Puck ost !
jag säger då bara det ! denna ost är gudomligt goooood
mitt nya beroende *HAHA* Det är i en avlång glasburk med blå text på. Såååå krämigt god !
Kul med favoriter!!
Det finns en alldeles särskild tråd där man kan skriva om favoritostar! Vad den nu hette… 

Var kan man få tag på Puck?

Vi har deh på Citty Gross i Värnamo
Har någon lust att lägga in en bild så man vet vad man ska leta efter?
Vi har användt, rättare sagt min gubbe har användt sedan 3-4 år. Vi köper det i Södertälje i en Vi affär. Jag tror att det finns i utländska matbutiker. Bild kommer om en stund.
#5 Toppen, väntar spänt! :-)
Här kommer en bild på vår 500g Puck gräddsmältost.
Osten görs i Danmark, men jag hittar inga närings deklaration på burken.
Den har 30% fett och görs utan löpe.
Hur använder du den?
Eftersom jag äter inga bröd (eller väldigt sällan) därför använder jag inte osten.

Lite min fråga med där, vad kan man använda den till? Äta som den är eller i matlagning?
"You just have to belive…"

Gör en omelett så som du brukar men lägg i ett par msk Puko.
Godare kan det inte bli.
Blev nyfiken och gogglade. Verkar ok!

Hittade den på Coop Forum i Vällingby och i Bromma på en "kyl-hylla" för utländsk mat, mycket från Turkiet
//Karin

finns bland smältosten på Coop här i skövde oxå tyvärr inte den stora burken…… man kan blanda den med nymalen peppar jag brukar mala i 5 pepparblandning lägg en klick på en köttbit, använd den naturell på omeletten eller blanda i räkor o du får räkost
gottit värre
10% protein, 1% kolhydrater, 30% fett.
Fantastiskt gott att blanda ihop med ägg och göra äggröra av!
jag äter den som den e med en sked ;P MUMS !!!
men tack för tipsen om vad man kan använda den till !

Å det måste jag prova, älskar omelett med ost. tack 

Mikael Js tips på äggröra med Puck i är himmelsk! Ska nog gå och ta mig en tesked Puck….
Ja, krämigare äggröra är svårt att få till.
Jag brukar slänga i den när jag gör gratänger tex! Och äter gärna direkt ur burken också…

Nu har jag hittat Puck-osten i Malmö! Den finns på Coop vid Värnhem. Och god är den. Ska göra en omelett nu
#20, Den finns även på Özen Allfrukt vid Heleneholmsskolan i Malmö.

#21 Jag kommer ju aldrig dit :( Men på Möllan har de och de är 12:- billigare än på Värnhem.

Rätta mig om jag har fel…är det inte Raketost den påminner mig om?

Igår hittade jag Puck som konservburk på Hässleholmens Frukt o Grönt i Borås. Det var en liten burk som av någon anledning stod i kylen. Det borde väl vara ungefär samma som på burk, annat fabrikat kanske?

#24 ååh va bra!! måste dit imorn o kolla. Vad kostade den typ??
det låter vääääldigt gott med PUCK! :D
alltså, naturell är den väl inte så exeptionell? det är mest blandat med annat, äggröra eller så som den är så bra tycker jag. Så har inte FÖR höga förväntningar!

Den ÄR fantastiskt god, även naturell, tycker jag….Så krämig och god. Jag äter den till det mesta..skink/ost/salladsrulle med puck i, i omeletter, som klick i en avocadohalva, en sked bara för att det är gott…
jo men det var bara några dagar sen som någon hade fått höga förväntningar och skrev att h*n blev besviken…

Har letat efter denna omtalade delikatess men till mig sa dom på COOP i Skövde att den inte tillverkas mer 
tillverkas gör den nog, men coop har tagit den ur sortimentet. Finns på invandrarbutiker.

Har inte heller lyckats få tag på den. I någon affär visste de inte ens vad det var.. tror det var en ICA.
Problemet är att det har vart för liten efterfrågan på den det är därför den inte tillverkas på samma sätt längre… (tillverkas av arla foods i danmark)

Någon som bor i närheten av Lidköping och vet var man kan hitta den?
Eller så får jag göra som med fläsksvålarna, sluta leta, för först då tog Willys hem sina.

Jag har köpt puck, jättegott!! Men jag upptäckte att den innehöll smältsalt och vegetabiliskt fett när ja kom hem, glömde o titta i affären :( Så himla typiskt. ska kolla upp mer vad smältsalt har för inverkan på kroppen… veg fett är ju inte bra för det är säkert varmpressad olja och av sämsta sorten. alltså transfett…. :/
varför är det "säkert" det? Har för mig att karro jobbar på Arla (som tillverkar den) och hade lite koll, verkade som den är ok?

Vad lustigt, jag stod o höll i en burk i går men ställde tillbaka den då jag inte visste vad det var o om det var LCHF-safe.
Den finns i Solna Centrum i torgbutiken (som har massa grönsaker o utländsk mat) bredvid Korv-Ingvars ifall någon Solnabo är sugen. Lämna kvar en burk till mig 
mjo jobbar på arla men är ju mammaledig
och den där puckosten vet jag väldigt lite om eftersom det är danskarna som tillverkar den…
Mikaelj sjunger iaf dess lov i alla tonarter som finns! 

I Borås finns Puckosten på två ställen på Norrby, på Jannis livs för 53 spänn för den största burken, 900 g, 33 spänn för 500 g och 20 för 200 g. Finns också på Chadis livs på Billdalsgatan för ett par kronor mer per burk.
Jag hittade den också på Trandared, på Rondo, men de hade inte den största burken. Priset för 500 och 200 g var samma som på Norrby.
Invandrarbutiken på Skillingsgatan hade bara 200 g och tog 29 spänn för denna!
Jag använder alltid osten i omelett som gör den krämig och fin!

För er som bor i Malmö (eller är på besök) så hittade jag 900g-burken för 55:- i butiken bredvid Baghdad Livs vid Möllan. Jag använder Puck till Oopsies också (istället för Philadelphia).
Jag använder den som gräddstuvning. Klickar på gratängen. En slev i matlådan. Mums!
Jag hittar den i en invandrarbutik.

Annorlunda form av (puckad ?) ost….?
http://chefdanielangerer.typepad.com/chef_daniel_angerers_blog/2010/02/mommys-milk.html
Medarbeterare på Kost
Tyvärr verkar ju inte Puck osten vara någon gräddsmält ost längre - den får fettet från oidentifierad vegetabilisk olja i den sort som finns nu - dvs inget vidare nyttig längre :(

#44 Var har du läst det?
På innehålllsförteckningen på de burkar som finns att köpa?
#46 Jag har också sett det.
Det stod olika innehållsförteckning på stora resp. små burkar.
Det borde väl vara samma innehåll i båda burkarna. De har kanske ändrat innehållet?
Alla burkar oavsett storlek jag hittat de senaste 9 månaderna eller så har varit gjorda på mjölk och vegetabilisk olja
sen är det gott och användbart och så, och folk äter ju majonnäs vilket är massa olja också - men kan vara bra att skriva in så folk inte letar extra efter det för att det ska vara extra nyttigt

*GAHHH* Svar från Arla:
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan oplyse dig om at der er 25% palmeolie i Puck smelteost. Palmeolien stammer fra Malaysia. Håber at dette er svar nok på dit spørgsmål.
Puck är margarinost :´(
#49 Vad menar du med att det är margarinost?

#50 Palmolja används i margarin bl.a. Den redovisas som vegetabilisk olja.

Palmolja i sig är nog en av de bättre oljorna om den inte är omestrad som i margarin. Dock vill iaf inte jag medverka till regnskogsskövling om det finns alternativ.
Medarbeterare på Kost
Palmolja bör man ju undvika av miljöskäl, annars gör den nog puck ungefär lika bra eller dålig som de flesta "dussin"-majonnäser man hittar i affären med oidentifierad vegetabilisk olja. Skulle inte tro det är just margarin i dock? (men visst margarinost är ost gjord på vegetabiliskt fett istället för smörfett)

#52 Palmoljan måste raffineras för att smak och färg ska försvinna.
#53 När jag köper majonäs så är det den med rapsolja.
Nu är ju inte varmpressad rapsolja så nyttigt heller med hög omega 6 halt - poängen var nog mer att båda produkterna kan nog användas men inte med tron att man gör maten nyttigare genom att tillsätta för att öka fettinnehållet med dem. Mer tillsatser och dessutom socker i de flesta majonnäser än i puck medan vi inte vet vad som hänt med den palmoljan. Jag tror flera av de företag som tillfrågats vad för slags olja deras vegetabiliska olja är har sagt rapsolja (men det är ju ett "just nu" svar, det står ju just vegetabilisk olja på förpackningen för att de ska kunna byta när de känner för det) - men kvaliten på den oljan vet man ju inte mycket om heller och den är definitivt varmpressad (de flesta kunderna skulle nog inte uppskatta smaken om de använt kallpressad - jag tycker det är gott med kallpressad rapsolja men det är en distinkt smak)

#55 Jag hör dig :)

Har ingen aning om vilken olja som används, men köpte min första burk idag, och fy för vad gott det var! Kommer i vilket fall som helst att använda det. Inte kanske i löjligt stora mängder, men kan se hur detta kan variera mycket i min matlagning.

#57 Jag var storkonsument. Arla låter hälsa att vi inte ska förvänta oss en ändring i valet av fett :(