Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8572 ggr
liinis
0

Psoriasisartrit

Hej!

jag är 26 år gammal och fick min diagnos för c 3 månader sedan, hade då gått med värk i axlar & höfter om vartannat, i några år..

Nu har det eskalerat! Axlar, höfter, knän och med ilningar ut i senor i hela kroppen i princip.. Trött & frusen.

Kortisonsprutor har jag fått i axlarna, hjälpte mycket bra, men ska man måsta ta sprutor i både axlar, höfter & knän??? Känns ju INTE bra..

Jag testade GI-kost ett tag, vilket började väldigt bra, men sen var jag tillbaka på ruta ett.

Jag VET att socker är min värsta fiende, så undviker godis och bakverk i all möjliga mån. Vitt bröd & vit padsta äter jag inte heller..

Jag äter Orudis Retard+Alvedon under mina skov, men man har ju ont ändå.. Och hur länge kan ett skov hålla i sig egentligen???

Tusen olika förslag på hälsokost, vad ska man gå efter??? Kan man blanda hej vilt?

Skönt på ett sätt att få veta vad man lider av, så att man kan forska om det, och förklara bättre när man har som värst ont. Men det känns så svårt ändå! Folk kan omöjligt förstå.. Och man känner sej som en klagomur direkt man nämner nåt om att man har ont..

Hehe förlåt om jag drar ner er alla, men jag behöver få gnälla av mig!

Som ny medlem av sjukdomen är jag mycket tacksam för alla tips jag kan få!

Jag ska ju trots allt leva med det här livet ut, och då vill jag inte sluta i rullstol, utan göra allt för att minska inflammationerna!

Kram på er från Skellefteå!

MimLan
0

Ditt fokus bör vara att rejält ställa om fördelningen omega-3/omega-6 så att du inte själv står för något inflammationsdrivande.

Med andra ord: gräsbeteskött, viltkött, vildfångad fisk. Kokosfett och smör som fettkällor, så lite som möjligt av vegetabiliska oljor.

reumatusse
0

Jag har reumatoid artrit och enligt min reumatolog är de sjukdomarna väldigt lika varandra. Jag äter kortison, får kortisonsprutor varannan månad, äter även cellgifter och Arthrotec. Har även periodvis gått på Tiparol och Citodon men insåg rätt snabbt att det var ohållbart, jag blev sjukt beroende.

Jag har hört flera reumatiker som blivit näst intill friska på LCHF-kost och mitt allmäntillstånd är väldigt mycket bättre bara efter 3 veckor. Inte alls den tröttheten och jag har jobbat heltid utan att det har känts ett dugg jobbigt.

Lycka till!!! Visst känns det som att man får försaka i början men sedan går det lättare och lättare och nu vill jag inte stoppa 'skit' i munnen. Vill inte släcka min fett-och tillfriskningsbrasa.

Ät så naturligt som möjligt och inga vegetabiliska oljor, precis som MimLan sa. Även kolhydraterna driver ju inflammationen så bort med dem. :)

MatsL
0

Jag antar att du kollat D-vitaminstatus? Om inte så se till att få det testat (kallas S-25-OH har jag för mig).

Lena123
0

Hej

Gnäll på du…om vi inte vill lyssna så läser vi inte Glad 

Har själv psoriasisartrit sedan 6 år tillbaka så jag vet att det är svårt att förklara för "friska" hur det är att ha ständig smärta.

Har under åren testat flera olika läkemedel men varken antireumatiska eller smärtstillande mediciner gav någon märkbar effekt.Har bara fått effekt av kortisonsprutor som jag tagit när jag varit som sämst.

Halkade in på LCHF via GI och började med LCHF nov.-08.

• Efter 3 veckor på LCHF märkte jag att de konstanta smärtorna och stelheten i händerna försvunnit.
  • Har sedan jag började med LCHF ökat arbetstiden från 75% till 100%.
  • Kostisonsprutorna har minskat från 4-6 gånger per år till 2 gånger 2009 och i år har jag inte tagit någon än….och mår bra.

Hälsokost undrar du över…jag äter sälolja sedan många år och tycker att den ger effekt men även den har jag minskat från 3 kapslar till 1 per dag.

Förutom säloljan har inget jag prövat på hälsokosten som ska vara bra för lederna fungerat.

Mitt tips till dig är…ät strikt LCHF med max 20gram kolhydrater per dag (jag mår bäst på 5-10 gram per dag) och gör inga avsteg överhuvudtaget  första halvåret.

Fortsätt med "allt annat" du tagit för smärtan tills du känner att du blir bättre i lederna.

Då kan du börja plocka du bort en sak i taget av hälsokost och läkemedel och väntar några veckor så att du känner om du får tillbaka smärtan och stelheten.

När du är nöjd kan du om du vill testa olika födoämnen vilka som är sämre eller bättre just för dig (för mig är kokt potatis det absolut sämsta).

Hoppas du fick några användbara tips,råd och pepp /Lena

http://www.winthers-skafferi.se/

Besika
0

Hej,

Jag har haft psoriasis-artrit sedan 1991.

En väldigt aggressiv variant, bytte mina höftleder som 25-åring.

Har gått på Methotrexate nästan hela tiden, och haft de nya biologiska läkemedlen sedan 1999 (Remicade, Enbrel, Humira).

Jag har ätit LCHF i tre år. De första två vintrarna hade jag långvariga lunginflammationer där jag varit tvungen att göra uppehåll med medicinerna. Då blev jag urdålig, så kosten har tyvärr inte hjälpt mig fullt ut. Man vet ju aldrig hur man mått om man gjort annorlunda.

Sedan 2000 har jag druckit Aloe Vera, och de senaste åren Aloe Vera med MSM och Glukosamin. Jag märkte stor skillnad när jag började med det, inte minst infektionsmässigt (om man inte räknar lunginflammationerna då ;)  Äter också omgega 3 och den här vintern D-vitamin.

Jag är övertygad om att LCHF-kosten är bra för mig, även om jag inte märker nån större effekt på lederna. Som sagt, man vet ju inte hur man mått om man inte… ;)

Hoppas att det funkar bättre för dig, du har förhoppningsvis inte en lika aggressiv variant som jag.

För psoriasis är det nog bra att vara utan gluten också.

Lycka till!