Problematiskt med korv
Jag slutade äta korv för nästan 40 år sedan p.g.a. att jag fick reda på vad den gjordes av. Under senare år har jag läst om att utländska korvar de har minsann bättre kvalitet och är gjorda på riktigt kött.
I julas smakade jag på en utländsk korv - en spansk fuet. Och blev helsåld! Har glatt mumsat i mig, liksom resten av familjen.
Väl nere i Spanien skulle jag njuta och prova olika sorters fuet - MEN (och inte förrän då - pinsamt nog) så började jag läsa innehållsförteckningarna. Det var socker, dextros E-nummer hit och dit och en även med glutamat!!!
Ja, det var ju likadant härhemma! Hur lurad känner man sig? Någon som sett en fuet utan socker.
Och var är alla utländska korvar med bra kvalitet?

Kolla dock hur mycket det brukar tillsättas ytterst små mängder för att "gojsa till" köttdegen innan det torkas. Glutamat vet jag att det finns utan som du nämde, men om det är 2 g dextros i en korv på 150 gram så är det väl inga mängder som stör en normalkonsument ;)

Ska man ha totalt utan tillsatser får man väl göra själv, men de man kan hitta på Lidl med hög kötthalt och få tillsatser är okej, utifrån mina trösklar, inte tillsatsfria men det är gott med kryddig korv, hög fetthalt och (relativt) låg proteinhalt också, så det gillar jag när jag vill äta mycket mat utan att överskrida min proteinkvot, det lilla dextroset som finns stör mig inte (trots allt kan även rent kött innehålla lagrat muskelglykogen) jag personligen undviker bara de med potatismjöl, smakförstärkare eller de konserveringsmedel som är omdebatterade, tex e250.
Det värsta är att jag tappade smaken för korven när jag väl sett den långa innehållsförteckningen! Både dextros och socker tillsatt. Massor av E-nummer, ja även E250.
Det kanske går att hitta någon deli-butik därnere som gör med mindre tillsatser. Jag får fråga mig fram. Jag var intresserad om någon möjligen hade hittat en mer tillsatsfri i Sverige. Kanhända någon på Hötorgshallen eller Östermalmshallen kan tipsa.