Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 7154 ggr
hockley
0

Tapas

Jag gillar tapas och anser att det borde vara perfekt LCHF-mat, därför tänkte jag under en vecka eller längre testa om det skulle funka för mig att äta tapas och ändå gå ner i vikt.

Tapas för mig är olika varma och kalla smårätter och min tanke är att äta 3-5 olika sorter per måltid, alt när jag är hungrig.

För att slippa stå och laga mat hela dagarna, kommer jag självklart att göra lite större satser och sen äta det som jag är sugen på just då. Vilket jag tror innebär, att det kommer bli enklare för mig att hålla mig till LCHF, eftersom det alltid finns någonting att äta.

Men jag skall börja med att åka och handla lite småsaker…för idag kommer det bli lite matlagning.

hockley
0

Så blev det då dags för den första tapaslunchen som idag bestod av saltbakade mandlar, gratinerade musslor, fetaostfyllda coctailtomater och baconlindade coctailprinskorvar.

Det som jag gillar bäst med tapas är att jag dels kan få många smaker och dels så äter jag inte så fort, utan passar på att njuta av maten…vilket leder till att jag inte äter så mycket, men ändå känner mig mätt och god.

Katti
0

Det låter som en bra idén tycker jag! För att vi ska kunna hålla oss till LCHF gäller det ju att hitta de där maträtterna som ger oss det lilla extra!

hockley
0

#2 Jag håller fullständigt med dig om att det gäller att hitta det där lilla extra…vissa klarar av att ständigt äta samma sak, medans jag blir uttråkad och då hoppar över att äta och sen blir vrålhungrig och stoppar i mig helt fel saker..

För att inte bli uttråkad så försöker jag göra det som ett projekt och just nu är projektet Tapas.

sofiecoe
0

Fyllda feferoni, med färskost. Gurkskivor med leverpastej. Ädelost och paprika. Salami med parmesan. AAAAhrg, vad hungrig jag blir

sofiecoe
0

Jag älskar att "småäta" förresten.

hockley
0

#4 Tack för tipsen, jag har redan en lång lista på tapas som jag skulle vilja testa…men den kan ju aldrig bli för lång…så jag är glad för alla tips jag får.

#5 Småätning har väl varit en del i att jag har den vikt jag har…men med LCHF äter jag tre mål om dagen…ibland kanske ett mellanmål tillkommer…så numera är det små rätter, men inget småätande för min del.

Men det är ingen uppoffring, utan handlar mer om att jag hittat en balans som fungerar för mig.

sofiecoe
0

Jo visst finns det småäta och småäta. Kunde själv inte begränsa det innan.

Numera kan jag "småäta" utan att gå till överdrift.

Fruktansvärt skönt. Har upptäckt att så länge fettinnehållet är tillräckligt högt så kan jag helt enkelt inte överäta.

hockley
0

# 7 Det är just det som jag tycker är så skönt, att jag kan sluta äta när jag är mätt och inte när jag är övermätt. Men helt klart räcker det inte bara hoppa äver kolhydrater och äta proteiner, utan för att jag skall hålla mig mätt, måste det vara fett inblandat också.

Men för egen del måste jag äta med någorlunda jämna mellanrum, i annat fall upplever jag att jag rubbar balansen och då blir jag vrålhungrig och då är jag rädd, att jag skall tappa fokuset.

hockley
0

Jag tillhör dem som inte har några problem med att äta en köttbit på morgonen, om jag inte är stressad och det inte är för tidigt. Så dagens första tapas mål, bestod av

vitlöksfrästa champinjoner

gurksoppa m kräftstjärt

långsambakad oxfilé

hade tänkt mig en tapas till, men det gick inte ner mer och eftersom jag vill undvika att bli övermätt, sparas denna till lunchen.

Men det är ett behagligt sätt att äta, oavsett om man är en eller flera…mitt enda problem är väl att jag kommer på så många olika sorter som jag skulle vilja testa..för de skall ju inte bara fungera en gång, utan vara enkla att värma om det skulle behövas och ändå behålla sin spänst och smak.

Endtyme
0

Gurksoppa med kräftstjärtar låter himla spännande! Har du nåt recept på det?

hockley
0

#10 Här kommer receptet

4 kokta kräftstjärtar

1/2 hackad lök

1 l vatten

2 dl vitt vin

Lite citronsaft

1 msk fiskbuljong

3 dl grädde

Cayennepeppar

smör

små gurkabitar

Skala kräftstjärtarna och ställ stjärtarna i kylen och stek skalen i smör i en kastrull, när de fått fin färg lägg i löken och lite mer smör.

Häll på vatten, vin, citronsaft och fiskbuljong och låt koka.

Efter en kvart sila ifrån och koka ihop buljongen tills ca 2-3 dl återstår.

Häll på grädden och koka samman.

Smaka av med salt, peppar och slutligen lite cayennepeppar.

Lägg små gurkbitar i fyra glas, fyll på med soppan och ha kräftstjärten som dekoration på ett spett över glaset.

hockley
0

Lunchen idag bestod av

smörstekt spenat m pinjenötter

vitlöksstekta champinjoner

små oxfilebitar m dijon-CF och pepparrot

detta var en precis lagom lunch för mig…men nu skall jag ut på en långpromenad i vårsolen Skrattande

Endtyme
0

Tusen tack! Glad Ruskigt gott verkar det. Tänker mig en förrätt, att intas utomhus så fort våren och vädret tillåter… sol, och ett glas vitt vin till…

hockley
0

#13 Du är snart där…hos mig sken solen idag och snön som i fredags bestod av ett lager på 30 cm är i stort sett borta där solen kommit åt och i lä var det riktigt skönt Skrattandeoch det finns väl få gånger som mat smakar så gott som när man sitter ute…längtar…

Min middag idag bestod av tonfiskcevish, gratinerade musslor och långsambakade oliver.

Jag vet att vissa skriver om att de måste hålla sig ifrån grädde för att få någon nedgång…är nyfiken om det gäller alla former av grädde, dvs både varm och kall, eller om det inte spelar någon roll?

Jag äter just nu 9-10 tapas varje dag, delat på tre måltider, men funderar på att imorgon testa om jag skall äta dessa uppdelat på en tapas åt gången, för att se om det ger någon skillnad…någon som har erfarenhet av att äta små mål men ofta, eller om det är bättre att äta få mål, men med lite mer mat?

hockley
0

Efter en frisk morgonpromenad blev det lite frukost och jag la bort detta med at äta en tapas åt gången, det känns som om jag kan hålla på och äta hela dagarna isf och det kanske blir mer mat…

Till frukosten idag blev det ägg- & ostmuffins, baconlindade coctailkorvar och lite långsamt bakade svarta oliver.

Wtn3
0

Är man känslig för mejeriprodukter spelar det för nästan alla ingen roll om grädden intas som den är, som en del av en varm (eller kall) sås, eller om den är vispad.

hockley
0

Lunchen idag bestod inte utav några tapas, utan det blev en entrecôte m bearnaisesås, eftersom jag inte åt hemma.