Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4290 ggr
blondino
0

Dryck

Har äntligen fått igång min fru i att käka LCHF. Det hon tycker är det jobbigaste är att det inte finns goda saker att dricka.

Vad har ni för tips att komma med?

/c

Wtn3
0

Vatten som bas, sen kan man smaksätta det med citron, lime, gurka, lite bär till exempel. Lightläsk eller -saft är inte riktigt att rekommendera pga alla tillsatser och dåliga sötningsmedel, men det finns de som kan dricka det utan att trigga sitt sötsug, eller utan att det hindrar viktminskning, så man får prova själv om man vill.

cream
0

Lightläsk innehåller väl inte så mycket tillsatser annat än aspartam.. vilket det råder delade meningar om.

Tror inte man dör av en liter lightcola i veckan.

Om det triggar sötsug vet jag inte däremot..

timmelin
0

Ok, lite ok med coca cola light då. Är min största sak som jag kommer att sakna?

lizaohman
0

Jag rekommenderar inga sötningsmedel alls, vad en del undersökningar än säger. Sött i munnen triggar sötsug för många, inklusive mig. Det är mycket bättre att vänja sig av med sötsmaken totalt!!

Jag har hittat en bra dryck. Ni vet smaksatt vatten är ju gott. Nu har jag upptäckt att lite starkt kaffe med kallt vatten ger en läskande fräsch dryck. Jag blev jättesnopen, trodde det skulle smaka blaskigt, men inte. Så kom jag ihåg att en av mina favoritdrycker i ungdomen när jag var i Grekland var iskaffe. Det drack jag medan kompisarna drack öl. Gott.

timmelin
0

Kanske iste för mig då, då jag inte dricker kaffe?

Eller starkt roobioste med vatten?

[kvasthilda1972]
0

Mjölk med en svätt grädde smakar sött och gott!!!

lizaohman
0

Rooiboste, särskilt om det är smaksatt, är väldigt gott kallt!

timmelin
0

Ska testa ikväll. Med istbitar i istället för den coca colan jag längtar efter.

:)

Något av min bästa investering jag har gjort är mitt kylskåp. Har ett kylskåp där jag kan få kolsyrat vatten ifrån direkt. Liksom på utsidan av dörren

Och en frys med isbitar. Den har jag inte använt så mycket men nu kan den komma till användning också.

MatsL
0

Gör inte tillvaron krånglig. Drick lightläsk eller lightsaft om det funkar, eller andra drycker som inte dryper av kolhydrater. Alltför många ser LCHF som en "tävling" om hur lite kolhydrater man kan äta. Släpp den tanken! Ät och drick så att det funkar för just dig.

LenaKa
0

Vatten till vardag och vin till fest.

hellah
0

Kallt eller varmt örtte (gärna hemplockat), tex mynta, svartvinbärsblad eller grönt te. Rooibos är säkert bra också om man gillar det

JAUS
0

Lokas nya "Krusbär/päron" är ruskigt god faktiskt, liksom jordgubb/guava.

#9  Det handlar även om konstgjorda sötningsmedel som t.ex. aspartam och den skada som de orsakar kroppen och hjärnan.

[Russinflarn]
0

Min syster m familj har också en sådan kyl&frys och jag BOR vid den när jag är där (jag som eg. inte är så överdrivet förtjust i kolsyra) - ivf så blandade jag det där kolsyrade vattnet med en liten mängd sån härn Icas "må gott" saft (kan ha varit smake av smultron och nåt mer). Jag höll på att dricka IHJÄL mig, men det är ju bara för att jag inte kan hantera sockret öht. (nästa gång ska jag blanda vattnet med lime, lime är finfina grejer). Om man vill dricka fun light och sånt och tycker det är gott så är det nog en idé att blanda med bubbelvattnet. En hiskelig massa tillsatser och tjosan (antar jag, jag är inte så inne på funlight) men om man kan hantera det och/eller inte har några problems med det så borde det ju vara kanon.

MatsL
0

JAUS,

visst kan man oroa sig över aspartam om man vill, men jag börjar bli så trött på alla dessa varningar och förbud inom "LCHF-sekten". Allt konstgjort är inte livsfarligt, och allt naturligt är inte ofarligt. Jag tror väldigt många människor skräms bort ifrån en god kosthållning alldeles i onödan genom att allting kompliceras in absurdum. Själv dricker jag lightläsk utan problem med sötsug eller oro över andra skador.

JAUS
0

#14 Ok, så aspartam blir ofarligt bara för du är trött på varningar, det var ju verkligen tung argumentation. Obestämd

Det du väljer givetvis själv om du inte orkar bry dig, men att gå ut att rekommendera andra människor att strunta i varningarna är en helt annan sak, då får du allt ha bra mycket mer kött på benen.

Wtn3
0

Att oroa sig över varje tillsats och allt det kommer varningar om skapar säkert mer ohälsa hos många än vad tillsatserna själva gör, haha.

MatsL
0

JAUS,

jag argumenterar inte kring aspartamet, utan kring problemet med att många hoppar av LCHF på grund av att det blir för jobbigt att följa. Jag vidhåller att det förekommer lite väl många pekpinnar om vad som är "äkta" LCHF i kommentarerna på Kif. Det förvillar och gör människor tveksamma att testa. Förslag och egna erfarenheter är ju däremot jättebra. Själv avviker jag bland annat på följande sätt:

- reder sås med mjöl (det blir så lite kolhydrater per portion)

- äter några rutor choklad dagligen

- äter någon potatis då och då (kanske 2 ggr i veckan)

- dricker lightcola nästan dagligen

- väger aldrig maten, kollar aldrig näringsfördelningen

För mig är huvudsaken att hålla nere kolhydraterna på en för mig som typ1-diabetiker hanterbar nivå. Till min hjälp har jag blodsockermätaren, och jag utgår ifrån mina egna erfarenheter när jag väljer min mat. LCHF behöver inte vara så förbaskat komplicerat. Man måste kunna njuta av livet också. Ingen är perfekt! Flört

JAUS
0

#17 Jag har aldrig tvingat någon till något, jag lägger fram information och argument sen får var och en ta ställning och välja vad de bryr sig om.

Om du är trött på varningar läs dem inte, men försök inte bagatellisera saker när du inte har några kunskaper i ämnet, utan låt de ta ställning själva hur mycket de bryr sig om ämnet ifråga.

timmelin
0

Smakade roobioste idag. riktigt kallt med massor med isbitar i

Med smaken jordgubb vanilj

O det var gott, riktigt gott

JAUS
0

Apropå aspartam se denna video och ni kommer aldrig dricka/äta något som innehåller det igen.

dejsi
0

Eget bubbelvatten med eller utan citronFlört

wooster
0

Kyld äggmjölk med kakao, blir som pucko

timmelin
0

O det lät intressant, hur gör du då wooster?

wooster
0

Jag gör som vanlig äggmjölk (finns recept nånstans här, jag vet inte hur man länkar), och så har jag i ganska mycket kakao Glad