Funkar detta? *help*
Om jag äter-> (per dag)
3 dl vispgrädde
3 portioner proteinpulver
= 122g fett, 75g protein å ca 11g kolhydrater, det blir lite mer än 1500 kcal. Verkar detta bra??
(Jag ska alltså äta såhär ensidigt i starten ca en månad för att komma igång och inte bli triggad av kolhydrater vilket jag blir om jag äter mat där kolhydrater brukar ingå, och sedan när jag är "avgiftad"
börja variera mej.) Och jag ska ha i mej ca 1500 kcal / dag.
Denna vecka har jag ätit så fast inte proteinpulver å lite kakao osv. I början var det TOOOOKgott, men nu känner jag mej mätt jämt och har svårt att få i mej det som jag ska.
Åsikter?

Det verkar lite näringsfattigt. Jag skulle nog vispa ner lite råa äggulor och ta vitamin- och mineraltillskott också. En månad är säkert ok att äta så, men jag tror inte det är nyttigt en längre period.
Ja, vitaminer å så tar jag *glömde skriva det* Mm, äggulor kan va nått.. Tack!
"Denna vecka har jag ätit så men inte proteinpulver" skriver du i första inlägget. Vad menar du? Har du levt på 3 dl grädde om dan? ja inte vet jag men det verkar helt förkastligt… snacka om att traumatisera ätandet! Äta ska ju vara en njutning, inte ett tvång eller nåt som ger obehag…

De flesta kan inte äta så mycket grädde, men om du testar så märker du ju om det funkar eller inte just för dig.
Dessutom är det väldigt lite mat, och ofta blir man hungrigare vid övergången innan man får ordning på ketonproduktionen, andra mättnadskänslor osv. Själv åt jag t.ex. närmare 3000kcal/dag i början och rasade hyggligt fort i vikt ändå. Risken med att äta för lite är att kroppen ställer in sig på svält och sänker ämnesomsättningen, plus att man kan få kortisolpåslag av den fysiska stressen av att gå hungrig, och kortisol förhindrar viktnedgång. Om det är det du är ute efter, alltså.
#3 Jag gillar inte mat.. Tyvärr så är ätande aldrig någon njutning för mej - jag äter för att jag måste och är därför noga med att kolla så jag får i mej det jag måste.. (jag har ätit 3dl vispad grädde med ren kakao och lite sötningsmedel/dag). Men kolhydrater mår jag inte bra av- jag blir skakig, varm, svettas och får ont i huvvet och "bakiskänsla" i kroppen (inte för att jag varit full nån gång men jag antar att de e lite så å va bakis). Så detta verkar som ett bra alternativ för mej, tänkte jag.
#4 Jag är JÄTTE mätt, om jag inte ställer klockan så glömmer jag att äta, äter lite i taget ca 5ggr/dagen. Har väldigt svårt att få i mej mer..
Jag har ätit mycket kolhydrater senaste tre månaderna (blir som ett beroende) och då gått upp mycket - vätska etc. Så jag vill ju komma ner i vikten jag hade innan men jag vill inte banta, det kommer av sej sj.

Mnja.. det där låter inget vidare alls, man behöver äta maten, och då menar jag kött, fisk, fågel, ägg, grönsaker o fett.. som ett minimum!
Klart du inte har några normala hungerkänslor du ÄTER ju inte.. du dricker din mat.. att tugga födan är en del av matsmältningen!!
Vad är det för fel på denna maten?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vad sorgligt ditt förhållande till mat låter.
Är det verkligen ingenting du tycker om och längtar till vad gäller riktig mat?
Mat ska ju vara njutning och inte lidande 
Hoppas du får till det till slut och att LCHF kan hjälpa dig på traven
Att basera det på grädde och proteinpulver låter inte vettigt alls tycker jag - ska du köra någon flytande kur är väl i så fall äggmjölk betydligt vettigare
Tack för alla snabba svar!!
#6 Det är inget fel på den maten alls! :( jag är "halv-vegetarian" - äter fisk, ägg, mjölkprodukter. Även när jag ätit typ (filmjölk m nötter, blomkål m smör, vegetarisk-burgare) är det jag äter på EN dag, men min plan var fem mål.. :(
#7 Tack för dina ord! Jag har haft mer eller mindre "ätstörningar" i nio år så mitt ät beteende är stört.. När jag äter för mycket kolhydrater blir det som en drog och jag vill äta mer fast det inte är gott.. Så de finns inte nått som jag längtar efter :( Men som jag skrev tyckte jag att grädd/kakaon var god i början men det tar oftast typ en timma - ibland fem att äta upp även om det är lite..
#8 hjälp, -äggmjölk tror jag verkligen inte jag får ner utan att få upp igen.. Men kanske äggulor i grädden, vad skiljer mjölk från grädde, eller är det själva näringen i äggulan som jag behöver? Vill eg inte ha en "kur" eller ja vill ha något billigt som är samma varje dag för att göra det enkelt och helt vänja bort kolhydraterna..
Är makro-fördelningen fel med:
1500 kcal 122g fett 75g protein och ca 11g kolhydrater??
Du kan inte tänka dig vanliga kokta (eller stekta) ägg då? Det är liten arbetsinsats och det är lätt att räkna ägg om det är viktigt för dig att ha koll. Det är även riktigt billig mat.
Jag sätter ett stort frågetecken till om det är bra, bortsett från det som redan nämnts, att du fokuserar på grädde. Mjölkprotein ger oproportionerlig höjning av insulinpåslaget. Jag undrar om det kan vara bra om en person som har ätstörning i bagaget att ge hjärnan och kroppen något som "stör" i onödan.
Makrofördelningen är bra om det är tillräckligt med protein och kolhydratnivån är något som fungerar för dig.
#10 Jo ägg kan funka… Men hur mycket protein behöver jag då?

En bra proteinnivå är ett gram per kilo normalvikt, och tränar man mycket kan man utan problem ligga närmare två.
#11 Åtminstone 1 gram/kg. Närmare 2 gram om man tränar mycket.
#12 & #13
Jag misstänkte det och siktade mot ca 2g/kg men hur blir det då med fettmängden, om jag ska ligga på ca 1500g blir
Proteinhalten 520 kcal
Och då blir fettmängden ca 100g
Funkar det?

Man ska äta minst lika mycket fett som summan av protein och kolhydrater i gram, gärna mer än så.
#14 Varifrån har du fått att 1500 kcal är det som gäller för dig?
#15 Tack!!
#16 Från en mat coatch som är insatt.. Alltså det ska jag äta om jag vill gå ner vilket jag vill till min normala vikt..