omega-3
Jag äter omega-3 kapslar dagligen som sig bör. Nu har jag sett en sort som också innehåller omega-9. Vad har det för funktion och är det vettigt att inta??
Nå´n som vet?

Ingen mening att ta omega9….inte essensiell, kroppen kan tillverka den själv.
Pasi: kan du ge en kort info om vad alla dessa omega är och vilka tillskott rekommenderas att äta med denna kost?

Jag skulle helst förorda tillskottsfritt leverne eftersom det aldrig är snällt mot naturen att tillverka saker i fabriker, transportera dem hit o dit….inte heller att pressa musten ur massor av småfisk som skulle blivit till mat åt större fisk. Så länge man äter artriktigt tror jag inte heller de gör någon som helst nytta.
Men om man vet med sig att man äter för lite fisk eller annat mat innehållande omega3 så kan fiskolja vara bra.
Magnesium har jag aldrig sett nåt skadligt med däremot mycket bra. Evitamin behöver inte heller vara fel eftersom det skyddar kroppens vävnader från att oxideras.
En undersökning visade dock att de som åt mer än 100mg E-vit om dagen fick kortare liv än de som åt mindre än så. Kan vara en signal på att överskott inte är bra. Kanske blev de fria radikalerna för få (används i försvarssyfte av immunförsvaret).
Omättade fettsyror indelas i olika familjer beroende på var den sista dubbelbindningen i molekylen är placerad,därav namnen Omega3, 6 osv.
Fetterna vi brukar prata om:
Vegetabilisk omega6: ALA eller LA (linolsyra), 18 kolatomer.
Vegetabilisk omega3: ALNA eller LNA (linolensyra), 18 kolatomer-
Animaliskt omega6: Massor av olika inräknat mellanstadier!
Vanligast är AA, 20 kolatomer.
Animalisk omega3: Vanligast EPA (byggsten i cellväggar) och DHA (byggsten i hjärnan och nerver), 20 resp 22 kolatomer.
Fetterna är ett krångligt kapitel och jag vet inte heller vad varje fett gör, men man behöver inte bry sig så mycket eftersom kroppen kan omvandla fetterna hit och dit till det den vill ha, med 3 förbehåll vad jag vet:
- Omega6 måste intas i någon form. Det kan inte tillvekas av kroppen.
- Omega3 måste intas, dock inte de vegetabiliska formerna utan de animaliska EPA och DHA. Endast EPA behövs…från det fettet kan kroppen bilda de andra Omega3-fetterna.
- Stora mängder av vegetabiliska fleromättade fetter verkar inte kunna omvandlas till stabila mättade (utmattning av enzymsystemet för omvandling!?) så de lagras som de är (se fettinnehållet i grisspäck) med risk för härskning/oxidation.
Jag tror balansen mellan omega6/omega3 är viktig samt att inte inta allt för mycket av dem eftersom de är fleromättade fetter som oxiderar lätt.
Vet inte om det gav något vettigt svar.

Just EPA fettet och E-vitamin anses bota nästan alla sjukdomar i hjärna och nerver…medans det i själva verket är tvärt om - de förhindrar sjukdomarna som beror på EPA/DHA-brist samt oxidation.
Epilepsi, Alzeimers, ADHD, Demens, Depression osv osv….
Stort intag av EPA verkar ochså kunna motverka de dåliga inflammatoriska egenskaperna av AA. Även en del omega6 fetter tillskrivs bra egenskaper t ex GLA (hudproblem o ledproblem!?) och CLA (ökar fettförbränningen).
Herrejösses Pasi!!! Du är ju full av kunskap
, vilken pärla.
Då fortsätter jag att käka vanliga omega-3.

Är det något speciellt man ska titta på när man köper omega-3? jag som är lite småsnål, och går på nitar då och då, har nämligen sett en urbillig variant i reklamen från Rusta!! Kan man på burken utläsa något som talar om innehållets kvalitet?
Nej, men det finns en del tester. Många fiskoljor är orena och många är härskna. En som alltid får mycket bra resultat i sådana tester (oftast bäst) är Eskimo-3. Inte billig men man kan köpa den till hyfsat pris på http://www.bodystore.se . Flytande 2-pack är billigast.
Tänk på att härsken omega-3 är värre än ingen omega-3 alls!

Du "rockar fett" Pasi
Utförlig & bra genomgång som vanligt!
Copia
Tja, på Rusta brukar jag kolla bäst före datumet lite noggrannt i alla fall.
Titta efter så nån antioxidant är tillsatt (E oftast) och att det verkligen är fiskolja så det inte bara är linfröolja
För övrigt kan man säkert bli lika vilseledd på en hälsokost butik som på rusta
Tänk om man kunde få testat sin kropp och få veta vad det finns för brister etc och sedan få en dags/veckomeny med den mat som man behöver för att få i sig allt (utan piller) och få rätt balans. Det är sådana dietister man önskar att det fanns!
Det skulle säkert finnas, om man bara visste vad som var den optimala balansen ;)
Tror nästan att frågetecknen blir fler hela tiden när det gäller vår kropp. Tyvärr anser många att man redan hittat den definitiva sanningen, och är inte värst intresserade av att fortsätta leta.. Livsmedelsverket tex. ;)
Pasi: tack så mycket…ska gå ut o jobba min sjätte natt nu men när jag vilat ut ska jag lusläsa…hoppas hjärnan hänger med då