Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4303 ggr
bubblor
0

Sockerberoende

divage.wordpress.com/2010/03/26/en-missbrukare-ar-alltid-missbrukare/

Hej,min tappra kamrat Maja52 skickade mig en adress på en tjej som skrivit något intressant om sockerberoende.

Just det där att om man en gång blivit "sockeralkis" är man det för alltid.

Man kan inte ta en enda sup, nej jag menar kaka, utan att riskera att åka dit igen.

Det finns dietister därute i primärvården som säger till sina bantargrupper att dom kan äta lördagsgodis eller att dom kan äta desserter ibland. Dom verkar så naiva… vet dom inte att det alltid finns en anledning för en alkoholist att ta en sup? Vet dom inte att det är på samma sätt för en sockerberoende. Förvånad

Mervi
0

Det finns väl inget sockerberoende i dietisternas värld. Tyvärr så är det inga många i den yrkesgruppen som erkänner att detta finns.

Men vi som är beroende vet hur det är och man kan inte ta en kaka eller äta godis om man inte vill ramla i träsket. Det behövs väl inte heller någon bekräftelse från någon annan när man vet detta själv.

bubblor
0

Men nog är det märkligt att det inte är större intresse för den här frågan. Tänk så många som är drabbade och hur problemet växer lavinartat. Eftersom det i dagsläget finns precis hur mycket söta saker som helst att äta kommer detta att bli den största hälsofaran av alla.

MimLan
0

#2 Kommer? Hur tror du att vi har hamnat i den här stituationen med all ohälsa?

bubblor
0

ok

Sugiyama
0

Jag tänktae på det igår hur lätt det är att trilla dit igen. Vi åt falukorv till middag för första gången sedan vi för drygt ett år sedan gjorde vår kostomläggning. På kvällen var jag sedan kostant sugen och gick i skåpen. Turligt nog hade vi där både nötter och fläsksvålar och när jag kom på vad det var som orsaka sugen kunde jag stå emot. Men tänk att man är så kännslig. Jag tror inte jag blivit kännsligare nu men däremot mer uppmärksam. Undra på att man haft svårt att gå ner i vikt.

MotvilligaBantaren
0

För oss som är sockerberoende finns det en bra organisation, NFTS (Nätverket för tillfrisknande sockerberoende). Jag hittade den igår, hade helt missat att den fanns! www.nfts.se Jag har ansökt om att bli konsulent, är nog bra att kunna hjälpa andra samtidigt som man hjälper sig själv. Skönt också att nån ÄNTLIGEN tar tag i det här med sockerdebatten på allvar som de gör, hoppas det kommer fungera.

bubblor
0

till Motvilliga Ba: jag hittade den där organisationen och anmälde mig som medlem, få se vad der ger.

till Sugiyama: jag hade ingen aning om att falukorv skulle vara olämpligt, det har jag säkert käkat en gång i veckan. Det är inte så lätt att hitt på nåt bra och kul till alla mål.

Glad Påsk  Kyss