Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5860 ggr
vettan
0

Glutenallergi

Tänkte höra om någon här har erfarenhet goda råd och tips på mat.

Margareta
0

Den kost vi äter är oftast helt glutenfri eftersom de flesta av oss inte äter spannmål alls.

Numer pensionär i Nynäshamn

asa32
0

Gå in på www.allergimat.com där finns massor av tips och recept för alla möjliga allergier och intoleranser.

DaMum
0

Min dotter (Baerta här på forumet) har celiaki - d v s glutenintolerans.

Jag blir lite osäker på om du menar just glutenintolerans eller glutenallergi. Det är två helt olika saker nämligen.

Precis som asa32 skriver, så är allergimat en jättebra sida. Det finns också något som  heter www.glutenfrimat.se där jag tror de har någon slags utförsäljning just nu.

Annars är Hemköp rätt bra på glutenfritt sortiment, tillika Coop och Ica.

Pasi
1

Hur fungerar och ter sig glutenintolerans (jag är dåligt påläst)? Glad

vettan
0

Tack så mycket!!! Skrattande Var inne på sidorna de var mycket bra.

Chocolate
0

Pasi!

Det kan vara väldigt olika har jag förstått, som här vi är olika och reagerar olika  ;-). Glutenintolerans i sig ger sällan några akuta symtom, men efter som tarmen är förstörd så tål den oftast inte lactos och det kan ge akuta besvär i förm av smärta och diareér. Trötthet, orkeslöshet och konsentrationssvårigheter kan vara glutenintolerans då tarmen är så skadad att maninte kan ta upp näring med den utan det åker rakt ut. Min dotter har det och det var för att skolan började undra varför hon inte kunde konsentrera sig, varför hon var orkeslös, hon uppfattades som lat. Först fick hon vitamintillskott men kroppen tog inte upp det. Sedan lestade vi om det var lactos och då blev hon bättre i magen, hade alltid varit lite lös i magen och fått lite kramper ibland men vi trodde det var nervörs besvär.

Sedan var det några som ville utreda om hon hade någon form av bokstavskombinations diagnos men då tyckte läkaren att vi måste kolla gluten först och det var det!

I dag är hon pigg och glad. Kan konsentrea sig är inte "lat" och hon har gått upp i vikt (vilket hon verkligen behövde).

Jag tror så här i efterhand att jag också är glutenintolerant men antagligen kolhydratsintolerant också ;-).

DaMum
0

Chocolate! Jag undrar om du inte blandar ihop det här med laktos och gluten lite.

Min dotter har alltså celiaki, vilket är den korrekta benämningen på glutenintolerans.

Glutenintolerans är en dysfunktion av tarmen. Tarmväggen är slät i stället för veckad, och klarar inte att ta upp det protein som kallas gluten, vilket finns i vete, korn, råg och havre. (S k "ren" havre kan dock ätas av många med glutenintolerans).

Det ger visst akuta symptom! Om man som glutenintolerant får i sig gluten, tar det bara c:a 1-2 timmar innan smärtorna kommer. Kräkningar, diarréer.

Min dotter (alltså Baerta här på forumet) fick diagnosen redan när hon var 8 månader. Hon slutade amma när hon var 6 månader och då började problemen. Hon hade kroniska smärtor, skrek dygnet runt, var ständigt infekterad och magen svällde upp som en ballong på henne. Övriga kroppen blev tunn och genomskinlig. Det var hemskt. Inga läkare tog mig på allvar, jag fick slåss för att få en utredning. Hade jag inte varit så påläst själv, så hade det aldrig gått så bra som det gjorde. Jag krävde att de kollade upp antikroppar IgA och IgG och då först kunde man gå vidare med tarmbiopsi för att se om det verkligen rörde sig om celiaki.

När min dotter var c:a 1år, bodde vi i princip på sjukhus. Hennes lever hade fått ta så mycket stryk p g a den felaktiga kosten, så man övervägde t o m levertransplantation. Hon höll faktiskt på att dö ifrån oss. Men som genom ett under vände det, och värdena normaliserades.

Det är jätteviktigt att helt ta bort gluten ur kosten om man är intolerant mot det. Att man i en del fall kan bli latkos- och/eller mjölkproteinöverkänslig sekundärt till celiakin, är ett faktum. Men det som kan skada på sikt om man får i sig gluten, är att skelettet urholkas, näringsupptaget försämras och en rad bristsjukdomar och benskörhet är vad framtiden kan innebära.

En del personer med celiaki är extremt överkänsliga och tå inte ens produkter som innehåller den lilla mängd vetestärkelse som anses ok, tror det handlar om c:a 0,03%. Och man måste också se upp med många produkter som kanske är naturligt glutenfria, men som producerar i en miljö som inte är glutenfri.

För mer information kan man gå in på www.celiaki.se och läsa. Det är Svenska Celiakiföreningens hemsida. Vi har varit medlemmar där sedan Barta fick diagnosen. De är jättebra, och hjälper till med allt möjligt, t ex ansökan om vårdbidrag. Jag uppbär 1/4 vårdbidrag för Baerta p g a det här, beroende på det merarbete som det för med sig.

De extra kostanderna man får anses täckta av de livsmedelsanvisningar jag får genom landstinget. Dessa berättigar mig till subventionerade varor varannan månad, som jag får beställa och hämta från Apoteket. Tyvärr rör det sig till 100% om kolhydrater; pasta, mjölmixer, bröd, gryn o s v. Som LC-are är ju inte detta så aktuellt längre.

Pasi
0

Kan det vara så att en gigantisk mängd människor är glutenintoleranta utan att veta om det och att denna brist på näringsupptag hos många ger en del av ohälsan (på lång sikt) och folksjukdomarna som vi nu har i samhället?

DaMum
0

Pasi, jag tror du är inne på rätt spår där!

Vi är ju faktiskt inte skapade för att äta spannmål. Många folkgrupper har ju extremt svårt för det.

Sedan gammalt vet jag att brödsäd innebär försämringar för reumatiker t ex.

Ayla
0

tänkte jag skulle berätta min historia ang. just celiaki. efter år av mag problem gick jag iväg till en företagsläkare som mest tyckte att jag nog var stressad! efter lite övertalning så tog han lite prover på om jag var glutenallergiker. proven kom tillbaks och visade negativt. dock testade jag själv under några veckor utan så mycket gluten produkter och blev lite bättre, men visste inte riktigt vad jag skulle göra då testet var negativt. under två år höll jag på och experimenterade med maten och träning men blev bara sämre! tidigt i höstas var jag på nytt hos en läkare för att testa laktos, han var tack o lov van vid "dåliga" magar pga sin egen mage och testade gladeligen mig. dock visade även detta negativt. men han ville att vi skulle gå vidare och undersöka mig med bättre tester. men då hittade jag denna kosten och ville först testa detta och nu ett halvår senare är jag helt symptomfri, magen är en ängel och jag har mängder med energi! med detta vill jag ha sagt att fast tester visar negativt ska man lyssna på sig själv och inte vara rädd för att testa denna kost! Den gör underverk :) även min man som har UC känner nu efter 3 månader med kosten att hans värk i kroppen pga sjukdomen börjar avta! han är just nu förkyld UTAN att vara totalt förstörd i resten av kroppen!!!

Margareta
0

Ayla! Det där hade jag kunna skrivit själv.

EXAKT det förloppet har jag haft hos min läkare. Både med gluten och laktos.

De har även gjort rektoskopi och hittat BLOD utan att kunna säga varför. Jag är FRISK enligt alla prover.

Jag gjorde som Du och tog bort gluten och laktos och blev bättre successivt.

Sen hittade jag Sten Sture och tog bort ALLA FIBRER och la till FETT. Det var lösningen och sen dess har jag kunnat lägga till grädde och creme fraiche (fuskar med mjölk i kaffe ibland).

Någon slags stärkelseintolerans kallar jag det för eftersom detär mycket bredare än glutenintolerans.
De med celiaki kan ju äta majs och potatis och det kan inte jag… magknip och förstoppning direkt.

Numer pensionär i Nynäshamn

Chocolate
0

Da Mum!

Helt ute och cyklar är jag inte Flört och blandar ihop det gör jag inte efter den information jag fått. Men jag är inte så jätte insatt då min dotter bara har haft glutenintolerans (vet att det heter celiaki men ofta vet inga andra det så jag föredrar att kalla det för glutenintolerans) konstaterat i drygt 1 år, så lite nytt får man väl fortarande säga att det är.

Jo jag har hört om dem som reagerar som din dotter också men vår läkare sa att det inte är det vanligaste sättet, en av anledningarna att vi inte upptäckt det tidigare då vi trodde hon skulle mått sämre om det var något så farligt som glutenintolerans. Flera glutenintoleranta slarvar för att de inte märker akut direkta konsekvenser av att äta gluten. Därför var han noga med att poängtera att det är jätte viktigt att vara absolut ren från gluten för att det skadar tarmen även om man inte märker något direkt. Särskilt många ungdommar slarvar med sin gluten och märker inte så mycket på kort sikt och det är farligt, så vi skulle var ytterst noga från början.

Jag vet inte hur många olika svårighetsgrader av glutenintolerans det finns men han sa att min dotter hade den näst värsta formen av celiaki din har nog den värsta då skulle jag tro. Men även om han (läkaren) påstod att hon hade det, så har vi inte märkt mycket på henne och detta började först utredas då hon var 8 år (ganska sent).

Min mormor 88år fick samma besked fast för bara 2 årsedan. Hon kräktes inte, men hade helt plötsligt (för henne) fått blodiga diareer och var väldigt matt. Och detta var då också celiaki.

När man talar med folk om detta så är min uppfattning just som läkaren sagt att detta visar sig på så många olika sätt och att det inte finns ett tydligt mönster på hur celiaki visar sig.

Detta med lactos är så att en skadad tarm oftast inte tål lactos för det blir förstarkt för den så innan man har fått bukt med sin skadade tarm kan lactos vara mycket retsamt och ge diareer och mag ont. Min dotter fick låtabli lactos under sitt första halvår. Så fort hon fick lite i sig så kom reaktionen direkt men sedan när de konstaterat att tarmen var så gott som bra igen kunde hon börja med lactos. Hon är alltså inte lactosintoleran. Och i dag kan hon äta alla mjölkprodukter igen.

Läkaren uttryckte det så att det finns fer människor som går omkring och tror sig vara lactosintoleranta än de som är glutenintoleranta men i verkligheten är det tvärt om. För många kommer bara till stadiet att de mår inte bra, testar lactosfritt (enklast så), tycker de blir bättre och tror de har lactosintolerans när det igentligen är den skadade tarmen av celiaki som reagerar som den gör på lactosen. Det är alltså egentligen (som någon annan skrev) många som går omkring med glutenintolerans utan att veta om det.

DaMum
0

Chocolate! Förlåt om jag missuppfattade dig!

Självklart finns det många olika varianter av celiakin. Jag känner också till personer som fått diagnosen i vuxen ålder, och då endast haft en del "små" besvär.

Det läbbiga är ju vad det kan ställa till på sikt!

Jag minns med fasa den läkare som tog proverna på min dotter. Han sa att vi absolut inte fick övergå till glutenfri kost innan vi visste besked. "Nähä du, gubbe lilla!" tänkte jag och tågade iväg och köpte allt glutenfritt jag kunde komma över. Och över en natt blev min dotter åtminstone smärtfri, även om hon hade men av det här i många, många månader efteråt.

vettan
0

Tack för all respons. Min son är glutenallergisk. Han har varit med i en försöksgrupp.  Forskare tog blodprov på ett visst antal barn i en viss ålder. Bara i Richards klass var det två som hade gluteintolerans utan att veta om det. Det var mycket vanligare än de trott, så nu ska kanske alla erbjudas blodprov. Han har även gjort gastroskopi för det är först då man kan se om man har glutenintolerans. De tar ett tarmprov och sen undersöks detta.

Detta här fick vi som information: Förekomsten av glutenintolerans liknas ofta vid topen av ett isberg det är många som har detta utan att veta om det.
GI Kan ge många olika besvär oftast tydligast hos småbarn.Andra kan bara ha vaga symtom som trötthet,blodbrist,försenad pubertet,näringsbrist och depression.
Många har gått och mått dåligt så länge så att de tycker att det är normalt att vara trött och inte må helt hundra.Personer med obehandlad gi kan senare utveckla diabetes och sköldskörtelproblem./Rosie

asa32
0

Min brorson fick diagnosen celiaki vid ca. 1 års ålder. Innan diagnosen gick han tillbaka i utvecklingen. Han som lärt sig gå slutade med det och började krypa igen, hade ingen ork. Magen var uppsvälld pga näringsbrist.

De fick rådet att prova glutenfri kost på honom med väldigt bra resultat. Då sa läkarna att " nu måste ni ge honom den maten han mår dåligt av igen annars visar proverna fel" Detta skulle de göra i 2 veckor, efter 1 vecka blev han så dålig att det blev ilfart till sjukhuset. Där kunde de då "äntligen" ställa diagnos.  Han är i dag 18 år gammal och mår bra och äter bara glutenfri kost.

I slutet av 80-talet så ökade Semper glutenmängden i många av sina produkter. Idag är det Semper som är ledande inom glutenfri kost.  Sammanträffande??

Amiechan
0

asa32 skrev:

I slutet av 80-talet så ökade Semper glutenmängden i många av sina produkter. Idag är det Semper som är ledande inom glutenfri kost.  Sammanträffande??

Ruggigt sammanträffande i alla fall 0.o Fullt så beräknande tror jag inte våra industrier är, de bara utnyttjar tillfällena…

Pasi
0

Finns det bara pengar att tjäna så…..Cool