i början för jag vill inte bli sjuk igen.

Alltså nu ska jag vara stenhård och verkligen inte frångå mitt löfte och jag hoppas att ni vill stötta mig i med och motgång Flört

Min vikt idag 90 kilo

Mina mått i cm:

midja 86
höfter 110
bröst 100
under bröst 88
lår 63
vad 44
överarm 35
underarm 27

Nu ska jag endast väga och mäta mig en gång per månad.

Kram på er!!

[Columba]
0

Hej sigyn. Gott nytt år. Jag önskar dej lycka till med din plan.Du blir  säkert starkare dag för dag. Du gör rätt i att ta det litet lugnt i början.Det blir nog ett bra år!

Magica1970
0

#35 Låter som en kanonbra målsättning! Skrattande

nenna31
0

Sigyn….många varma pepp-stött och tröst kramar …vilket elände du har …hoppas att det bara blir bättre o bättre….Jag tor på dig …du kommer att fixa det här…..

Många kramar från nenna31  Glad

SaJo123
0

Lycka till ! En dag i taget! Själv har jag en kalender där jag redan nu skrivit in lite peppande ord på vägen. Nästa lördag står det "Duktigt jobbat" - "Du har nu kämpat en vecka" "Hur gick det? Har du ändrat på några tankar/Beteenden?"…

sigyn
0

Gott Nytt År förresten! Tack för pepp Glad

Känns skönt att ni tror på mig.

SaJo123: Det låter som en bra idé att skriva in lite pepp i kalendern. Kanske ska härma dig. Det där med beteenden styr tyvärr så mycket i livet. Bra att få tid att tänka efter och till på vad man kan ändra.

Tvillingsyster
0

Hej Sigyn och Gott Nytt År!

Har tänkt på dig! Du har skrivit här någonstans om att du kände inget hunger. Jag läste i kostdoktorns sida där han skriver om hur det gick till när han före jul åt Noll Carb. Han skriver bl a att han kände knapp något hunger alls. Så det verkar vara så att om man i stort äter bara fett och protein, då kommer hungern först när man har förbrukat all näring från maten man ätit och kanske lite till. Vad tror du om det?

sigyn
0

#41 Hej tvillingsyster och Gott Nytt År! Det kan vara så för jag har absolut ingen eller endast mycket lte hunger när jag äter under 5 kolhydrater om dagen. När jag tillåter mig att äta mer så kommer hungern ganska snabbt efter en måltid.

chrand
0

Men wow vilken smal midja du har! Själv väger jag bara 62 kg men är 85 cm runt magen vid naveln…

sigyn
0

#43 tycker du! Jag tycker att den stor men jag har haft mycket smalare trots min övervikt. Den har rundat till sig det senaste äret och är svår att bli av med nu. Kan bero på min ålder tror jag Flört

Lottalis
0

Sigyn

Jag håller tummarna för dig.

Nu har jag det på ungefär samma sätt orken=0, antibiotika + kolhydrater. Äter en massa mediciner som motverkar viktnedgång bla Kortison.

Har gåt upp i helgen så nu är jag på samma utgångsläge som när jag började med lchf i April-09. Halva jag är för mycket!!

Nu vill jag ha bort 5kg snabbt. Äter nu nästan fakir ~2dag,håller på att gå in för fakir helt en tid för att se om de lyckas.

Skall vi följas åt?

sigyn
0

Ja Lottalis låt oss följas åt.

Jag äter just nu också kortison som inte är världens bästa medicin om man vill gå ner, men jag vill bli frisk och då är det inte så mycket att välja på just nu. Jag har tänkt att skriva på min blogg varje dag för att kunna skriva ner tankar och upptäckter om mitt ätande och beteende.

Jag håller tummarna för dig och oss ;)

Lottalis
0

Här kom annat i mellan, så nu blev denna dag till en UFO dag i stället.

En ny dag med nya tag!

nenna31
0

sigyn och lottalis…..hänger på jag med…..ska skriva i min blogg oxå lite mera om min mat och vad jag äter ….men det blir när jag börjar jobba igen och sonen har åkt hem….from mån 11/1…..

Nu kör vi tjejer….lycka till och kramar från nenna31

sigyn
0

Välkommen att vara med nenna31 . Ja nu kör vi och lycka till du med! KramarGlad

Lottalis
0

Bra vi blir fler. Hej Nenna!Skrattande

Sigyn hur går det med maten för dig? Kommit i gång?

Gårdagen blev lite mer kolhydrater igen…en liten ynka chokladbit och där åkte det.

I dag är det ännu ok. Åt plättar utan grädde med lite lingon till frukost. Nu har vi haft revbensspjäll till kvällen. Kaffe med smör kommer jag att ta ännu blir ca 4-6 kolhydrater då. Men dagen är ju inte slut men det blir att hitta rätt och inte för lite fett att man blir "snål" på något gått.Skrattande

sigyn
0

Jo för mig har det gått bra de här fem dagarna. Jag skriver i min blogg om intaget och de olika värdena. Om du vill titta in så är det har http://sigyn.medlemmar.ifokus.se/Blogs/

Jag håller mig under fem gram kolhydrater om dagen och det känns rätt så bra. I går var vi bortbjudna men det blev en bra matdag i alla fall. Idag har vi varit lata och ätit hämtmat. Jag åt då Gyrossallad med en vitlökssås gjord på turkisk yoghurt, majonnäs och CF. Mycket gott och det ger inte så mycket kolisar.

Tråkigt med chokladbiten, men det är bara att ta nya tag igen. Du ligger ganska bra till idag med dina 5-6 kolisar. och det är ju mindre än många andra äter så du kan gott vara nöjd med din dag.

Kramar

Maia
0

Vad bra ni jobbar! Jag tittar in och läser ibland och det är så imponerande att se vilken stöttning ni ger varandra. Det är ju en av de saker som hjälper oss att lyckas.

[tillbakalutat]

Tvillingsyster
0

Jag ska nog titta in på din sida Sigyn….

sigyn
0

Såg att du varit där tvillingsyster  och lämnat dina avtryck Glad

sigyn
0

Maia: Jo det behövs allt lite stöttning på vägen och det är trevligt att du följer oss också även om det är på lite avstånd. Jag trodde inte att någon av er gamla stöttare var här inne något mer. Skönt att se att ni finns med och kan ge råd och kommentarer om det behövs.

Tack!

nenna31
0

sigyn….Vet inte om jag törs ställa mig på vågen….första gången efter  alla helger….Återkommer men mera info….peppkramar till er alla ….

nenna31

sigyn
0

Räds inte vågen nenna31. Den är inte farlig. Det är bara att ta nya tag igen om den visar plus. Dessutom så kan det vara plus av vatten efter alla kolhydrater Flört

Peppkramar till dig!

nenna31
0

Sigyn7…takar …jag vågade …+1,1…kg urk urk…men men jag har ju inte varait speciellt strikt under helgerna…sista jag vägde mig var den 23/12….

Så nu blir det nya tag….Tungan uteJag har bestämt mig att inte ha dåligt samvete…men liiite dåligt samvete har jag allt…

Men nu KÖR vi igen….

nenna31

sigyn
0

Släpp dom tankarna nenna. På det igen bara ;)

sigyn
0

Idag tyckte jag faktiskt att mina jobbarbyxor sitter lösare. Jag har flera gånger kommit på mig själv med att behöva dra upp dom för de har varit på väg ner över höfterna. Det känns verkligen som ett lyft, men jag ska inte lockas att ställa mig på vågen ännu. Dag 30 ska det bli och nu är det bara dag 11. Spännande är det i alla fall och jag ser verkligen fram emot den dagen. Ska det äntligen ha släppt.

Insulinresistensen kan fara åt fanders Flört för nu ska jag bekämpa den och jag ska gå segrande ur denna fajten, så det så.

Jag kollade blodsockret igår och det låg nog lite högt. 7,7 tre timmar efter frukost trots min frukost utan kolhydrater. Åt endast kokt ägg och majonnäs samt the med smör i. Jag ska följa upp det lite ett tag och se hur det ligger, för diabetes vill jag inte ha.

Puss o Kram ses på sta´n Glad

nenna31
0

sigyn…rätt tänkt …kör på bara det är bra att skippa vågen ibland…det gjotde jag innan jul och då ser man ju lite bättre om det härnder nåt…

Lycka till bruttan…Glad

nenna31

Lottalis
0

Håller tummarna för er!

Sigyn

Jag hoppar över att mäta blodsocker mitt på dagen, morgon eller kväll blir det nångång. Kortisonet gör ju att det stiger ordentligt. Jag har haft 5.5 på morgon och 10.0 2h efter morgonmål utan kolisar.

Men det är att kämpa vidare det tar ju lite längre men….hoppas tålamodet finns, för jag Går inte ner.... Kommer på mig att jag äter för lite och sover för lite.

Blir avundsjuk när du blir smalare.Flört

Nenna hon bara fortsätter att rasa i vikt. Lite upp i bland är ju inte så farligt de reder du nog upp.

Vi har det nu så stressigt hinner inte sitta vid datorn heller. Måste nog sätta datorn vid motionscyckeln. Där måste jag ju sitta varige dag att jag inte helt stelnar till. Allt tar ju så himla lång tid när inte kroppen vill va me.

sigyn
0

Just det tänkte inte på det där med kortisonet. Jag äter ju fortfarande en liten dos av det så det kan ju förklara blodsockret. Tar en blodsockerkurva när jag slutat äta det så kanske det inte ger något högt värde. Vad skönt för jag har gått och grubblat på det för jag vill verkligen inte ha diabetes.

Du ska inte bli avundsjuk Lottalis och du måsta vara tålmodig. Din tid kommer och rätt som det är så händer det något hos dig med. Jag har inte gått ner något förrän jag vägt mig dag 30 och i så fall så är det verkligen dags för jag har väntat på det i 1 1/2 år, men jag vågar inte riktigt tro på det ännu.

Jag förstår om det känns motigt för jag har själv haft de känslorna många gånger när man läser om folks viktnedgång härinne, men det finns en stor klick som faktiskt inte går ner också. Du har ju en del saker som hejdar din viktnedgång så det är bara att kämpa på och rätt som det är så lossnar det ska du se. Försök at få i dig ordentligt med mat så att du inte går ner i svältläge. Du ska se att det ljusnar med tiden, men jag förstår om tålamodet tryter. Jag ska säga att jag många gånger varit nära att ge upp, men då har jag fått stöd och peppning härinne och då orkat fortsätta.

Peppkramar!

nenna31
0

Tjingeling….Glad

Nu kommer jag skryta lite…FlörtJag har tappat mina "vattenkilo" som ja la på mig över helgerna …och ett kilo till….Tungan ute

Så totalt har jag tappat -22 kg….GLAD….

Förstår att ni har det kämpigt när ni äter kortison…jag tror det påverkar viktminskningen väldigt mycket….starkt jobbat av er båda två…sigyn o lottalis…

Många varma pepp-stött och tröstkramar…..

nenna31

sigyn
0

Grattis nenna! Vad duktig du är och du ser att du ska inte vara rädd för vågen Flört

Många peppkramar till dig med!

nenna31
0

sigyn….ler blygt o tackar …Skämskram

nenna31

Lottalis
0

Snart finns inget av dig kvar Nenna!

Vi kämpar vidare.

Skickade e-meil till ett hotell i närheten av Kajaana att jag önskar Kolhydratfri mat. Skrev också vad jag äter i stora drag för att underlätta för dem. Som svar kom ett; tack för meddelandet att de informerat köket!! Skall bli spännande att se vad jag får äta i helgen. Tar nog med extra Ägg och beacon muffins bitar. Vi åker i morgon bitti och är tillbaka sent på söndag kväll. Vi blir ca 1500 så det blir många olika dieter, bekanta har fått jättebra mat tidigare när de är glutenfria. Spännande!

Trevlig helg!

sigyn
0

Lottalis: Ja det låter spännande. Fast jag tror fler och fler hotell och restauranger har fått upp ögonen för vår kost. När jag började med kosten så kunde jag få en del konstiga kommentarer eller svar när jag beställde mat och inte ville ha potatis, pasta eller ris.

Bra tänkt att ta med dig något att ha i reserv. Du kan också ta med bearnaissås i flaska och/eller smör. Det står sig i rumstemperatur. Fast de flesta hotell har ju minibar där du kan ställa in kylvaror.

Trevlig helg!

nenna31
0

Lottalis….haha…Skrattande….jo du det är myyyyycket kvar av mig….

Kuligt….Glad…..ska du ut på resa….spännande o får höra hur det blir med maten…hoppas du får en trevlig helg….ölkorv och jordnötter brukar jag ha med mig om jag vet att det kan bli knöligt att äta rätt….

Trevlig helg till er båda och alla andra med förståss…Glad

Lottalis
0

Resan blev nog bra maten ok, efter omständigheterna.

Första dagen hade de Zuzzini med Broilerbitar och smältost såg ut som en båt. Jätte gott.

De hade kokat kött soppa på söndagen, till mig blev det morotssoppa utan potatis med broilerbitar. Gott men mycket morot blev nog kvar på tallriken och de smör rinnande muffinsen kom fram, för att orka med hemfärden sen.

Vi bodde i hus att vi kunde göra morgon och sen kvälls mat själva så det underlättade betydligt. Måltiderna krävs ju inte så ofta numera. Kaffe paus blir en kaffe och inget till (min man fick där 2 portioner)SkrattandeCool

Har nu kommit i gång med fysioterapin. Börjar simma i morgon. De finns ännu de som tror de får mig på benenGlad. Jag är den första att hänga på och ta ett ordentligt försök. Så nu är jag snart gymnast!!CoolTyst

sigyn
0

Lottalis: Härligt att det funkade med maten. Vi ska också åka iväg över weekenden, men vi kommer att kunna laga en del mat själva så det kommer att funka.

Det är nog bra att hålla igång kroppen så att du inte stelnar till och får ännu värre ont, men gymnast ska du nog inte satsa på  Flört

Tvillingsyster
0

Jag tar en sked kokosfett i kaffe/te. Det håller hungerkänslan borta länge - 4-5 timmar.

nenna31
0

Lottalis…skönt att får röra på sig lite ….säger som sigyn…så du inte stelnar till…men var rädd om dig …kramkram…

sigyn…kul med utflyckt..hoppas ni får det trevligt…kramkram

Tvillingsyster …hur har du det då??allt bra…kramkram

@@@@

Cool

Lottalis
0

Tvillingsyster

Jag sätter alltid smör i kaffet, kokosfett gick inte när jag prövade.

Alltid tyckt om att röra på mig men hur gör jag nu? Var på fysioterapi på ti med lite muskel ömhet på onsdag men det måste det ju va om man gjort lite extra. To stel och styv i lederna simningen fick jag hoppa över pga mensen. Stel och styv fredag i dag kan jag knappt röra mig. Städat och lite varge dag för att vara stilla går ju inte heller då blir jag till en pinne.

Så jag tycks stelna till vid mer ansträngning.(reuman) Vi prövar simning på torsdag sen följande vecka har jag båda.

Smärtor och värk finns inteSkrattandeGladSkrattande lite ömhet och stelhet bara man slipper värken.

Så kolhydrat fri betyder nog för mig värkfri.

Nu måste jag baka mera muffins. Jättebra som morgonmål innan kroppen kommit på att det e morgon och vill börja röra på lederna.

Sköt om er!

Tvillingsyster
0

Sigyn … styrketränar du? Det kan vara orsak till att du inte går ner i vikt så mycket son du önskar. Muskler väger 20% mer än fett.

Lottalis … varför gick inte kokosfett … nyfiken … det går ju bra med smör med.

Nenna … det är bra här, dagarna blir bara längre och längre … och du själv - vikten sköter sig självt?

sigyn
0

Lottalis: Kan det inte vara träningsvärk. Då brukar jag bli väldigt stel i kroppen och i så fall går det snart över. Jag och sambon tog en liten springtur uppför en backe i lördags och idag så stelnar jag direkt om jag sitter still en längre stund. Har ont i höfter och skenben också.

Vad härligt att LCHF hjälper mot din smärta för då är ju mycket vunnit ändå.

Nenna: Vi har haft det jättetrevlig fast det var lite gliringar om min kost och då mest från viktväktarfolket med sina points. Trodde att jag hade kommit över den delen, men det gjorde mig lite ont. Det lade lite sordi på stämningen kan man säga. De lovordade frukt för på vv så får man äta all frukt och hur mycket som helst. När jag försökte påpeka att frukt inte alls är så nyttigt så fick jag hela gruppen mot mig och då la jag ned matsnacket. De kunde inte alls förstå det här med insulinet som lagrar in fett för dietisterna rekommenderar minsann att äta frukter till diabetikerna. Jag blir bara så trött på folk och väntar spänt på att livsmedelsverket ska ändra sina kostråd.

Tvillingsyster: Jag kör med lite vikter ett par gånger i veckan och jag vet att muskler väger mer, men jag bygger inte några muskler som syns än i alla fall. Jag vill hellre ha lite muskler som bränner fett än sladdrig skinn.

Lottalis
0

Tvillingsyster

Kokosfett är lite mycket "fett". Från morgonen är det ok men mot kvällen blir det lite för mycket. Då går det bättre med smör och det tar ju bort suget av onyttigt, det är ju de viktigaste just nu.

sigyn

Tränings värk går ju bort om du gör samma sak igen. Vet inte om muskel styvheten kom från jumpan men den kom så genast på. Har nu börjat släppa gräppet om lederna så hoppas på en lugnare period.

Planerar börja på gymmet igen, fick sluta när handlederna gav upp. Nu har jag stöd jag kan ha på så det vore nog värt ett försök.

nenna31
0

Hej på er brudar … Glad

Vilka kämpar ni är ….här blev det ett litet bakslag …jag fick mens som jag inte haft på över 6 mån. och med det kände jag mig som en pösmunk…Tungan uteviktökning med 1,8 kg…som jag verkligen hoppas bara är tillfälligt…

Jag fick en trevlig kommentar igår …- ojoj nu syns det verkligen att du gått ner i vikt…SkrattandeTungan uteDet behövde jag höra …det sporrar än verkligen…Så nu kör vi och fortsätter kampen mot ett ännu mer njutningsfullt liv….

Cool

Många varma pepp-stött o tröst KRAMAR….

nenna31

sigyn
0

Jiiipiiie!

Jag har äntligen gått ner och det med 3,5 kilo så nu väger jag 86,5. Känns så himla skönt att det kanske ÄNTLIGEN har vänt . Skall inte glömma att tacka kostdoktorn och SSS om det fortsätter ner. Känner mig så himla motiverad och skall fortsätta mäta och skriva ner vad jag äter.

Helt otroligt och jag som var borta en hel helg och inte hade så bra koll på vad jag fick i mig i kolisar. Skönt att veta att det lilla avsteget från min plan inte ställde till allt för mycket med min nergång på vågen.

Mina mått har också förändrats

Midja 85 -1cm
Bröst 100 +-0
under bröst 87 -1cm
stuss 108 -2cm
lår 61 -2cm
vad 43,5 -0,5 cm
överarm 33,5 -1,5cm
underarm 28,5 +1,5 cm

Lite fundersam om mina underarmar som har blivit tjockare. Annars är jag riktigt nöjd med vikt och mått för nu går det nerför Skrattande

Nenna31 det är säkert vattenkilon och du har säkert gått ner dem snart eller redan nu. Visst är det härligt med kommentarer, men jag kommer inte säga något om min nedgång förrän någon frågar eller ger mig positiva kommentarer. Japp nu kör vi vidare mot ett njutningsfullt liv.

Pepp och tröstkramar på er alla!!!

nenna31
0

sigyn..GRATTIS GRATTIS…

Visst var det vatten kilon….nu är de borta..*L*

KRAMRA TILL DG …superbra jobbat..

Maia
0

#79 Grattis, Sigyn! Härligt att höra!

#78/80 De där vattenkilona är förfärliga för de kan förstöra en dag för en. Skönt att du blev av med dem!

Heja på allihopa! Vad duktiga och uthålliga ni är!

[tillbakalutat]

nenna31
0

Maia…tackar ….Glad

har du kollat in min blogg….??

nenna31

sigyn
0

Tack Nenna31 och Maia.

Det känns härligt också. Bara det nu blir en fortsättning för jag har gått ner tidigare också för att sedan gå upp igen, men den här gången så känns det annorlunda och jag kämpar mer med mig själv.

Kramar till er!!!

Lottalis
0

Grattis sigyn!

Måste kännas jätte skönt att ha fått en början.

Du klarar det säkert och kommer att gå ner mycket mera ännu.Skrattande

Maia
0

#82 Jodå! Det är bra att ha en blogg där skrivflödet får komma ut!

[tillbakalutat]

Lottalis
0

Det är många som bloggar numera här på forumet . Den som inte har tid och intresse för det så får inte heller lika mycket info eller så har jag inte hittat de rätta trådarna.

Är så sporadiskt in numera. Men följer med vad som händer.

Alltid lika intressant när någon jobbar mot målet och lyckas.Skrattande

sigyn
0

Tack Lottalis! Ja det känns skönt, men det kanske är som förr att jag snart går upp igen så jag vågar inte riktigt ta ut någon seger ännu. Vi får se nästa vägdag om det fortsätter eller om det har vänt. Hoppas på neråt och ska fortsätta kämpa i vilket fall som helst.

Man behöver inte blogga om man inte vill. Det räcker med att kolla runt lite här inne ibland. Själv skriver jag bloggen för min egen skull, men det är naturligtvis för min egen räkning jag skriver. Det är så bra att ha något och gå tillbaka till och se vad jag tänkte och gjorde. Dessutom så har jag lättare att följa min upplagda bana då.

Kom du in när du vill och har tid. Vi finns kvar härinne Flört

sigyn
0

Yiiippiiii!

Jag har fortsatt att gå ner i vikt så nu vågar jag nog tro på det. -1,5 och sammanlagt 5 kilo. Jag väger nu 85 och det känns verkligen på kläderna. Satte på mig ett par byxor i dag som jag inte velat ha för de suttit för tajt i midjan och nu passar de perfekt.

Sammanlagt
Midja              84,5 -1,5cm
Bröst              98 -2cm
under bröst     87 -1cm
stuss             105 -5cm
lår                  60 -3cm
vad              43,5 -0,5cm
överarm         33 -2cm
underarm        28 +1cm

Har endast minskat 0,5 cm på vad och ökat 1 cm på underarm så det förbryllar mig lite, men jag är jättenöjd med det minus som jag har fått på min stuss så det överväger allt annat.

Jag har nu beslutat mig för att slopa gräddsåser och CF för att se om jag går ner fortare. Konstigt att man aldrig är nöjd. För om man tar ett medelmått så är det -2,5 kilo per månad och det ger mer än 0,5 kilo per vecka och det måste väl ändå anses som en bra viktnedgång.

Mycket vill ha merObestämd

Maia
0

Märkligt det där med måtten. (Har fettet glidit ner på armar och ben så att du till sist får tjocka fingrar och tår? Oskyldig)

Grattis till viktnedgången och framför allt till att det känns på kläderna. Det gör mycket för humöret!

[tillbakalutat]

sigyn
0

Svävar fortfarande på små moln Flört efter minuset igår. Tänk om det är så att det äntligen har lossnat för mig och det ska man väl tro efter två månader med minus. Tidigare har det varit upp och ner på bara någon vecka och till slut landade det på plus fem kilo mot innan LCHF. Nu vill jag bara att den här 30-dagars perioden ska gå fort så jag får väga mig igen. Jag tror aldrig jag varit så villig att väga mig som nu. Inte ens när jag gick på VV och stod i kö för det samt betala. Otroligt mycket roligare och lättare med den här kosten.

Längtar nästan till badsäsongen i år.

Tack Maia! Det gör verkligen mycket på humöret.
Jag hoppas verligen inte att fettet lägger sig där i stället. Skulle se rätt roligt ut och det vill jag inte bjuda på.

nenna31
0

GRATTIS sigyn….attans vad du är duktig….Glad

Nu har du verkligen kommit igång…fortsätt så….Lycka till kramar..

nenna31

sigyn
0

Tack nenna31! Läste och kommenterade din solskenshistoria på bloggen för en stund sedan. Känns väldigt inspirerande att få läsa sådant.

Lycka till du med!

Maia
0

Du får lägga undan de pengar du skulle gett till VV och ha dem till en riktigt fin baddräkt!!!

[tillbakalutat]

sigyn
0

#93 det var en alldeles utmärkt idé. Fast till en bikini i stället för min börjar bli gammal och den kanske har tänjt sig nu Flört eller kanske till en helt ny garderob till sommaren.

Åh vad sugen jag blev på shopping. Ska spara pengarna och lite extra.

sigyn
0

Yiiippiiiiiiii! Jag fortsätter neråt även om det kanske inte går så fort så är det ner.

-1,5 denna månad och sammanlagt -6,5 sedan nyår. Så himla skönt att det fungerar nu.

Jag har rotat fram lite gamla kläder som nu sitter riktigt bra och till sommaren så ska jag köpa lite nya.

Tjoho vad jag är glad!!!Skrattande

Så här ser mina mått ut och sammanlagt så har jag på dessa tre månader gått ner 26,5 cm runt om på kroppen och det mesta runt höfterna. Känns så himla skönt och inte har jag motionerat något speciellt som jag hade tänkt, men sjukdomar har kommit i mellan. Gott det känns!

___________________________________totalt
Midja          83,5   -1cm                    -2,5
Bröst          98      -0cm                    -2
under bröst 86      -1cm                    -2
stuss          103    -2cm                    -7
lår              59,5   -0,5cm                 -3,5
vad            41,5   -2cm                    -3,5
överarm      32     -1cm                    -3
underarm    24     -4cm                    -3

Maia
0

Härligt att höra! Med lagom fart så hinner ju huden med också! Glad påsk, Sigyn!

[tillbakalutat]

sigyn
0

Tack Maia och Glad Påsk till dig med!

Fast jag har fått en liten påse på magen som hänger lite. Samma på armarna och benens insida. Dessutom så har jag inte bara gropar i låren utan överallt. tom på överarmarna och det ser inte så roligt ut, men jag tänker att då syns det i alla fall att vikten går neråt.

Ha en härlig helg!!

Anne-
0

Grattis Sigyn! Håller du fortfarande på med UFO? Är de det som krävs? Kul att läsa att det går så bra för dig. Det peppar  mig att kämpa på.

Själv har jag stått still i månader, men har nu äntligen fått T3 Liothyrin som tillägg till Levaxinen så det ska bli intressant om det händer något på vikten. Jag kör inte ufo, men äter ganska strikt ändå, men jag har grädde i kaffet och CF till maten.

Glad påsk på er alla!

sigyn
0

Tack Anne-!

Jo jag håller på med UFO och dessutom högdos D-vitamin. Det är endast då som vågen börjat visa minus så jag vågar inte göra så stora förändringar förrän jag nått min målvikt. Sedan ska jag börja experimentera med mera kolisar, men tills dess gäller UFO. Det kan vara tråkigt ibland, men jag ska stå ut ett tag till.

Hoppas att det ska börja gå ner för dig med snart nu när du får behandling. För det är verkligen träligt när det inte händer något hur man än anstränger sig. Fast jag har fått så många andra fördelar av den här kosten så det har vägt upp det.

Lycka till och Glad Påsk!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.