Paprikor
Såg en tråd om att röd paprika innehåller mest kolisar. Är det så?
Har för mig att jag läst i L-E Litsfeldts bok (eller var det Skaldemans) att röd papriak var bäst.
Jag brukar ta en bit varje dag just för c-vitamin och att det är gott med det friskt crispiga.
Margareta -har du kanske gjort en info-ruta om paprikor, dom olika färgernas olika innehåll?
Nått jag missat kanske?
Nähä, paprika kanske jag missat… då får jag fixa det i kväll… nu hinner jag inte…
Numer pensionär i Nynäshamn
He,
nu flyttar jag fram paprikorna igen. Hur förhåller det sig mellan dom olika färgerna. Med kolisar och annat. Röd, gul, orange,och grön?
Nån som vet?

Mer kollisar, C-vitamin och antioxidanter i de starkast färgade, skiljer dock inte så mycket.
OK, fast vilken färg menar du är starkast. Röd eller grön? elelr gul - orange?
Jag skall kolla paprikorna sarag!!!
Livsmedel
Mgd
kcal
Prot
Fett
Kolh
Paprika grön
100
17,20
0,81
0,06
3,31
Paprika gul
100
23,40
1,07
0,15
4,37
Paprika röd
100
27,40
1,06
0,23
5,18
Detta får duga så länge så gör jag en snyggare sen…

De "starkast färgade" syftar till vilken färg som signalerar -"Ät upp mig", starkast……… frukternas sätt att signalera att de är nyttiga.

Inte snällt av paprikorna att luras på detta viset…
Å andra sidan kan ju rött också betyda "Varning! Jag är jättegiftig!" Grönt brukar ju också signalera OK! 
"still lost in space and time"

Just för frukter (o skalbaggar
) är grönt ett sätt att kamoflera sig…o slippa bli uppäten. Röda skalbaggar försöker nog luras att de är giftiga….men det är de oftast inte…testa o se!
Evolutionen har varit framme igen…de fruktträd där frukterna doldes bra medans fröna höll på och mogna samt syntes bäst när de blev mogna var också de som blev framgångsrikast.
Det finns ställen där grönt signalerar "ok" t ex vid övergångsställen. Då betyder inte heller röd gubbe att det är dags att äta upp en gubbe (OBS jord-gubbar faller under normalregeln).

Hehe, Pasi, klurigt det där med färger… och vad dom betyder… 
"still lost in space and time"

Ett mycket klurigt kapitel. 
Nu är det bara det att egentligen innehåller GUL paprika mest kolhydrater. 
grön paprika 2.5
röd paprika 4.6
gul paprika 5.1
Ju mer syra, desto större fel i SLVs databas.

Det är väl samma med paprika som med annan frukt, de har inget absolut värde utan allt varierar med "sort", jordmån, temperatur, ljusmängd samt mognad.
Det blir egentligen som frågan "Hur mycket fett innahåller en människa eller ko"…ena gången kanske den bruna kon innehåller mer än den vita, den andra kan det vara tvärt om.
Förstår inte varför SLV:s kolhydrattabell innehåller så mycket fel. 4,1 kolhydrater har öl, det måste väl ändå vara fel?
Den har mycket fel därför att de "för det mesta" använder differensmetoden för kolhydrater (men anger inte när). Det innebär att i kolhydrater räknas annat in också, t.ex. syror. Kolla t.ex. på fil och mjölk. De har samma värde. Då kan man ju undra hur mjölksyrajäsningen har gått till.

Hehe, öl varierar ganska mycket i kolhydrater precis som frukter.
En riktigt utjäst pilsner kan säkert ligga mellan 1-2% medans en stark "belgare" kanske oftare ligger på 4-8%. En vanlig fulöl (lager) ligger nog i intervallet 3-4,5% kollisar.
Det finns 2 fel med öl….
- det är spannmålsbaserat
- det räcker sällan att dricka 100-200g…utan mängden mäts ofta i liter.
http://www.fineli.fi Finlands livsmedelsdatabas är mycket tydligare. Den talar om vad som är differens och inte.
Dessvärre har jag inte den i tabellform och då får man slå varje produkt var för sig alltid… det tar mycket tid… när man skall lägga in flera tusen livsmedel som jag har i mitt program…
3. Det är gott!
Tack skall ni ha. Liiiiiite klokare blev jag i alla fall!
Då återstår bara frågan vilken som som har mest c-vtamin. Med tanke på att gula frukter brukar ha mycket av den varan - skall jag dra slutsatsen att gula har mer C?
Ja. Men det är inte så stor skillnad på gul och röd. Allt det där finns i både SLVs och Finelis databaser. Det är bara att slå upp.