Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 10905 ggr
Trollcina
0

Fettprocent och vattenprocent ...

… i kroppen kan man numera mäta på en våg och precis i sådan våg har jag inhandlat. Den jag köpt kan man ställa in för 12 olika personer, man ställer in ålder, längd och kön per person. Har velat kolla detta med fettprocenten jättelänge iom att fett väger mindre än muskler - Det är så inspirerande med resultat tycker jag! Även om det inte är exakta värden så får man ändå en liten fingervisning.

Blev mkt förvånad då min fettprocent visade "bara" 42% istället för som jag varit helt bombis på skulle ligga på över 50% med tanke på att jag har ca 40 kg kvar att gå ner. Enligt manualen så ska en kvinna i min ålder ligga på 21 - 34% så tittar man på den högsta sifran så är det inte så illa trots allt - Undrar hur mkt fettprocenten låg på innan jag började promenera med tanke på att jag bara på första månadens före-frukost-promenader tappade 13 cm midja och inget på vågen.

Jag blev också förvånad över att min vattenprocent var så låg som 32%. Den ska enligt manualen ligga på 45-65%. Som jag har tjatat om mina vätskesvullnader, det känns som en hel evighet och varit ledsen för att jag gått upp i vätskemassa en dag. Så får jag reda på att min vätskebalans i kroppen är på tok för låg. I dag är det första dagen utan vätskeutdrivande på evigheter för jag måste ju bara se om min vätskebalans visar en högre siffra under veckan som kommer om jag låter bli att äta dessa tabletter. Tänkte att om nu vågen stämmer så kanske det är pga vätskebrist i kroppen som jag får mina sendrag stup i kvarten i fingrar, tår och vader inte pga artrosen som jag trott el pga mineralbrist, vilket jag vet att jag knappast kan lida brist på.

Kul att hitta ny info som man kan testa och lära sig lite nytt om ens kropp som kanske kan hjälpa en att hitta ännu mera rätt. Är det någon fler på det här forumet som testat sina procentvärden och vad har de hjälpt er att förändra i så fall. Kanske dr Annika kan svara på om man pga vätskebrist i kroppen kan få sendrag.

H Cina -27,5 kg

Margareta
1

Hej Trolcina!

Spännande tankar som vanligt… jag har vägt mig endast enstaka gånger på en sån våg så jag vet inte… nästa gång vi behöver en ny våg faller nog jag också för en sån…

Om Du vill fråga Annika bör Du lägga frågan under hennes grupp, det är inte säkert att hon hittar den här…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag har aldrig provat en sådan våg, blir så klart nyfiken.

Tienna
0

En sån måste nog jag ha också! Det är ju väldigt intressant att se dessa värden. På gymmet som jag jobbade och tränade på hade vi sen sån våg, men det var längesedan nu. Kommer inte ihåg min fettprocent tyvärr.

lizziett
0

Hej Trolcina!

Kul! Du har kanske en sån våg som jag har (EKS).

Jag har i princip vägt mig från första veckan. Det som gör mig glad är att min benmassa (mineral) gått upp från 1,9 till 2,1 kg.

Indikerar benmassans vikt av benmineral. Dvs ej den totala mängden benmassa.

Jag har ju skrivit upp mina värden varje dag och jag ser ju att värderna förändras.

magma
0

Det första man brukar märka med LCHF är ju att man blir av med en massa vätskekilon när glukogenlagren i kroppen minskar/försvinner, bla eftersom glukogen binder vätska. Jag har en liknande våg och min vätskeprocent har hela tiden legat mellan 35-38%.

Trollcina
0

lizziett: Jo det är en EKS jag också köpt, men den visar bara fett och vatten procenten i kroppen inkl vikten. Det hade annars varit intressant att även följa den utvecklingen då man nu kommit till åren då kalcium är oerhört viktigt för att förhindra benskörhet.

Pasi
0

Det är troligen inte brist på intag av kalcium som gör att benskörhet är så utbrett i vårt land…vi äter ju mest kalcium i världen men har de klenaste skeletten.
Troligen beror det mer på magnesium- samt d-vitaminbrist. Att inta för mycket kalcium kan laka ut magnesium ur kroppen (blir felaktig balans mellan dessa 2 viktiga mineraler) och göra mer skada än nytta.

Margareta
0

Jag älskar all propaganda för magnesium eftersom jag sett så många (inkl) jag själv bli bra av det…

Numer pensionär i Nynäshamn

Jerker63
0

Det här är en jättegammal tråd, men jag sökte på fettprocent och funderade över såna här kroppsscannrar som ju tydligen används i bl.a. "Du är vad du äter". BMI är ju inte ett särskilt bra mått på övervikt så jag lurade lite på att få vägt och mätt mig i en kroppsscanner istället.

Trodde först att dessa bara fanns på sjukhus och hälsoinrättningar osv. men efter att ha surfat runt lite så fann jag att det finns ett hyfsat stort utbud av scannrar/vågar som kostar allt emellan 300:- och 3000:- (En riktig proffsscanner ligger på 35 000:-)

Hur tillförlitliga är de billiga hemmascannrarna? Är det alls nån vits med att köpa en sån? Nån som har erfarenhet eller kunskap? Trolcina och lizziett szom skrivit i denna tråd?

Botrytis
0

Jag har hört att det bara är skräp, och att man inte kan lita på dem. Har själv blivit scannad på hälsokontroll, där det går en svag ström genom kroppen som mäter fett resp muskelvikt. Verkar seriösare. Jag skulle inte börja experimentera med mina mediciner (om jag åt några) med annat än att jag läkar-kollat min fettprocent.

Jerker63
0

Alla de här vågarna bygger på samma princip, att skicka svag ström genom kroppen och mäta resistansen. Men de flesta enkla personvågarna har man bara kontakt med genom fötterna, de på sjukhus har hantag för händerna också. En modell av hemmavåg har handtag p sidorna så att man får sitta på huk och väga sig och mäta resistansen.

Men jag undrar om ens de som kostar några tusen kan ha nån som helst säkerhet i mätningen, eller om de bara är bluff?

Biiancca
0

jag har en sån där våg, men jag vet inte hur pass tillförlitligt det är och jag fattar absolut inte hur den kan mäta vatten, muskler, benmassa och fett….Jag har dick liknande värden som trådstartaren. Så det kanske kan stämma.

chilisalsa
1

Man sitter inte på huk… handtagen sitter på en utdragbar sladd Flört

Själv har jag en Tanita. Men man ska inte lita alltför mycket på siffrorna på individnivå. På en population kan de dock vara ok. Man ska också komma ihåg att för att visa mera korrekta vädren för en viss individ ska vågen ha en algorithm som passar individen.

Min våg använder t.ex en algotithm som är kalibrerad att passa personer som sportar minst 10 timmar i veckan och har en vilopuls av högst 60 slag/minut. Men den passar inte athletiska personer och inte heller kroppsbyggare.

Men även om man inte ska lita på siffrorna kan man ändå följa en förändring om man har en lång serie. Från dag till dag kan dock t.ex vätskebalans variera en hel del helt naturligt.

Medarbeterare på Kost

Jerker63
0

#13: Aha! Ja, jag tyckte det verkade lite obekvämt… Glad

Så, vad tycker du? Är den värd sina pengar, eller skulle det vara bättre att få väga sig på en dyrare våg ibland?

I såna här olika hälso och bantningsprogram så mäter de sig en gång före och en gång efter geonomgången "kur". Är det bara spektakel, eller kan de vågarna ge en rättvis bild?

Edit:

Jag kollade bruxen på Tanita BC545, är det en sån du har?

Den är anpassad för barn från 5 år och vuxna och för allt från inaktiva personer till atleter, och där står att de definierar atlet "som en person som deltar i intensiv fysisk aktivitet minst 10 timmar per vecka, samt har en vilopuls på 60 slag per minut eller lägre."

Man ställer alltså in olika för barn/man/kvinna/atlet, och man måste inte vara något fysiskt aktiv alls för att det ska finnas en algoritm som passar.

chilisalsa
0

Nej jag har en modell som inte finns längre, men liknande.

Mäter man rätt och alltid på samma sätt kan man mäta förändring definitivt. Men män rekommenderas en mätserie på minst en månad och kvinnor två månader pga vätskefluktuationer.

Man kan även på min ställa "nivå" på aktivitet, men huvudalgorithmen är är som jag sa. Men den passar inte "riktiga" athleter som i allmänhet tränar betydligt mer, t.ex tävlingssimmare. Likaså passar den inte för övermusklade som är deffade. Tanita har dock andra vågar för de kategorierna. Proffsvågar har fler algorithmer att välja på.

Bäst mätning om man vill ha konsistenta värden är på morgonen efter toabessök. Dock ska man vara medveten om att man får en missvisande hög procentsiffra för fett och muskler på pga att man alltid är dehydrerad efter en natts fasta.

Tja om den är värd pengarna eller inte beror väl på om man tycker om siffror eller inte. För en person som vill gå ner i vikt kan det möjligen vara en sporre för att se till att man inte tappar för mycket muskler på kuppen. Jag skaffade min gamla på Amazon vilket inte var speciellt mycket dyrare än att köpa en enklare här hemma.

Medarbeterare på Kost